Gå till innehåll

Värma kar med vattenburen värme istället för doppvärmare?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag har vattenburen värme i mitt hus. Har doppvärmare i karet. Som det är nu så värmer i princip karet upp stora delar av mitt hus med hjälp av doppvärmarna. Dvs jag har direktverkande el. Detta känns onödigt dyrt och jag funderar på om man inte borde kunna använda sin "vanliga" uppvärmning även för karet.

Problem jag ser:

Man har inte varmt nog i vattenledningarna. Då är det kört för jag vill ha svalt i huset och alltså inte för varmt i ledningarna.

Temperaturreglering. Vill ju inte att man eldar för mycket eller för lite i karet utan där skall temperaturen vara konstant.

Det känns som att det hela är svårlöst eller omöjligt, men har någon funderat i liknande banor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte varför vattentemperaturen skulle påverka temperaturen i huset. Du kan ha 80 grader varmt vatten i slingan som går till elementet, och en termostatstyrd bypass som skickar vattnet vidare om elementet inte behöver mer varmt vatten för att rumstempen ska vara lagom. Det beror helt enkelt på hur din nuvarande anläggning ser ut. Värmeväxlaren för fjärrvärme är om jag minns rätt gjorda av platina och koppar. Platina är bra, koppar är mindre bra, och helt uppriktigt vet jag inte hur de är uppbyggda, och vilken metall som är i kontakt med vilket vatten. Värmeväxlarpaket hade ju varit bra att kunna använda, eftersom de är förbaskat effektiva. Ett annat alternativ är kanske en vatten/oljekylare för en eller annan sportbil, de finns i plast. Lämpligtvis då en ny, så man undviker problem med kemikalier, och vägdamm. Avslutningsvis är det ju möjligt att helt enkelt slänga 15 meter vattenslang i en stor kringla i en extra sump, och låta varmvattnet rinna igenom, det samma har gjorts för att kyla med hjälp av en ute damm... Epoxi lacka ett vanligt element och stoppa i vattnet osv, finns massor av lösningar, som är i varierande grad av bra.

Svårlöst, visst. Omöjligt, nä. Dyrt? Eventuellt, beror på hur värmen i huset ser ut i dag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vattenburen värme i mitt hus. Har doppvärmare i karet. Som det är nu så värmer i princip karet upp stora delar av mitt hus med hjälp av doppvärmarna. Dvs jag har direktverkande el. Detta känns onödigt dyrt och jag funderar på om man inte borde kunna använda sin "vanliga" uppvärmning även för karet.

Problem jag ser:

Man har inte varmt nog i vattenledningarna. Då är det kört för jag vill ha svalt i huset och alltså inte för varmt i ledningarna.

Temperaturreglering. Vill ju inte att man eldar för mycket eller för lite i karet utan där skall temperaturen vara konstant.

Det känns som att det hela är svårlöst eller omöjligt, men har någon funderat i liknande banor?

Har du kollat hur mycket värmarna går? Mitt problem är ju snarare det motsatta och jag har ingen värmare till mitt kar trots 19-20°C i huset. Pumpar och belysning står för tillräcklig värme. Det kan möjligen krypa ner mot 24,5°C men jag kan inte se någon skada med det.

Du kan säkert använda din vattenburna värme till karet men det kommer nog kosta mer än det smakar med värmeväxlare, shunt osv. Har du t.ex. bergvärme så kan du ha en värmepump som går att koppla flera värmekretsar till utan stora ingrepp. En sådan installation skulle möjligen kunna stanna någonstans mellan 15-20 000 kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skriva exakt vad Christer skriver, du kommer gå back på att göra en sådan lösning, för att inte tala om att det inte bli estetiskt talande (för att inte tala om det som blir kvar dagen du flyttar / ta bort akvariet)

Även om du har en 400W doppvärmare i akvairet så drar den inte 400W mer än när den är på vilket inte är särskillt ofta i saltvatten då MH / T5 håller uppe temperaturen.

