Gå till innehåll

RSM 250 nystart


darkis

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Påbörjar nu skrivandet för ett nytt RSM 250. Jag har just nu ett 100 liters akvarie men ville uppgradera till ett större. Först var jag inne på att bygga bänk och måttbeställa ett akvarium men tror faktiskt ett komplett system som har det mesta färdigt blir billigare i längden och mer lättskött.

Inredningen

Jag vill ha ett "luftigt" akvarie med en eller två sektioner med sten. Vill ha mycket fin och synlig sand som ska vara vit.

Om någon har sett något akvarium som är i liknande storlek som kan passa som inspiration posta gärna ett par länkar!

Invånarna

Mina invånare kommer bestå av något åt det här hållet:

Fisk:

2 st ocelaris clowner

2 st Banggai cardinaler

1 st Zebrasoma flavescens (Gul kirurgfisk)

1 st Amblygobius phalaena (Sandvändare)

Lägre levande:

1 putsarräka

1 eldräka

1 bandkorall räka

2 sandvändande sjöstjärna

ca 10 - 20 turbosnäckor

Övrigt:

Diadema Setosum (Sjöborre)

Clownerna och räkorna finns redan i mitt 100 liters och flyttas över sen.

Någon som har synpunkter på valet av invånare eller någon fredlig fisk som skulle passa utmärkt med resten av gänget ge gärna lite förslag :)

Så här långt och bilder

Har redan fått akvariet, men bänken var felbeställd så jag får vänta till onsdag innan det blir lite fart :(

Första bilden visar mitt 100 liters, där är det tänkt att RSM ska stå.

25 kilo salt från Preis

typ 27 kilo sand från Nature's ocean

Tänkte jag skulle ta lite mer bilder på tekniken i red sea om någon är intresserad. Har märkt att fläktarna låter lite, ungefär som en modern stationär dator under drift. Ska se om man inte kan hitta fläktar som håller bättre ljudnivå så småningom.

post-5119-14468920811234_thumb.jpg

post-5119-14468920811386_thumb.jpg

post-5119-14468920811538_thumb.jpg

post-5119-14468920811673_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en uppdatering!

Akvariet är monterat och på plats. Har fyllt med ungefär 40% osmosvatten så här långt!

Köpte 10 kg sten till riktigt bra pris och dessa står nu i hinkar med varsin pump. Den största stenen fick plumsa ner hos 100 liters akvariet så länge! Vilken jobbig logistik det kan vara!

Fredag eftermiddag blir det i med saltet efter kontroll att alla pumpar startar som dom ska. Doppvärmarn är ställd på 26 grader.

Om någon är intresserad av hur det ser ut med ngn viss del kan jag ta lite bilder och lägga upp.

Tack till Göran som var snäll och körde hem bänken åt mig:)

post-5119-14468920842001_thumb.jpg

post-5119-14468920842226_thumb.jpg

post-5119-144689208424_thumb.jpg

post-5119-14468920842539_thumb.jpg

post-5119-14468920842691_thumb.jpg

post-5119-14468920842831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du och alla måste medge att sista bilden ser möbeln nästan vit ut.Varför släppte dom inte möbel och karet i vitt.Ser kanon ut detta också iofs och du har hittat en fin platts för det.Satte mitt RSM130 i köket också slipper läsa tidningen på morgonen utan man sitter och äter framför akvariet.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du och alla måste medge att sista bilden ser möbeln nästan vit ut.Varför släppte dom inte möbel och karet i vitt.Ser kanon ut detta också iofs och du har hittat en fin platts för det.Satte mitt RSM130 i köket också slipper läsa tidningen på morgonen utan man sitter och äter framför akvariet.

MVH.Ted

ursäkta trådstölden här men en kort notis bara. det verkar finnas i vitt

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/55433-rsm-250-white-pics.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du och alla måste medge att sista bilden ser möbeln nästan vit ut.Varför släppte dom inte möbel och karet i vitt.Ser kanon ut detta också iofs och du har hittat en fin platts för det.Satte mitt RSM130 i köket också slipper läsa tidningen på morgonen utan man sitter och äter framför akvariet.

MVH.Ted

Håller med om att den ser vit ut!

Vit eller gråsilver som jag har nu verkar bra. Svart ger säkert en del extrajobb då man tydligt ser saltstänk och liknande.

Nu är det snart fullt med osmos så man kan prova pumparna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär! Nu är man på gång : )

Blandade saltet igår kväll, mäter 1,025 med refraktometer.

Har slängt i sanden nu och väntar på att det ska klarna lite innan stenen får komma i. Ska vara noga med att stenen ska stå på botten och inte på sanden.

Bild 1: Saltblandning

Bild 2 - 4 Sand och bilder på RSMet

post-5119-14468920854685_thumb.jpg

post-5119-1446892085484_thumb.jpg

post-5119-14468920854994_thumb.jpg

post-5119-14468920855138_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra tips är annars att vänta med sanden tills akvariet cyclat färdigt, så slipper den bli ful........

Tack för tipset Greger, lite sent nu tyvärr! :)

Jag hoppas klara mig från dom värsta algexplosionerna. Kör med osmos och sten som ska vara hyffsat inkörd redan i butiken.

Kommer lägga i aktivt kol under uppstarten, väntar med det till vattnet klarnat dock.

Stenen kommer slängas i ikväll och sedan ska jag försöka justera in skummaren då jag ser vilken vattennivå som är lagom för att den ska prestera som bäst.

