Gå till innehåll

Hjälp med värden!?


jizeta

Rekommenderade inlägg

Kollade precis mina värden i burker för första gången på länge...

Temp: 27 grader

KH: 10,5 (Salifert)

Mg: 1230 (Salifert)

Nitrat: ca. 50 (Salifert)

Ca: 400 (Salifert)

PH: 8,5 (Red Sea)

Nitrit: <0,05 (Red Sea)

Ammonia: 0,25 (Red Sea)

Vet att Red Sea-testen inte är tillförlitliga men de ger väl en hint åt rätt håll iaf antar jag.

Fiskarna mår fint men min BTA har inte vart 100%...anledningen ligger väl i siffrorna ovan antar jag...=/

Förstår att jag behöver höja Ca och Mg...har köpt Fauna MArin Ultra Magnesiumchloride Hexhahydrate och Calciumcholirde Dihydrate...behöver jag nåt mer än de två?

Tacksam för svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag egentligen tycker är fel är nitraterna, på tok för högt för att allt ska trivas optimalt.

Mg kanske ligger något lågt men inte så det påverkar direkt negativt.

Ammoniaken tvivlar jag på är så högt, eftersom du har så mycket nitrat så fungerar bacillerna som dom ska.

Visserligen stör nitrit ut nitrat testen, hur mycket det påverkar vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hållerr med DaTrucka, det är ingen fara på taket, men nitratvärdet skall du minska. Ta det lugnt, en sak i taget, gör så här;

- Först av allt, kontrollera så din salthalt ligger där den skall

- Öka Mg till 1350 på 2-3 dagar

- Öka sedan Ca till 420 - 430, antagligen kommer KH att gå ner lite då och det är bara ok

Du skall också fundera på varför du har så högt nitrat. Har du för mycket fiskar, matar du för mycket, byter du vatten regelbundet osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

salthalten ligger på 1,024. nitraten har jag försökt åtgärda med biopelletsreaktor sen ungefär 3 månader. dock utan vidare resultat. jag har fem fiskar, en sjöborre, två eremiter, och en räka, som matas en till två gånger/ dag med antingen granulat eller frysfoder (max en kub).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, natriumvätekarbonat (bikarbonat) är för kH.

Läs på om Ballingmetoden, det finns en hel del trådar i ämnet.

Men med ett bra salt och lite tätare vattenbyten så kommer man långt.

Slippa hålla på och slabba med massa pulver och blandningar.

Dina värden år inget konstigt mer än hög nitrat,

börja med att byta 20% 2-3 gånger i veckan under ett par veckor, det borde göra gott på nitratvärdet.

Sedan tycker jag du gott kan fortsätta med vattenbyte på 20% en gång i veckan. Ha ett öga på nitraterna.

Vattenbyte är nog det bästa sättet att få ner nitrater på. Det finns ju som sagt andra metoder, men i såpas litet kar så är det nog det bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att du skall oroa dig för mycket för nitratvärdet - det är ingen panik med det och det kan lika väl vara ett mätfel. Jag skulle heller inte med de värdena börja laborera allt för mycket med kalcium och magnesium utan istället göra som både Wiking och DaTrucka säger - öka frekvensen och storleken på vattenbytena. Byt 30 liter i veckan under en tid och se hur det utvecklar sig.

Det kan finnas fler anledningar till att din anemon inte är helt 100 - men dina vattenvärden tyder inte på att det är vattenkvalitén som spökar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har originalljuset. Det lustiga är att den första anemonen jag hade kom från en "odlare" i trakten och den trivdes FÖR bra...växte sig skitstor och brände det andra så den bytte jag in i enbutik i sthlm. Efter det har jag provat 2 andra BTA och den första gick bra i ett halvår innan den dog och denna har jag n u ahft i en månad...har ett par clowner som gärna vill knöla ner sig i den och tyvärr är de nog lite för stora för den...kan de stresse den så pass att den vantrivs och dör? Borde den inte vänja sig vid "hyresgästerna"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu redan har en Bp reaktor i karet så är det ju dummt att inte utnyttja den. Vad rör jusst Bp anv så är min fråga om du tillsatt bakterier vid igång körandet av BP? Rör de sig hela tiden i reaktorn? När man tillsätter bakterier så bör de sådana fall droppas i , i närheten av intag Bp reaktor , skummare samt ev UVC skall stängas av under en timma. Så gör iaf jag och jag tycker det boostar BP på ett bra sätt och ger märkbar skillnad i nitrat nivån.

Fö så håller jag med om att det är ingen fara med dina andra värden.

Anemoner är dock känsliga för om värden svänger för mkt så försök hålla Ca , mg , kh , ph på en stabil nivå så kommer nog allt bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en flaska Faun Marin Ultra-Bio bekterielösing som jag skaffade i våras. Har dock inte använt den de senaste månaderna och utgångsdatumet var i oktober...är det nån risk att använda dem ändå? Står att man ska ha i 1 droppe/100liter/dag...ska jag följa denna anvisning när jag ska "fylla" på med bakterier i reaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. genomströmning i Bp-reaktorn har jag löst det hela med att pelletsen ligger i en 0,5l perflaska som jag gjort en krans med hål i ca. 6cm från toppen. Korken är borrad och i där sitter en slang som går till en minjet-pump som sprutar in vatten 24/7. Pelletsen är i konstant rörelse.

Hur känsliga är förresten Montipora (flakväxande) och fungia mot nitrater?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...