Gå till innehåll

Första saltflingan hos oss..


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Ska du fega? :lalalalala:

Haha..

Nae, men scapen måste bli 100% rätt innan jag sätter liv i karet. Har lite idéer om hur jag ska få till det med de ls-pelare jag har tänkt mig och kan tänka mig att det blir mycket stök i karet innan jag får det rätt. Under tiden får karet mogna i lugn och ro. Bygget börjar i mitten av nästa vecka, intern sump med ytavrinning ska fixas först. Gissar att jag har vatten i karet till Nyårshelgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 149
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Haha..

Nae, men scapen måste bli 100% rätt innan jag sätter liv i karet. Har lite idéer om hur jag ska få till det med de ls-pelare jag har tänkt mig och kan tänka mig att det blir mycket stök i karet innan jag får det rätt. Under tiden får karet mogna i lugn och ro. Bygget börjar i mitten av nästa vecka, intern sump med ytavrinning ska fixas först. Gissar att jag har vatten i karet till Nyårshelgen.

Låter härligt, jag tror att ditt andra kar är bra för dig så att du har tålamod att ta det lugnt i planeringen av det nya större karet.

Har själv iaf problemet att det ibland är lättare sagt än gjort att ta det lugnt när man väl ska starta en burk.

Det får man ju igen nu på sätt o vis, stenarna har fått flytta ett par gånger sedan vattnet kom i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Patrik, det var väl lite av tanken med det mindre karet också, att ha något att pilla med och lära sig grunderna innan "projekt seriös" drar igång.

Karet puttrar på, inga konstigheter än... ska buffra vattnet idag, korallerna förbrukar KH i stigande takt. :ler:

pH = 7,9

KH = 8

NO2 = 0,01

NO3 = 5

Skivanemonerna har fått mat idag.

5290186382_ac6558e6f1_z.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Patrik, det var väl lite av tanken med det mindre karet också, att ha något att pilla med och lära sig grunderna innan "projekt seriös" drar igång.

Karet puttrar på, inga konstigheter än... ska buffra vattnet idag, korallerna förbrukar KH i stigande takt. :ler:

pH = 7,9

KH = 8

NO2 = 0,01

NO3 = 5

Skivanemonerna har fått mat idag.

5290186382_ac6558e6f1_z.jpg

hungriga "små" rackare.. lite pellets gissar jag..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pellets kom ut igen när karet släckte ned. Brukar de spotta ut om de får för mycket?

Sent from my iPhone using Tapatalk

om du punktmatar så en pellets i närheten av munnen räcker.. sen kommer den troligtvis o "väckla" upp sig igen..

visst är knapparna snygga i blåljuset !

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är en Maxspect på väg från Triton, hoppas på leverans innan helgen. Efter en vettig pratstund med Leffe valde jag en 170W Semi LED. Han trodde att 230W skulle bli för mycket i mitt 350L, hade nog blivit som att elda för kråkorna. Att det blev Semi_LED är pga att Cree-LED'arna lämnar ljus med 6700K och det vill jag då rakt inte ha i ett saltkar. Vita 30W Semi LED peakar 17000K och 3W som sitter i M170W peakar 12000K. Jag kommer att behöva ytterligare en Maxspect i det karet, får se om det blir 110W eller 160W.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då får vi hoppas du blir nöjd mats! o regeringen också.. borde tveklöst vara framme innan helgen.

nu bokar jag bord hos dig sen så man får se den live..

mvh manne

Det blir jag säkert Manne, min kära hustru är med på noterna. -dans

Jag ska hänga Maxspecten över mitt 150L till att börja med och utvärdera den där. behöver nog inte köra full kräm över det karet. Ljuset från den här ska ju motsvara ca 300W MH och en 110W ska motsvara drygt 150W MH. Tillsammans blir det drygt 450W i mitt 350L, det bör väl räcka även till de mest krävande SPS'erna.

Du är välkommen över närsomhelst, kan ju passa på att köpa någon fragg av dig då.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir jag säkert Manne, min kära hustru är med på noterna. -dans

Jag ska hänga Maxspecten över mitt 150L till att börja med och utvärdera den där. behöver nog inte köra full kräm över det karet. Ljuset från den här ska ju motsvara ca 300W MH och en 110W ska motsvara drygt 150W MH. Tillsammans blir det drygt 450W i mitt 350L, det bör väl räcka även till de mest krävande SPS'erna.

