Gå till innehåll

Uppstart av 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

Riktigt fina de där Sarchophyton! :ler:

Ruskigt det där med rusande doppisar.. jag har sedan gammalt en extern digitaltermometer (med kapslad probe för saltvattensakvarium) med akustiskt larm för hög/låg temperatur, en billig investering.

Mm det låter som en bra ide, kan bli ruggigt dyrt om den skenar för långt.

Nu var det tur att jag var hemma och precis hade koppat i det nya vilket gjorde att man satt och gluttade lite extra...

Nu "fegade" jag lite och tog bara en 100W-doppis, inomhustempen är oftast 24gr så den ska ändå inte jobba så mkt.

Däremot om denna också skulle få för sig att rusa iväg får den det tuffare att nå upp i väldigt hög temp för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad har du för KH Patrik?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den som det visste :smiley9:

Skulle ju ha tagit hem ett test i helgen men glömde totalt bort det...

Ska ordna detta samt test för calcium och magnesium snarast.

Jag förstår din tanke, och misstänker även jag att det låga PH-värdet mkt väl kan bero på att korallerna förbrukar KH.

Frågan är vilken metod man ska ge sig på för att tillföra mer (om testet nu visar på att KH faktiskt är i underkant vilket jag misstänker).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först ser värkeligen bra ut -Tummen upp

Betr. värmeproblemet med värmarna som får fnatt

Hade själv ett LEVANDE H under en tid här hemma med 2 st 300 W Elite (BARA skit ) värmare då tempen gick både upp över 27 & ner till 25 under nätterna (bor i gammalt hus så rumstemperaturen diffar tyvärr )

Men för att inte bladdra. Vad jag har gjort är att jag investerade nyligen (fick dom nya någon väcka sen ) köpte den beprövade PÅLITLIGA saltvattens märket Jäger (gammal fortfarande pålitlig ) värmare & nu har jag KONSTANT 25 ,5 oavsett vad tempen är i rummet -Tummen upp så jag kan VARMT rekommendera en sådan :smiley20: (jag kör bara EN 300 w till mitt 375 i nu & det funkar PERFEKT trodde jag skulle behöva 2 som jag köpte MEN )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först ser värkeligen bra ut -Tummen upp

Betr. värmeproblemet med värmarna som får fnatt

Hade själv ett LEVANDE H under en tid här hemma med 2 st 300 W Elite (BARA skit ) värmare då tempen gick både upp över 27 & ner till 25 under nätterna (bor i gammalt hus så rumstemperaturen diffar tyvärr )

Men för att inte bladdra. Vad jag har gjort är att jag investerade nyligen (fick dom nya någon väcka sen ) köpte den beprövade PÅLITLIGA saltvattens märket Jäger (gammal fortfarande pålitlig ) värmare & nu har jag KONSTANT 25 ,5 oavsett vad tempen är i rummet -Tummen upp så jag kan VARMT rekommendera en sådan :smiley20: (jag kör bara EN 300 w till mitt 375 i nu & det funkar PERFEKT trodde jag skulle behöva 2 som jag köpte MEN )

Tackar :)

Japp Jäger är verkligen bra men svårare att få tag i numera tycker jag... När jag började med akv för ca 12 år sen körde jag bara Jäger.

Har ca 24-25gr inne dygnet runt (ny lgh) så pga det + ljus = för varmt...

Får hoppas att huset sänker värmen ngt när de har hunnit utvärdera värmekurvor osv.