Någon som sett någon smart lösning för att hålla rätt på vattennivån? Tänkte mig någon form av sensor i ett av facken och en stor tunna rent osmosvatten i skåpet under akvariet (ca 60 liter).

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Leif!

Ska göra detta under morgondagen!

Jag har nu fått i stenen. Räknar med att det är runt 10 kg. 8 - 12 KG till kommer tillföras från mitt andra akvarium då det närmar sig lite på att migrera över invånarna. Något jag bör tänka på extra inför det?

Stenarna är jag riktigt nöjd med! Den högra stenhögen är jag klar med och kommer vara så. Finns en del håligheter att gömma sig bland.

Den vänstra högen är ej klar och är något jag kommer bygga upp mera och försöka få kanske så hög som till utblåset för den vänstra pumpen.

Fångade en lite fripassagerare då jag gick igenom stenen också.

Imorgon ska jag testa skummaren samt lägga i första påsen aktivt kol.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468920862421_thumb.jpg

post-5119-14468920862574_thumb.jpg

post-5119-14468920862736_thumb.jpg

post-5119-14468920862895_thumb.jpg

post-5119-14468920863043_thumb.jpg

post-5119-14468920863192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 5 med akvariet startat!

Det går fint så här långt. Idag startade jag skummaren, är bara massa lösa bubblor och inget skit direkt än så länge.

Stenen ser ok ut, däremot en del glasrosor jag ska bekämpa.

Aktivt kol ligger också i akvariet sen några dagar tillbaka!

post-5119-1446892087591_thumb.jpg

post-5119-14468920876064_thumb.jpg

post-5119-14468920876203_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering!

Akvariet mår finfint, håller en salthalt på 1,025 och nitrit på 0,05 (antar att det kommer en topp på lite sikt?)

Jag har märkt att fläktarna låter en hel del. Detta gör att jag ska se över om jag kan modifiera akvariet något för att kapa dom värsta topparna (som en start).

Dom här två bilderna är på två 60 m.m (60x60x20mm) fläktar som skapar ett vinande ljud. Dom låter lite även utan detta men då dom sitter i sin kåpa (Bild 1) viner det i knutarna!

Min tanke och idé är att klippa dom grå plasträfflorna och fila till det så pass bra att luften inte kan formas mot något. Någon idé om att detta blir bra eller ej?

Gallrets enda funktion är så vitt jag kan se att hålla borta klåfingriga människor men det har det ju redan misslyckats med.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

post-5119-14468920892774_thumb.jpg

post-5119-14468920892941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering!

Akvariet mår finfint, håller en salthalt på 1,025 och nitrit på 0,05 (antar att det kommer en topp på lite sikt?)

Jag har märkt att fläktarna låter en hel del. Detta gör att jag ska se över om jag kan modifiera akvariet något för att kapa dom värsta topparna (som en start).

Dom här två bilderna är på två 60 m.m (60x60x20mm) fläktar som skapar ett vinande ljud. Dom låter lite även utan detta men då dom sitter i sin kåpa (Bild 1) viner det i knutarna!

Min tanke och idé är att klippa dom grå plasträfflorna och fila till det så pass bra att luften inte kan formas mot något. Någon idé om att detta blir bra eller ej?

Gallrets enda funktion är så vitt jag kan se att hålla borta klåfingriga människor men det har det ju redan misslyckats med.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Håller även undan en del damm, då dom fastnar i 'ribborna' istället för att sugas in i fläkten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering!

Jag har märkt att fläktarna låter en hel del. Detta gör att jag ska se över om jag kan modifiera akvariet något för att kapa dom värsta topparna (som en start).

Dom här två bilderna är på två 60 m.m (60x60x20mm) fläktar som skapar ett vinande ljud. Dom låter lite även utan detta men då dom sitter i sin kåpa (Bild 1) viner det i knutarna!

Min tanke och idé är att klippa dom grå plasträfflorna och fila till det så pass bra att luften inte kan formas mot något. Någon idé om att detta blir bra eller ej?

Från start lät vårat också en del men de har lugnat ner sig. Det tog några veckor från start. Jag kollade på alternativ från start också, men efter lite funderande bytte jag skimmern istället då den lät som bara den hos oss. Visst hör vi ett fläktljud, speciellt när ljuset är på men inte så högt att plaskandet av vattnet i ytan försvinner. Klart överkomligt för oss alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på och kollar med butiken om den här delen är en del man byter rakt av eller ej. Om garantin är den samma och delen är något man byter kommer jag nog klippa upp den.

Bra kommentar om dammet där Nordin! Får se om man kan komma runt det på något annat vis, men lite dammtorkning ska nog vara lugnt :-)

Att dom låter en del i start köper jag, men då ljudet kommer från luftrörelsen snarare än från fläkten vet jag inte om det är så stor idé att vänta.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Kort uppdatering:

Efter kontroll med akvarieleasing att det här är en reservdel man kan köpa så bestämde jag mig för att skära ut plasten.

Resultatet blev två ljudlösa fläktar. Otroligt nöjd. Återstår att se om det blir problem med damm.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återstår att se om det blir problem med damm.

Halloj,

vi har ju kört vårt RSM i ca 1 år nu och det här med dammet går ju ändå inte att undvika. Det är ju på samma sätt som i en dator. Utan räfflorna gör du det nog bara lättare att rengöra då jag brukar försöka med lite olika attriraljer på vårat för att få bort dammet i fläktarna. Är det bara de därbak du har moddat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...