Gå till innehåll

Uppstart av 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

En till liten fundering som nu dök upp innanför de grå...

Min skummare bör jag ha hemma till på måndag; vågar jag stoppa i ls redan idag o köra enbart med cirkpumparna eller bör jag vänta till skummaren är hemma och installerad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ingen belysning alls när ls är i karet?

Nu blir jag lite förvirrad :) (se ovan inlägg ang ljus)

Algtillväxten hämmas om man kör utan ljus... Många bud om hur man ska starta upp karet. Jag kör fyra timmar ljus nu i början, ska öka en timme per vecka under sex veckors tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algtillväxten hämmas om man kör utan ljus... Många bud om hur man ska starta upp karet. Jag kör fyra timmar ljus nu i början, ska öka en timme per vecka under sex veckors tid.

Ja det var något åt det hållet jag planerade också, och starta med endast lysrören och sätta in spottar senare.

Sen bara hålla koll på alla värden och algtillväxt, och vid ok resultat börja införa ett gäng sniglar osv steg för steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt mindre alger vid uppstart. Oftast har man inga djur som äter alger vid inkörningen. Så ta det lungt med belysning

Nej det har du rätt i att det kommer inte finnas några konsumenter...

När föreslår du att man slår igång lyset, och hur mkt/länge o hur snabb stegring (1h/v?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 veckor. Sedan några timmar som ökas 1h/v är mitt förslag.

Det finns säkert andra som tycker annat.

Ja visst är det så, finns ingen riktig sanning men bra tips är alltid bra att kunna suga åt sig längs vägen för att slippa onödiga slarvfel.

Tack för tipset med andra ord!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Patrik att du hittat din väg.

Yytterligare något jag skulle planera för är att ha lite aktivt kol i baljan. Endast hänger man det i en strumpa eller så kan man skaffa en powerhead och koppla på en filterkorg på insuget. I den filterkorgen lägger man sedan strumpan (nylonstrumpa)

Triton och Akvarie-Leasing (tror jag) har sådana.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=834

Om du nappar på idén så ta med din powerhead och kolla om den kan passa för ändamålet.

Gällande detta tips om kol i baljan; finns det ngn tumregel för hur mkt kol man ska ha i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, då har det gått lite mer framåt sen sist.

Har fått skummaren på plats (Deltec MCE600), och håller på att finjustera den vilket inte verkar vara det lättaste. Har stött på både "överskumning" vilket ledde till lite blöta streck på väggen, samt lider nu av problem åt andra hållet med microbubblor i vattnet.

Ska försöka råda bot på detta med en filterstrumpa fylld med vadd el dyl placerad i sista kammaren innan utloppet.

Har även lagt i ordning LS'en, och fyllde igår kväll på med sand (som var förvånansvärt ren redan i säcken jämfört med vad man är van vid från sötvatten).

Med i LS'en följde det med två stycken sniglar av ngn okänd modell, se bild.

Det fanns även någon sorts maskar (har sett två so far) som liknar ngn form av borstmask?

ID mottages tacksamt för samtliga dessa levande varelser.

Idag ska jag mäta lite nitrit o nitrat så får vi se hur det går med den biten.

Jag har sedan igår tänt ljuset (2*39W) i tre timmar per dag för att få igång grejerna lite.

post-5545-1446892087274_thumb.jpg

post-5545-14468920872834_thumb.jpg

post-5545-14468920872919_thumb.jpg

post-5545-14468920873001_thumb.jpg

post-5545-14468920873084_thumb.jpg

post-5545-1446892087316_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! :smiley20:

Intressant att du kör med Deltec MCE600, samma skummare som jag tänkte köra i mitt 350L när jag får ordning på det. Har läst en del om hög ljudnivå på de äldre versionerna men att den nya ska vara mycket tystare. Hur upplever du det?

Kul att det följer med kryp i ls, något som rör sig i baljan iaf.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! :smiley20:

Intressant att du kör med Deltec MCE600, samma skummare som jag tänkte köra i mitt 350L när jag får ordning på det. Har läst en del om hög ljudnivå på de äldre versionerna men att den nya ska vara mycket tystare. Hur upplever du det?

