Gå till innehåll

Freddes egna 730 L


Cotech

Rekommenderade inlägg

Japp!

Tänkte att det e lika bra att vara ärlig från början och meddela att mina planer på ett 1000 L gick åt pipan och istället så funka mina väggar bättre för 730 L. Man kan inte få allt! :) Lägger upp lite bakrundsinfo! Börja plugga här på forumet i våras och sen köpte jag Knops bok...Så här i efterhand så tycker jag att forumet har stått för bäst info och är en källa som uppdaterar sig stadigt. Har er alla att tacka för information och ni har fått mig att fortsätta sträva efter denna hobby. Mitt första mål va Sumpen. Bara att lära mig va den va till för va ett stort projekt när det väl begav sig. Men när man äntligen förstod va en sump handla om så började det handla om utformning istället! :S Några bilder på vad jag kom fram till!

post-5196-14468920804081_thumb.jpg

post-5196-14468920804301_thumb.jpg

post-5196-14468920804522_thumb.jpg

post-5196-14468920804722_thumb.jpg

post-5196-14468920804934_thumb.jpg

post-5196-14468920805174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nästa projekt handlade om en ställning...Dom största frågorna var hur och vad?...Kom fram till att jag måste kompromissa lite och tillverka en ställning bestående av 45 x 70 balkar. Hade gärna använt mig av en massiv stålställning men måste försöka få ner kostnaden så mycket som möjligt. Kikat en del på andras konstruktioner men kom till slut fram med en egen. Har ett problem att jag vill sätta min egen prägel på saker och ting:) Detta projekt är ju inte riktigt färdigt än men ska bli det nästa helg. Kommit fram till detta iaf, sen återstår det "inklädning"

post-5196-14468920805397_thumb.jpg

post-5196-14468920805607_thumb.jpg

post-5196-144689208058_thumb.jpg

post-5196-14468920806_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint men jag tycker det är lite trångt i sump skåpet vad har du tänkt för teknik?

Skall du ha calk reaktor och annat så blir det inte roligt att få dit det i efter hand eller

fylla media när det behövs jag byggde med järn hade ochså trä första ställningen men som sagt gick över till järn för den blir det mera platts av sump skåpet blir fyllt ändå kan jag lova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint men jag tycker det är lite trångt i sump skåpet vad har du tänkt för teknik?

Skall du ha calk reaktor och annat så blir det inte roligt att få dit det i efter hand eller

fylla media när det behövs jag byggde med järn hade ochså trä första ställningen men som sagt gick över till järn för den blir det mera platts av sump skåpet blir fyllt ändå kan jag lova.

Kan tänka mig att man fyller upp sumpskåpet rätt så fort :) Hade tänkt börja med bailing. Det är det den högra delen av möbeln är till för...ska upp lite hyllor där så jag får plats med teknik och dunkar. Det är inte omöjligt att det blir en kalkreaktor i framtiden men börjar med bailing tills jag fyllt upp karet med diverse koraller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för mått på karet?

Blir lite udda mått på karet. 1750 mm längd, 600 mm djup och 700 mm högt. Allt för att maximera storleken efter väggen. Måste även ta hänsyn till ett fönster jag har brevid. Hade helst haft 700 mm i djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick mina glas idag! :) Nu står karet i vardagsrummet tejpat och förlimmat. Riktigt nöjd med storleken! Imorn blir det av att borra hål till badrummet för osmos och försöka koppla in och se att allt funkar. Sen blir det till att limma färdigt karet. Uppdaterar med bilder vid lite senare tillfälle. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt använda mig av förnuftet och läsa mig till det mesta här på guiden men är ändå en nybörjare vad gäller saltvatten. Min fråga gäller det här: Bailing eller Kalciumreaktor.

Känner att jag hamnar lite mitt emellan på mina 730 L. Så vad ska jag satsa på?:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite beroende på hur mycket koraller du kommer ha smat om det skall vara mestadels mjukisar eller stenkoraller.

Folk pratar om en gräns på runt 400 liter då det blir billigare att ha en reaktor i drift när du passerar den gränsen. Sen är det så klart vad du kan hitta begagnat som kan göra en del på slutsumman. Man får ju en del pulver för ett par tusenlappar och om man inte hittar en reaktor på köp o sälj så kan det kanske ta emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att satsa på stenkoraller framför allt. Måste erkänna att jag är inte så jätteinsatt i hur en kalciumreaktor fungerar/används. Därför tanken på bailing. Kanske lika bra att läsa på lite mer och hålla utkik på köp & sälj ;) Jag är öppen för vägledning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat limma litegrann, men köpte för lite silikon...Ständig oflyt som man har så hade inte butiken här eller i grannkommun fler tuber...Blir att fortsätta limma på onsdag istället. Men men, den som väntar på något gott... :) Satte upp väggar till avrinningen också. Testar att sätta bakgrund mellan 2 plexiskivor och limma ihop dom. Ser ut som en bomb exploderat i vardagsrummet nu, men det är smällar man får ta ;)

post-5196-14468920887158_thumb.jpg

post-5196-14468920887381_thumb.jpg

post-5196-14468920887577_thumb.jpg

post-5196-14468920887771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...