Gå till innehåll

Första saltflingan hos oss..


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jag tycker absolut att du ska köra med osmosvatten! en kille jag känner började utan för han hade bra vattenvärden (trodde han). det kom fram till att han hade lite nitrat i vattnet och han fick sedan problem med hög nitrat.... fixa en osmos från början är mitt tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - jag delar inte de flestas synpunkt om att det måste vara RO vatten för att det skall fungera. Dock - om man inte kör RO-vatten så måste man veta lite om sitt kranvatten. Du har redan upptäck att man på landsbygden i Skåne oftast har både kalcium och karbonat i vattnet redan (något som vi exempelvis saknar i Göteborg). Då får man välja ett salt som är avsett för vanligt kontinentalt vatten, alltså inte lika buffrat som revsalterna. Nästa parameter du måste ha koll på med borrad brunn där du bor är nitraten. Det är inte ovanligt med nitratnivåer i odlingsbyggd på över 50 ppm redan i dricksvattnet. Har du nitrat i vattnet - kör med osmos och skaffa dig en boosterpump.

MVH Lasse

Ps, det verkar dock inte som du har nitrat i ditt vatten. Den uppmätta nivån av nitrat härör med största sannolikhet från ditt nitritvärde. Gör en nitrattest direkt i ditt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse,

Vår brunn är en s.k. djupborra. Vi tar vatten från en åder 95 meter ner i berggrunden. Nitrat är inte mätbart i vårt kranvatten. Däremot är vattnet mättat med järn och mangan vilket vi tvingas filtrera bort. Vi har även en grävd brunn med vanligt grundvatten där bl. a. nitratvärdet är skyhögt.

Som du ser i ett av mina tidigaste inlägg inträden mätte jag upp nollvärden på både både nitrit och nitrat. Jag tolkar den befintliga nitratnivån som att nitrifikationsprocessen har satt igång i mitt kar. Jag har blandat ny ls från Bali med inkörd sten från Fiji.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - så skall du inte tolka detta. De flesta nitratmätningsmetoder störs kraftigt av om det är nitrit i vattnet. Din nitritnivå tyder istället på att nitrifikationen inte startat upp helt. Du har fortfarande ammonium/ammoniak i vattnet som stör det andra steget -> nitit till nitrat.

Se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35285&highlight=nitrat

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Lasse, tack för info.

I ett nystartat sötvattenfilter räknar man runt 40 dagar för att nitrifikationen skall starta på allvar, då krävs det att vattnet belastas milt. Vad är det som gör att man inte bör belasta ett nystartat saltvattensystem med levande sten som biologiskt filter?

Jag har läst din uppstartsmetod som bygger på lätt belastning redan från start och tycker den verkar sund. Gör jag mig själv en otjänst om jag stoppar i två små clowner redan nu medan jag håller noggrann kontroll på nitrithalten?

Jag kör karet med bra fart i skummaren och häftig ytrörelse för att vädra ut ammoniak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne, och tack för igår. Verkligen imponerande kar du har, båda två men framför allt 600'an. :smiley20:

Ja, vi håller tummarna för att allt skall trivas. Den kvaddade Rhodactisen(?) petade jag bort i morse, den såg inte bra ut och luktade pyton. Inte ruttet, mer syrligt.. hoppas att den inte har satt av en massa gift i karet bara?

Näe, har filmat med iPhone 4.

Har EOS 5D MKI utan video.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rhodactis luktar alltid litet speciellt. Acropora brukar också gå att känna igen på lukten.

Tack Stig. :smiley20:

Jag läste att den fräna lukten från Rhodactis kommer från det gift de utsöndrar för att hålla andra koraller på avstånd. Är det skadligt för karets övriga innevånare när en skadad Rhodactis utsöndrar gift i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog som du säger Stig, tack för hjälpen.

När jag kom hem från jobb för en stund sedan såg jag ett saltkar i full blom, alla koraller var fullt utslagna och vattnet är kristallklart.. en härlig syn. :smiley20:

NO2 = ~0,02

NO3 = ~8

Turbosnäckorna är grymt duktiga på att käka brunalger.

Har bestämt mig, ska beställa två ljusramper från Triton till 350L. Börjar med den ena och sätter den över det här karet för att hjälpa till att få fart på LPS'erna.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1371

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaaahh... ok, jag trodde det var en LPS, missuppfattade dig där Manne.

Ja, allt verkar trivas såhär långt.. hoppas det håller i sig.

Ser riktigt bra ut! Bara håll koll på vattenvärdena nu i början så du får en känsla över det hela. Sen kommer väl första fisk köpet med tiden.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...