Kul att det följer med kryp i ls, något som rör sig i baljan iaf.. ;)

Hej Mats!

Tackar, ditt kar ser fint ut det med :smiley20:

Ang skummaren beror det på vem man frågar, en annan är ju ganska skadad efter att ha hållit på så många år (och drivit ställning för diskus i v-rummet med luftdrivna filter) -skrattar hysteriskt

Jag kan sträcka mig till att det "pyser" lite ur luftinsuget i skummaren, men att den väsnas tycker jag är en överdrift.

Däremot verkar den knepig att justera exakt...

Jag tyckte att jag hade den "rätt" inställd, tills jag började hälla i den tvättade sanden igår.

Helt plötsligt ökade den rejält, och skummet steg upp ur koppen så jag antar att den genast fick mer skit att ta tag i?

Men jag kan absolut rekommendera den, väldigt smidig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :)

Luftdrivna filter.. nä, aldrig mer! ;)

Det verkar vara en konstart att ställa in sin skummare. Jag hade ställt in min fint tyckte jag, jämn och fin nivå på skumpelaren... tills jag satte i lite koraller i förrgår kväll. Igår kväll när jag kom hem från jobb var koppen nästan full och skummaren gick för högtryck. Undrar om systemet reagerade så mycket på det levande som kom i eller om skummaren fått fnatt?

Ser inte riktigt på dina bilder, har du gjort en liten intern sumpdel i karet med ytavrinning till skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! :)

Luftdrivna filter.. nä, aldrig mer! ;)

Det verkar vara en konstart att ställa in sin skummare. Jag hade ställt in min fint tyckte jag, jämn och fin nivå på skumpelaren... tills jag satte i lite koraller i förrgår kväll. Igår kväll när jag kom hem från jobb var koppen nästan full och skummaren gick för högtryck. Undrar om systemet reagerade så mycket på det levande som kom i eller om skummaren fått fnatt?

Ser inte riktigt på dina bilder, har du gjort en liten intern sumpdel i karet med ytavrinning till skummaren?

Det låter ju som samma reaktion min fick då sanden kom i = ökad nersmutsning = hårdare jobb?

Nope jag har faktiskt inte gjort det, den hänger bara på kanten och suger in vatten genom ett genomskinligt rör (det som ser ut som ett insugsrör till ett ytterfilter på bilderna) och sprutar sedan ut vattnet vid den genomskinliga plast-trekanten längst till höger i burken.

Jag hoppas verkligen att jag slipper hinna på ytan även om jag inte har ytavrinning, och tror att AquaClear-powerheaden som sitter längst till vänster med ett utblås på 1514l/h skall kunna avhjälpa detta.

Den pumpen används bara för "ytrörelse" samt innehåller en strumpa med aktivt kol enligt rekommendation härifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också börjat grubbla lite ang ljuset.

Funderar på om man istället för de tidigare nämnda LED-spottarna (som inte kommer att gå och fästa på ett snyggt sätt) helt enkelt komplettera med ytterligare en likadan ramp som jag redan har två stycken av.

Detta skulle isf innebära 6*39W = 234Wtot (0,94W/l totalvolym).

I verkligheten har jag endast 200l vatten i burken, resten är luft mellan ytan och vattenlinjen.

Alltså bör jag med detta wattantal klara ljuskraven även för SPS och LPS så vitt jag kan förstå...

Tips och funderingar kring detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla belysningssektionen - LED på www.tritonakvarium.se

Såg två sådana hos Manne häromdagen. Efter det finns inget annat. Dyra i inköp men vinner nog ekonomiskt i långa loppet.

Ja herrejäklar, familjen måste ju få julklappar också -ger upp

Men rent krasst (givetvis är high tech roligare) så funkar väl det mesta med 6*39W (om man bortser från musslor tex)?

Ny high tech belysning får bli ett senare projekt när fickorna känns överfulla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...