Gällande styrka på värmare kör jag hellre lite i underkant, OM murphy skulle dyka upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns fortfarande att få tag på (tex Flodsröms där jag köpte minna ) till MYCKET bra pris ;) (tror dom går på 250 Kr st + DHL frakt då som för mig blev 189 Kr )

YAICS :smiley3: det är VÄRKELIGEN för varmt (& kommer DEFINITIVT ge dig problem på sommaren med att du måste kyla anläggningen ) Kommer själv att få sagda värme problem på sommaren (ca 30 C dygnet runt i huset ) & kommer DEFINITIVT att investera i kylare kosta vad den kosta vill

Joda jag förstår allt för väl vad du menar (för mig så är bara problemet att det kan bli ner åt 16 C i rummet på nätterna OM det är väldigt kallt så därför måste jag ha kraftigare ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som det visste :smiley9:

Skulle ju ha tagit hem ett test i helgen men glömde totalt bort det...

Ska ordna detta samt test för calcium och magnesium snarast.

Jag förstår din tanke, och misstänker även jag att det låga PH-värdet mkt väl kan bero på att korallerna förbrukar KH.

Frågan är vilken metod man ska ge sig på för att tillföra mer (om testet nu visar på att KH faktiskt är i underkant vilket jag misstänker).

Precis som med sötvatten kan man buffra med vanlig bikarbonat.

3gr/100l ≈ 1KH

Höj max 1KH per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora doppvärmare är livsfarliga för livet i karet, skenar en 300W i ett kar under ca 600-700L är det med stor sannolikhet kört på några timmar. Jag kör med dubbla Jäger 150W i mitt 350L. Skenar en av dem så orkar den ändå inte dra upp tempen till skadliga nivåer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora doppvärmare är livsfarliga för livet i karet, skenar en 300W i ett kar under ca 600-700L är det med stor sannolikhet kört på några timmar. Jag kör med dubbla Jäger 150W i mitt 350L. Skenar en av dem så orkar den ändå inte dra upp tempen till skadliga nivåer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Precis, man har större säkerhetsmarginal med lägre effekter.

Tack också för tipset om KH :)

Ska försöka komma över test senare idag så får vi se hur illa det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, man har större säkerhetsmarginal med lägre effekter.

Tack också för tipset om KH :)

Ska försöka komma över test senare idag så får vi se hur illa det är.

Just det, säkerhetsmarginal... Man lärde sig det när man hade ett gäng stora Altum, Diskus och några L046 i samma kar. För mycket pengar att koka.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora doppvärmare är livsfarliga för livet i karet, skenar en 300W i ett kar under ca 600-700L är det med stor sannolikhet kört på några timmar. Jag kör med dubbla Jäger 150W i mitt 350L. Skenar en av dem så orkar den ändå inte dra upp tempen till skadliga nivåer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag instämmer till fullo & jag har ocså haft allt ifrån Diskus -Tanganyika Malawi,stora ciklider, separata rovfiskar, salt (you name it i had it) & jag fortfarande ALDRIG hört om en Jäger som rusar & kokar fisk MEN som sagt jag förstår respekterar resonemanget (men för mig så är det som sagt lite körigt med rumstemperatur så jag måste köra så här ) & så finns även Jäger som 150 W & 100 W med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en rusande Jäger, så de är inte undantagna. Temperaturen i vårt gamla hus varierar också mellan dag och natt 18-23 grader. De två doppisarna går i stort sett hela natten och vilar på dagarna, temperaturen i karen varierar ca 1,5 grader över dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en rusande Jäger, så de är inte undantagna. Temperaturen i vårt gamla hus varierar också mellan dag och natt 18-23 grader. De två doppisarna går i stort sett hela natten och vilar på dagarna, temperaturen i karen varierar ca 1,5 grader över dygnet.

