Gå till innehåll

Uppstart av 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

Grattis, äntligen helt på rätt sida av träsket!

Jag håller helt med, helhetsmässigt så är LED underbart, och förmodligen det enda försvarbara alternativet.

Anledningen till att jag börjat fundera på ytterligare en ramp är helt enkelt att jag inte hittat ngn lämplig armatur att fästa spottarna i...

Infästningen är E27, och "rampen" bör ju givetvis vara någorlunda säker intill akvariet, och får gärna se bra ut samt kunna fästas på ngt bra vis, vilket inte är helt enkelt över ett öppet helglaskar.

Tilläggas ska också att jag har över 3,5m i takhöjd, så takhängda alternativ kommer inte heller se bra ut tyvärr.

Någon som har bra tips på var man hittar bra armatur som uppfyller ovan krav för att fästa en LED-spot med E27-sockel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gjorde lite tester igår, och jag tycker att det börjar på att likna ngt :)

Nitrit (NO2) = 0,01mg/l (knappt mätbart) Tropic Marin test

Nitrat (NO3) = 2mg/l Tropic Marin test

PH = 8,2 Salifert test

Salinitet = 1,025

Jag inbillar mig att detta börjar på att likna ngt (bortsett från nitriten som fortfarande ger pyttelite utslag).

Vågar man testa att stoppa ner ett par till sniglar, ngn eremit och kanske någon mjukkorall?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte i turbosnäckor, sandsnäckor och ett par eremiter efter en dryg vecka. Inga problem alls. De lever, städar, står i och mår allmänt väl. Några dagar senare köpte jag min första skivanemon, precis som de övriga djuren ser den ut att må utmärkt. Håller dock noggrann koll på vattenvärden. Tillsätter lite Nitrivec varje dag, verkar funka lika bra i salt som i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satte i turbosnäckor, sandsnäckor och ett par eremiter efter en dryg vecka. Inga problem alls. De lever, städar, står i och mår allmänt väl. Några dagar senare köpte jag min första skivanemon, precis som de övriga djuren ser den ut att må utmärkt. Håller dock noggrann koll på vattenvärden. Tillsätter lite Nitrivec varje dag, verkar funka lika bra i salt som i sötvatten.

Precis, lite så är min plan.

Starta upp lätt med ett litet städteam o ngn mjukis o sedan mäta alla värden dagligen och se vad som händer.

Skummaren har lugnat sig igen efter "sandintroduktionen" då den fick fnatt och skummade som en galning.

Börjar få en liten liten hinna av traditionella grönalger på framrutan, men har å andra sidan inte putsat eller skrapat en enda gång sedan karet startades vilket nu är någon vecka sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om Lagret får besök i helgen då? :)

Grönalger?

Jag har en del bruna alger, men inte en enda grönalg... får skrapa var tredje dag ungefär.

Du som bor i Sthlm... jag pratade med Lillis häromdagen, han har en massa salt till salu.

Ska jobba på söndag så det löser sig nog :)

Ärligt talat så kan de lika gärna vara bruna, lagret är så tunnt att man knappt ser det. Enda gången det syns är om man tittar på framrutan genom sidorutan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är bruna kiselalger du börjar få, samma som jag har. Turbosnäckorna tar hand om mycket av det!

Ja det är inte omöjligt alls.

De två sniglarna som följde med stenen hinner dock inte med, jag behöver fler.

Såg ngn rekommendation om en snigel / 10l vatten, stämmer det?

Funderar på kanske ett tiotal sniglar och två eremiter till att börja med, samt en eller två mjukkoraller el dyl.

Är också lite sugen på en Euphyllia, men vet inte om det är dumt såhär i början, man kanske ska vänta med den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns hur många som helst som kör på enbart T5 som har musslor, så det ska du inte gå efter. Det är mängden ljus i sig som nog har större betydelse. Är du tveksam så kan du alltid sätta musslan högre upp, det är sällan de sitter direkt i sanden i naturen, oftast så växer de i stenen.

