Gå till innehåll

Första saltflingan hos oss..


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja, det kom igång fort. Skönt att avläsa både NO2 och NO3, då vet man att det fungerar i karet. Undrar om det kan vara glasrosen jag dödade som har satt igång det, kan nog vara så.

Ni som vet mer, när är det läge att sätta i mjukkoraller? Hur känsliga är de för NO2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kom igång fort. Skönt att avläsa både NO2 och NO3, då vet man att det fungerar i karet. Undrar om det kan vara glasrosen jag dödade som har satt igång det, kan nog vara så.

Ni som vet mer, när är det läge att sätta i mjukkoraller? Hur känsliga är de för NO2?

Detta funderar även jag på, väntar spänt på svar från ngn erfaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet är gjort för att blandas med osmosvatten med kH = 0. Så det är ju naturligt att värdet blir 7 för högt om du använder kranvatten med kH = 7.

Så bra att säljaren på min fråga informerade mig om att det funkar jättebra att blanda saltet jag köpte med kranvatten.. skit också.

Tack för info iaf!

Vad gör man om man envisas med att använda kranvatten, finns det salt utan buffer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så bra att säljaren på min fråga informerade mig om att det funkar jättebra att blanda saltet jag köpte med kranvatten.. skit också.

Tack för info iaf!

Vad gör man om man envisas med att använda kranvatten, finns det salt utan buffer?

Surt med ett sådant råd :(

Hoppas du får bukt med det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Argh... Vad sur jag blir.

Frågade salthandlaren i Helsingborg om det funkar med kranvatten, inga problem sade han och sålde en hink Red Sea Coral Pro till mig. Nybörjare som man är begrep jag inte att det saltet buffrar eftersom det är avsett för R/O-vatten. Nåväl, ringde Zoogiganten i Lomma som har salt utan buffer så jag får kör ner dit i eftermiddag och köpa en hink.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det med kranvatten här i Helsingborg? Visst. Sämre nu än det gjorde när vi fick vattnet från Bolmen. För vattenbyten osv undrar jag om det inte skulle fungera utan problem. Men för att slippa varierande näringsämnesnivåer osv så är en osmos att rekommendera oavsett.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sån här försäljning tycker jag är två saker: oseriös och oseriös.

Hur f.n kan man påstå att det inte några problem att blanda saltvatten utav kranvatten. Är det något det blir så är det just problem :arg:

Nej, ta du och damma av ditt gamla RO filter, det komemr du absolut inte ångra. Allt blir så mycket bättre och lättare när du kan börja med ett vatten som är helt rent, från allt.

Lycka till.

Argh... Vad sur jag blir.

Frågade salthandlaren i Helsingborg om det funkar med kranvatten, inga problem sade han och sålde en hink Red Sea Coral Pro till mig. Nybörjare som man är begrep jag inte att det saltet buffrar eftersom det är avsett för R/O-vatten. Nåväl, ringde Zoogiganten i Lomma som har salt utan buffer så jag får kör ner dit i eftermiddag och köpa en hink.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat det här mindre karet för att testa om det funkar att köra salt med mitt vatten. Funkar det är det guld värt för mig eftersom vi har max 2.8 bar i hydroforen vilket innebär att det tar en faslig tid att få fram R/O-vatten. Får ut 40 liter per dygn, max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PWSS har, men till närmare dubbla priset från Tyskland, vilket kan verka avskräckande.

B!

Hoppla... fast det kostar ju en liten slant att ta hem den från DE också.

Har köpt nytt salt idag och bytt ca 20-25% vatten.

KH =12

Mätte innan VC

NO2 ökat lite

NO3 samma som igår

Någon som kan berätta vad det är för sjöstjärna som följde med ls?

Vad heter skivanemonen?

5246940597_cda7c6a953_o.jpg

5246941253_c248fc2a56_o.jpg

5246940147_ea0b65befa_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...