Värkeligen Okej då är du den första jag hört (men som sagt allting kan ju krångla )

låter ju vettigt måste jag säga (måste erkänna att då jag beställde 2 st 300 W så räknade jag med 100 W pr 100 L som andra värmare men då jag fick kartongen så såg jag att EN 300 W räcker till 600 -1000 L :smiley9: så det blev lite väl överdimensionerat :smiley9: (temp skillnaden här kan gå ner till 15 C - 25 & uppåt ber hur mycket jag eldar )

MEN som sagt jag respekterar till FULLO detta med säkerhets marginal & håller DEFINITIVT med i resonemanget

Som det är nu så diffar tempen en halv grad Pr dygn alltså 25,5 ,26 ;) (OAVSETT tempen i rummet betr, kyla i rummet )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värkeligen Okej då är du den första jag hört (men som sagt allting kan ju krångla )

låter ju vettigt måste jag säga (måste erkänna att då jag beställde 2 st 300 W så räknade jag med 100 W pr 100 L som andra värmare men då jag fick kartongen så såg jag att EN 300 W räcker till 600 -1000 L :smiley9: så det blev lite väl överdimensionerat :smiley9: (temp skillnaden här kan gå ner till 15 C - 25 & uppåt ber hur mycket jag eldar )

MEN som sagt jag respekterar till FULLO detta med säkerhets marginal & håller DEFINITIVT med i resonemanget

Som det är nu så diffar tempen en halv grad Pr dygn alltså 25,5 ,26 ;) (OAVSETT tempen i rummet betr, kyla i rummet )

Räkna alltid med det värsta scenariot, så brukar jag resonera :)

Men men, det finns många sanningar här i livet, så länge det funkar så är det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det Patrik, länge sedan man såg någon uppdatering?

Japp stämmer tyvärr bra :(

Har legat hemma i en vecka nu med feber o inte alls varit i form för att hitta på något...

En liten fågel viskade dock i mitt öra att det kommer att hända ngt (förhoppningsvis) intressant framåt mitten/slutet på denna veckan, kanske ngn ny firre? -dans

I övrigt rullar det på bra även om jag inte har gjort så mkt på sistone, har i princip bara fyllt på avdunstat vatten och gjort rent skummarkoppen.

Samtliga koraller i burken ser ut att ha vuxit en del sen de kom i, och den lilla anemonen som jag tror är en Heteractic Malu (för liten för att se än) har börjat få neonrosa prickar i ändarna av tentaklerna, skitsnyggt!

Ska försöka fixa lite nya värden snart också så man vet om allt är ok inför veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu var det dags för lite uppdatering igen.

Min Xenia har börjat sprida sig rätt ordentligt (nya "skott" har hoppat av fraggstenen ner på omliggande stenar) och "anemonen" (någon som vet vad det är för ngn?) växer också bra.

Idag fick en elddvärgkejsare (Centropyge Loricula) flytta in i burken.

Stod även och höll i en Centropyge Bicolor men ångrade mig i sista stund pga osäkerhet hur de skulle trivas ihop...

Har lite mer planer inför helgen på att kanske släppa i ngt mer, vi får se vad det kan bli för trevligt.

Hoppas till dess också ha skrämt liv i min nu batterilösa kamera så att man kan posta lite nya bilder på nyheterna.

Alla värden är sedan tidigare oförändrade, enda egentliga avvikelsen är att nitraten inte längre är mätbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elddvärgkejsare..?. Fy för hundan, flott ska det vara!

En av de absolut vackraste saltvattenfiskarna. -respekt

Kul att det funkar bra i karet och att korallerna och anemonen växer på sig. Hur är det med kiselalgerna, har de gett med sig?

Dags att flytta ut från den här kategorin och in i "Mitt akvarium"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elddvärgkejsare..?. Fy för hundan, flott ska det vara!

En av de absolut vackraste saltvattenfiskarna. -respekt

Kul att det funkar bra i karet och att korallerna och anemonen växer på sig. Hur är det med kiselalgerna, har de gett med sig?

Dags att flytta ut från den här kategorin och in i "Mitt akvarium"?

Hehe japp, ska det va så ska det va :)

Japp kiselalgerna är nu ett minne blott, allt flyter på nästan förvånansvärt bra tycker jag.

Yes, det börjar dra ihop sig för ett kategoribyte snart tror jag, kanske tar det i samband med ny uppdatering till helgen.

Ryktades ju om att man skulle jobba igen = uppdatering :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...