Har du led är frågan kanske lite annan men om du inte pratar om pengar som du sparar över kanske en 20års period så tror jag du går back på lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett enkelt sätt är att ta den typ av rör som används till golvvärme som består av ett aluminumrör som är plastklätt. Ta ett antal meter och snurra det som en spiral (behös inte så stor spiral) Koppla de ena sidan av spiralen till framledningen för värme och andra änden till returen (förutsätter att du har ett tvåvägssystem vad gäller värmen). Sätt in en mangenventil på framledningssidan och koppla den till en temperaturkontroller (finns för akvariebruk men Conrad har en användbar också). Stoppa ner spiralen i sumpen och lämna några meter plastklädd alluminumrör på varje sida så att inkopplingen går att göra.

Den typen av system (men då för kylning) vet jag har fungerat i åtminstone två år på ett ställe jag känner ganska väl.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett enkelt sätt är att ta den typ av rör som används till golvvärme som består av ett aluminumrör som är plastklätt. Ta ett antal meter och snurra det som en spiral (behös inte så stor spiral) Koppla de ena sidan av spiralen till framledningen för värme och andra änden till returen (förutsätter att du har ett tvåvägssystem vad gäller värmen). Sätt in en mangenventil på framledningssidan och koppla den till en temperaturkontroller (finns för akvariebruk men Conrad har en användbar också). Stoppa ner spiralen i sumpen och lämna några meter plastklädd alluminumrör på varje sida så att inkopplingen går att göra.

Den typen av system (men då för kylning) vet jag har fungerat i åtminstone två år på ett ställe jag känner ganska väl.

MVH Lasse

löses inte alumninium sakta upp i saltvatten? Hur bra kan det vara för fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag har använt mig i mer än två år av pellets pannan som värmekälla till burkarna tillsammans med doppvärmare.

Nu har jag sumpen inne i pannrummet och akvarierna i ett rum bredvid nere i källaren, det gör att jag dragit retur och avrinning i slangar som går genom ett tredje rum/förråd. I förrådet sitter det ett STORT element på väggen och bakom går slangarna till sump resp akvarium!

Jag tycker det fungerar riktigt bra iom att temperaturen på elementet följer innomhustempen.

Mina kar behöver betydligt mer värme än vad Mh och pumpar kan prestera, och sommartid så behövs bara lite nedkylning.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du börjar köpa slang och koppla in dig på värmesystemet så bör du nog räkna lite på läget. Först bör du då kolla vad doppvärmaren verkligen drar, är det pumpar och belysning mm som värmer upp det hela så leder det ju ingen vart att försöka byta värmekälla. Ta och anslut doppvärmaren till en energimätare, t ex

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156770937

så ser du efter ett tag vad det är för energibehov som du verkligen kan ersätta. Sen är det bara att räkna, vad kostar det att köpa energin till doppvärmaren, vad kostar den energi du har i värmesystemet i huset, hur många månader om året har du ett värmebehov att ta hänsyn till - räknar du på det så får du ut en möjlig besparing som du får ställa i relation till vad det kan kosta att fixa till en annan lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina doppvärmare (2x300W) går rätt hårt året om. Dock skulle det ju bara vara på vintern som det skulle vara anlednign att inte använda dem då husvärmen inte går på sommaren.

För de som tycker detr verkar lite konstigt så kan jag säga att jag kör AC rätt hårt på sommaren och på vintern försöker jag hålla 18 grader. Det är dock svårt då karet värmer upp hela övervåningen om det inte blir riktigt kallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag det låter mer intressant att investera i en luftvärmeväxlare, och koppla på utluften så du får ut värmen från karet i resten av huset på ett effektivt sätt, men det är långt ifrån gratis det med...

Dock blir ju uppvärmningskostnaden för huset lägre permanent som en effekt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...