Så här såg det ut på de flesta ställen, sett uppifrån, när jag snorklade på Maldiverna:

0003.jpg

0023.jpg

0045.jpg

0047.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns hur många som helst som kör på enbart T5 som har musslor, så det ska du inte gå efter. Det är mängden ljus i sig som nog har större betydelse. Är du tveksam så kan du alltid sätta musslan högre upp, det är sällan de sitter direkt i sanden i naturen, oftast så växer de i stenen.

Så här såg det ut på de flesta ställen, sett uppifrån, när jag snorklade på Maldiverna:

Tackar för fina bilder.

Då är en mussla också någonting som läggs till på önskelistan för framtiden.

Är det ngn som vet vad det är för maskar på bilderna tidigare i tråden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för fina bilder.

Då är en mussla också någonting som läggs till på önskelistan för framtiden.

Är det ngn som vet vad det är för maskar på bilderna tidigare i tråden?

Om du syftar på den sista bilden så är det rörmaskar. Trevliga krabater som gärna vill sitta i sanden eller bland LS. Filtrerare som inte kan röra på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du syftar på den sista bilden så är det rörmaskar. Trevliga krabater som gärna vill sitta i sanden eller bland LS. Filtrerare som inte kan röra på sig.

Precis, det var de jag menade och som jag trodde.

Det dyker upp fler och fler känns det som, kul med lite liv i burken.

Hur illa till ligger dessa maskar sedan om man stoppar i tex eldräkor, putsarräkor och fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det var de jag menade och som jag trodde.

Det dyker upp fler och fler känns det som, kul med lite liv i burken.

Hur illa till ligger dessa maskar sedan om man stoppar i tex eldräkor, putsarräkor och fisk?

En del fiskar kalasar på dessa... Olika från fiskart till fiskart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en uppdatering!

I fredags stoppade jag i ett städcrew bestående av:

- 2st eremiter (Clibanarius Tricolor)

- 4st turbosniglar

- 1st Eldräka (Lysmata Debelius)

Räkan var kanske inte planerad på förhand, men kunde bara inte låta bli så snygg som den var.

Har tänkt att komplettera med fler räkor framöver, men startar med denna som testpilot.

Kan idag konstatera att de nya sniglarna var rejält hungriga - den "hinna" av alger som tidigare fanns på framrutan är som bortblåst nu.

Mätte lite vattenvärden idag också:

NO2 Nitrit: 0

NO3 Nitrat: 5

PH: 8,2

Salinitet: Mellan 1,024-1,025

Temp: 25

Tycker faktiskt att allt ser bra ut, börjar på att ta sig.

Har också skruvat upp belysningen på 5h/dag nu och hoppas att klara mig från alltför mycket alger.

Om vattenvärdena ser fortsatt bra ut tror jag att någon liten testfirre får flytta in mot slutet på veckan och vara med och fira jul här hemma...

post-5545-14468920889252_thumb.jpg

post-5545-14468920889321_thumb.jpg

post-5545-14468920889386_thumb.jpg

post-5545-14468920889454_thumb.jpg

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt!

Ser bra ut, duktiga de där turbosnäckorna.

Jag satte i två små Gobi (Puellaris) som rotar runt i sanden så att all skit virvlar upp i vattenkolumnen. Skummaren tar hand om det.

Visst är det spännande med den här nya världen... :)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt!

Ser bra ut, duktiga de där turbosnäckorna.

Jag satte i två små Gobi (Puellaris) som rotar runt i sanden så att all skit virvlar upp i vattenkolumnen. Skummaren tar hand om det.

Visst är det spännande med den här nya världen... :)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Ja herrejäklar, att man har fastnat i träsket är bara förnamnet -sjuk-

Det lutar åt att första testpiloterna får bli ett clownpar, så får vi se senare vad mer som får komma i.