Du är välkommen över närsomhelst, kan ju passa på att köpa någon fragg av dig då.. ;)

ta inte illa upp men jag tror inte på dom siffrorna vad LEDen ska motsvara.. dvs 170w LED = 300W mh.. nu pratar jag bara om min egen uppfattning från rampen på 160w cree. återigen ska bli kul o se en SEMI LED , så man kan skapa sig en egen åsikt om det hela.. själv har man ju drömmar om att täcka upp mitt stora kar med LED.

hör av dig när rampen är kommen! jag har en lite större fragg här som är bokad? eller ? din dam gillade den skarpt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle jag ta illa upp? Det är ju inte jag som bygger ramperna.. :)

Ska bli kul att se hur bra kräm det är i den, sen tar jag beslut om vilken jag ska komplettera med, 110W eller 160W. Enligt Leffe är det svårt att se skillnad på ljusstyrkan om man jämför Semi med Cree. Jag har funderat mycket på det där vi pratade om häromdagen, det "pissgula" ljuset i 3W 6700K Cree-LED'arna. Känns ju som att man missar en möjlig ljusinställning när man måste hoppa över att köra en grupp solo för att inte få för varm färgtemperatur på ljuset.

Lovar att ringa dig så fort den är installerad!! -Tummen upp

Är det den (minns inte namnet) neongröna LPS'en du tänker på? Den är tagen isf.

Har förresten fått första förökningen i tanken, en av våra gröna Rhodactis har satt en liten 5mm polyp. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle jag ta illa upp? Det är ju inte jag som bygger ramperna.. :)

Ska bli kul att se hur bra kräm det är i den, sen tar jag beslut om vilken jag ska komplettera med, 110W eller 160W. Enligt Leffe är det svårt att se skillnad på ljusstyrkan om man jämför Semi med Cree. Jag har funderat mycket på det där vi pratade om häromdagen, det "pissgula" ljuset i 3W 6700K Cree-LED'arna. Känns ju som att man missar en möjlig ljusinställning när man måste hoppa över att köra en grupp solo för att inte få för varm färgtemperatur på ljuset.

Lovar att ringa dig så fort den är installerad!! -Tummen upp

Är det den (minns inte namnet) neongröna LPS'en du tänker på? Den är tagen isf.

Har förresten fått första förökningen i tanken, en av våra gröna Rhodactis har satt en liten 5mm polyp. :ler:

japp,, det är den gröna LPS'en , kan ta med den vid ev besök snart då. kul att skivan har fraggat av sig.. kul att dom trivs.!

ska bli intressant o se rampen live, hade gärna tagit 2st 230w men det blir en sådan hög med cash.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var faktiskt på väg att beställa en 230W idag, men det fanns inga på lager... tror ganska bestämt att 170W + 160W (alt 110W) räcker med råge till mitt 350L. Spar ju dessutom lite $$$ vilket behövs nu i uppstarten...

Att jag valde en 805mm ramp är helt enkelt för att mitt hörnkar är nästan 130cm brett i framkant. Två 405mm 160W hade inte klarat av att sprida ljuset så mycket tror jag.

Tar gärna den gröna fraggen om det är ok. Är det en Caulastrea Furcata? Du har möjligtvis inte någon Montipora-skiva över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bummer... Leffe ringde idag och berättade att 170W'aren var kvaddad i kartongen. Han hade öppnat för att kolla att allt var ok innan han skickade den till mig. Nåväl, nu blev valet mellan 110W och 160W lätt, så en 160W med Semi-LED'ar dyker upp hemma om ett par dagar. Får ta en 170W eller 230W ur nästa sändning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lite tråkigt när man väl bestämt sig, men som sagt var.. det gör inget.

Kom in till karet för en stund sedan och förstod varför en av Rhodactis-skivorna såg lite småhängig ut igår.. :ler:

5302951966_3d447e66be_b.jpg

En delning på gång redan. Ser riktigt bra ut. Brukar ta någon dag sen är dom glada igen.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...