Gå till innehåll

Första saltflingan hos oss..


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Kul Mats, det går verkligen framåt!

Nu ser man fram emot att få i lite levande själv också ;)

Ja Patrik, det verkar som om systemet funkar, nitrit sjunker och nitrat stiger så sakteliga.

Det är nog läge nu för en liten städpatrull i ditt kar nu Patrik. -dans

Jag ska ner till Malmö idag. Det blir nog besök i några saltbutiker, bl.a. ZG i Lomma. Får se vad det kan ge... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja Patrik, det verkar som om systemet funkar, nitrit sjunker och nitrat stiger så sakteliga.

Det är nog läge nu för en liten städpatrull i ditt kar nu Patrik. -dans

Jag ska ner till Malmö idag. Det blir nog besök i några saltbutiker, bl.a. ZG i Lomma. Får se vad det kan ge... :)

Japp det är dags för lite påfyllning :)

Hoppas du hittar ngt roligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit = 0,01

Nitrat =8

KH = 10

Temp 26,5

pH = 8,25

KH har sjunkit från 12 till 10 på en vecka, sedan jag stoppade i koraller, normalt?

Hittade ett tomt snäckskal från en av våra Thailandsresor och lade ned i karet igår... ena eremiten flyttade in i det i natt. Det blev väl för trångt i det gamla skalet efter att den ömsade skinn i förrgår... :)

Korallerna käkar plankton för glatta livet.

Köpte två små Amphiprion Ocellaris (Clowner) i förrgår och två små Valenciennea Puellaris (Gobi - sandvändare). Puellarisarna har snart städat bort alla kiselalger från sanden, otroligt effektiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit = 0,01

Nitrat =8

KH = 10

Temp 26,5

pH = 8,25

KH har sjunkit från 12 till 10 på en vecka, sedan jag stoppade i koraller, normalt?

Hittade ett tomt snäckskal från en av våra Thailandsresor och lade ned i karet igår... ena eremiten flyttade in i det i natt. Det blev väl för trångt i det gamla skalet efter att den ömsade skinn i förrgår... :)

Korallerna käkar plankton för glatta livet.

Köpte två små Amphiprion Ocellaris (Clowner) i förrgår och två små Valenciennea Puellaris (Gobi - sandvändare). Puellarisarna har snart städat bort alla kiselalger från sanden, otroligt effektiva.

att Kh't äts upp är fullt normalt.. själv tappar jag 1 Kh / dygn i mitt stora kar..

nu när du satt i 4? fiskar så lugna dig på den fronten så du verkligen ser att karet orkar med belastningen o den föda du stoppar i.. kan lätt bli ett bakslag annars.. < men det är mitt tips.. vet inte vad andra tycker, om jag förstår rätt om att karet varit igång 2-3? veckor med stenen i.

härligt val av första lampan! helt i min smak :) ska du sen köra på en större ,så kör just på den vassaste..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne,

Fiskarna är väldigt små och får endast 2 artemia var per dag, tror nog att karet ska klara den lilla belastningen. Puellarisarna klarar sig flera dagar på de alger som finns i karet. Har stenkoll på vattnet så det ska säkert gå bra. Tack för omtanken ändå! :)

Belysningen ja... Triton får hem ett fåtal i veckan som kommer, har bokat en Maxspect 160W Cree för trolig leverans innan Jul. Läste förresten på Fish Streets hemsida att Cree LED ger varmare ljus än Semi LED...

For maximum light output you can choose to upgrade the 3w white LEDs to Cree XPG 6700K chips. The 15w blue and 30w white and 1w violet chips are still Semi Chip LEDs. While giving a height light output the Cree LEDs also have a somewhat more yellow colorcast, around 11000K to 12000K when all chips are lit and around 6700K when only the 3w chips are lit. Customers are advised to consider this, together with the higher price of the Cree chips before ordering.

Källa: http://www.fish-street.com/product_details.php?category_id=126&item_id=454

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne,

Fiskarna är väldigt små och får endast 2 artemia var per dag, tror nog att karet ska klara den lilla belastningen. Puellarisarna klarar sig flera dagar på de alger som finns i karet. Har stenkoll på vattnet så det ska säkert gå bra. Tack för omtanken ändå! :)

Belysningen ja... Triton får hem ett fåtal i veckan som kommer, har bokat en Maxspect 160W Cree för trolig leverans innan Jul. Läste förresten på Fish Streets hemsida att Cree LED ger varmare ljus än Semi LED...

Källa: http://www.fish-street.com/product_details.php?category_id=126&item_id=454

bra att du har koll på läget..

det stämmer med Cree LEDsen , skulle jag enbart köra dessa LED utan det blåa ljuset så blir det just pissgult o "varmt".

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde du full kräm på dina Maxspect när vi var hemma hos er?

Tyckte att det var riktigt snyggt ljus.

Full kräm är det som gäller i huvudsak. Startar grupperna med en viss fördröjning mellan dom för att skapa en soluppgång i tre steg på varje ramp. Samma sak när jag stänger ner rampen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne! :)

Har en del brunalger på bottensubstratet och glas, är det normalt i ett nystartat kar? Är det isf något som försvinner med ökad balans i karet?

Köpte förresten en pepparminträka idag som jag hoppas ska ta hand om en glasros som sitter illa till i en stjärnpolyp jag köpte i helgen som gick.. Clownerna är klart lite intresserade av räkan... :/

Triton har inte fått hem rampen ännu... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra där Manne, då har jag lite is i magen trots att det ser trist ut.

KH = 9

Sjunker stadigt i takt med att korallerna breder ut sig, får snart börja buffra. har en förpackning med Aquatic Nature KH Plus för sötvatten. Är det något man vågar använda? Funkar det att buffra med bikarbonat och isf vilken dos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra där Manne, då har jag lite is i magen trots att det ser trist ut.

KH = 9

Sjunker stadigt i takt med att korallerna breder ut sig, får snart börja buffra. har en förpackning med Aquatic Nature KH Plus för sötvatten. Är det något man vågar använda? Funkar det att buffra med bikarbonat och isf vilken dos?

kör bikarbonat.. ca 3g / 100L = 1kh..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du läser på lite ang Balling så är ena dunken's innehåll just bikarbonat.. sen lite mineralsalt o kalsiumklorid så... har man tre dunkar..

mvh manne

Tack för info Manne!

Ska läsa på lite om Balling, blir aktuellt i hörnkaret när jag får igång det eftersom inriktningen blir revbiotop med stenkoraller.

Ska börja bygga om det efter Jul, tömmer det på tisdag då sista sötisarna lämnar huset. :) Det karet blir nog en "slow starter" efter konstens alla regler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info Manne!

Ska läsa på lite om Balling, blir aktuellt i hörnkaret när jag får igång det eftersom inriktningen blir revbiotop med stenkoraller.

Ska börja bygga om det efter Jul, tömmer det på tisdag då sista sötisarna lämnar huset. :) Det karet blir nog en "slow starter" efter konstens alla regler.

Ska du fega? :lalalalala:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...