Gå till innehåll

Första saltflingan hos oss..


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Välkommen! :)

Det blir en hel del jobbig saltstänk från luftbubblorna - därför brukar de flesta avstå från syrestenar i saltvatten (om man inte tänkt köra ett artspecifikt akvarium för typ maneter eller bläckfiskar där vanliga cirkulationspumpar skulle skada djuren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Danny, men det har legat latent i bakhuvudet senaste året eller så... bara väntat på sista kicken över tröskeln, den fick jag hos dig i söndags. Tack!

Karet är up-n-running nu, puttrar på med skummare, värmare och streamer. Saliniteten är justerad. Köpte korallsand med bakteriekultur, vet inte om det kan funka för att cykla karet lite fortare? Nåväl, korallsanden är i, vit och fin. Inte lönt att ta bilder nu, vattnet är alldeles grumligt av sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite diskus kvar men håller på att avveckla dem. Lämnade zoopet för ett tag sedan, för mycket lekstuga där.

Jasså, lämnade med zoopet för jag tyckte att det blev för mycket offtopic ämnen och mindre projekt.

Tycker det ska bli att se ditt kar när dimman lättat, välkommen till SVG :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips till näst gång.

Lägg i stenen innan sanden, om du lägger sten ovanpå sanden så kommer eventuella grävande djur underminera stenbygget med ras som följd.

Men visst är det kul fas såhär i början.

Och välkommen till SVG.

Tack! =)

Den där har jag koll på, bara att skuffa undan det tunna sandlagret som ligger i nu. Men, tack för tipset iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade några kilo inkörd ls idag, bra med liv i den. Ska hämta lite mer imorgon.

Nu har man som vanligt inom akvaristiken fått lika många uppstartstips som akvarister jag har pratat med.. alltifrån stoppa i koraller och tålig fisk efter några dagar till att karet ska cykla minst två månader innan man introducerar mjukkoraller och efter ytterligare några veckor första fisken. :snurrig:

Bästa och det som jag tycker låter mest vettigt.. sätt i levande sten, vänta två veckor mät sedan nitrit och nitrat. Om värdena är ok, sätt i några snäckor och eremiter. Vänta ytterligare en vecka eller två innan första mjukkorallen och eventuellt någon tålig fisk introduceras.

Låter det vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaahhhhh, härligt..............ännu en saltis i mellanskåne.

Välkommen till SVG och en vansinnigt grym del av akvaristiken -Tummen upp

Själv konverterade jag för ganska exakt ett år sedan och det är bland det roligaste/bästa jag gjort.

Såg att du sysslat med diskus tidigare...............själv höll jag på med Tanganyika, Malawi och malar i ca 25 år innan jag "fattade" ;)

Saltvatten är magiskt ..................

Det skall bli kul att följa ditt kar framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Johan! :)

Ja, det här verkar hur spännande som helst och än sålänge man har bara sett toppen av isberget. Det här 150L karet är bara träning inför uppstarten av mitt 350L hörnkar. Ska stoppa i mer ls imorgon så jag kommer upp i drygt tio kilo. Ska även sätta i någon snäcka och en eremit tror jag. Till helgen köper jag nog ett par clowner så att nitrifikationen kommer igång på allvar. Tror att jag har tillräcklig erfarenhet av uppstart av nya kar för att reda ut en eventuell nitrittopp. Har 55 liter färdigblandat saltvatten som står redo att användas vid eventuellt snabbt behov av vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man som vanligt inom akvaristiken fått lika många uppstartstips som akvarister jag har pratat med.. alltifrån stoppa i koraller och tålig fisk efter några dagar till att karet ska cykla minst två månader innan man introducerar mjukkoraller och efter ytterligare några veckor första fisken.
Det är det bästa med akvaristiken. Man får lära sig kritiskt tänkande, och att skaffa sig en egen uppfattning att jobba efter.

Lycka till.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det bästa med akvaristiken. Man får lära sig kritiskt tänkande, och att skaffa sig en egen uppfattning att jobba efter.

Lycka till.

B!

Tack! :)

Jo, den där har man lärt sig genom diskuscirkusen, rena rama soppan av "goda råd". Jag startar alltid upp nya diskuskar med stor försiktighet och lätt till medeltung belastning från första dagen, håll igen på foder så löser det sig själv och nitrifikationen får en chans att hitta balansen utan nämnvärda ammoniak/nitrit/nitrat-spikar. Det handlar om ett stort mått sunt förnuft och en förståelse för vad som påverkar vad i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...