Första korall blir nog ngn Xenia eller liknande lätt variant för att även där sakta men säkert utvecklas framåt sakta men säkert.

Det blir väldigt mkt "ett steg i taget" i början iaf, vill inte överbelasta och orsaka problem.

Ngn som har tips kring eldräkan, den är väldigt blyg av sig och sitter mestadels bakom värmaren och trycker.

Är det vanligt med detta skygga betéende eller kan det bero på att den är ensam och "blommar ut" om den får en kompis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är kul, väldigt aktiva hela dagen lång. Jag har ett par i mitt kar sedan ett par dagar tillbaka (avataren). Är faktiskt inte speciellt rädd för att belasta karet för tungt nu i början, det gäller som vanligt att hålla noggrann koll på tillförsel av näring = foder. Har väldigt svårt att tänka mig att det ska vara stor skillnad på söt vs salt när vi kommer till den frågan. Jag pratade med en mycket erfaren saltvattensakvarist i helgen som stödde mina tankar om belastning. Ge karet en lätt belastning i form av ett fåtal småfiskar, utfodra sparsamt och kolla vattenvärdena minst en gång dagligen. Fick också lära mig av honom att koraller inte belastar karet, tvärtom. Jag har aldrig misslyckats vid uppstart av nytt diskuskar där jag har satt i fisk från dag ett med nya filter, och då vet både du och jag hur känsliga de kan vara på vattenkvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är kul, väldigt aktiva hela dagen lång. Jag har ett par i mitt kar sedan ett par dagar tillbaka (avataren). Är faktiskt inte speciellt rädd för att belasta karet för tungt nu i början, det gäller som vanligt att hålla noggrann koll på tillförsel av näring = foder. Har väldigt svårt att tänka mig att det ska vara stor skillnad på söt vs salt när vi kommer till den frågan. Jag pratade med en mycket erfaren saltvattensakvarist i helgen som stödde mina tankar om belastning. Ge karet en lätt belastning i form av ett fåtal småfiskar, utfodra sparsamt och kolla vattenvärdena minst en gång dagligen. Fick också lära mig av honom att koraller inte belastar karet, tvärtom. Jag har aldrig misslyckats vid uppstart av nytt diskuskar där jag har satt i fisk från dag ett med nya filter, och då vet både du och jag hur känsliga de kan vara på vattenkvalitet.

Kunde inte sagt det bättre själv :smiley20:

Är även jag rätt övertygad om att det inte är någon katastrof så länge man inte skickar i tio fullstora fiskar på en gång och matar fullt från dag ett.

Successiv ökning borde kunna funka utan större kymmer.

Ang korallers belastning eller inte tycker jag främst att man är orolig för att dra på fullt lyse från start, i maximalt antal timmar.

Någon som har kommentarer kring räkans skygghet? Brukar de vara så när de är ensamma eller vad kan det bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill bara snika in ang din skummare som överskummar, koppen ser ut att sitta alldeles för lågt på bilden, jag hade min nästan så hög upp det bara gick att få den, sen hade jag luftintaget på ca kl 2. prova höja koppen så löser det sig. :)

Hej Rickard,

Tack för tipset.

Ang överskumningen gjorde den bara det ett par minuter innan jag hade justerat in det mer exakt.

Har också läst om höjden på koppen, men har faktiskt fått till det jäkligt bra nu med denna höjd och luftintaget på cirka kl 1. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Patrik, börjar bli kul nu va? :)

Detta är nog faktiskt det farligaste jag har hållit på med...

Herregud vad man blir biten efter ett tag, och plånboken lever nog mest farligt av alla inblandade :)

Kom precis hem från butiken (igen) med lite nya koraller:

1st Pavona Cactus, limegrön och stilig

1st Heteractis Malu (riktigt snygg i färgerna) (EDIT, osäker på om namnet stämmer på denna, återkommer med bild för ID).

Återkommer med bilder på nyförvärven lite senare.

//Patrik

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...