Gå till innehåll

Uppstart av 248lt


Tengan

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har tidigare hållit på med sötvatten i över tio år, mestadels diskus men nu börjar det bli dags att försöka sig på salt.

Tänkte här beskriva litegrann kring uppstarten av mitt första saltkar (skulle starta upp ett 350lt Deltec-kar för ett par år sen vilket tyvärr aldrig blev av pga många faktorer, och karet såldes).

Nu är det i alla fall dags att ta tjuren vid hornen, och det nya karet finns hemma och uppställt.

Burken är en helglasburk på 248lt som är köpt som ett paket, och jag kommer köra utan sump.

Tekniken:

Rena 200W värmare

Aquaclear 70 cirkulationspump 1514l/h

2 st Hydor Koralia 4 streampumpar, 4600l/h styck (10714l/h tot nu)

Skummare blir en Deltec MCE600 påhängsvariant

Belysning:

Hagen GLO T5 HO, 2*39W (2st ramper av denna modell)

Jag planerar även att montera två st LED-spottar som lyser med motsvarande 120W/st (16000K, E27).

Jag började med att sätta in en BTN Slimline bakgrund, för att slippa se 100 kablar hänga ner på baksidan mot väggen.

Ikväll är det dags att börja fylla vatten (kommer bara köra med Osmosvatten) och senare i veckan introducera levande sten.

Planen är att köra med en halvöppen aquascape med två "pelare" eller mer som högar upp mot de båda bakre hörnen (för att hjälpa till att dölja teknik) och lämna en del fritt simutrymme i mitten och framkanten av karet.

Jag tar gärna emot tips och idéer för att få detta så bra som möjligt, och jag ska försöka dokumentera och hålla denna tråd uppdaterad längs vägen.

Mvh

Patrik

post-5545-14468920814492_thumb.jpg

post-5545-14468920814574_thumb.jpg

post-5545-14468920814658_thumb.jpg

Ändrat av Tengan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Patrik och välkommen till SVG.

Det ser ut att bli bra. Tänk bara på den initiala och obligatoriska cykeln på 1 månad innan du introducerar några djur. Nitrit är boven i dramat som kan ta död på allt om man har otur.

Under denna månad hinner du läsa massor av bra saker. Börja med att leta reda på "Saltvattenskemi för Dummies" här på guiden. En bibel som troligen ligger inplastad brevid var mans/kvinnas kar.

Stabilitet är det viktigaste ledordet... samt det där som alla kallar för tålamod... vad det nu är... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Patrik och välkommen till SVG.

Det ser ut att bli bra. Tänk bara på den initiala och obligatoriska cykeln på 1 månad innan du introducerar några djur. Nitrit är boven i dramat som kan ta död på allt om man har otur.

Under denna månad hinner du läsa massor av bra saker. Börja med att leta reda på "Saltvattenskemi för Dummies" här på guiden. En bibel som troligen ligger inplastad brevid var mans/kvinnas kar.

Stabilitet är det viktigaste ledordet... samt det där som alla kallar för tålamod... vad det nu är... :)

Tack för välkomnandet Peter!

Jodå, den ligger mycket riktigt inplastad på skrivbordet, och Daniel Knop´s bok är söndertummad vid det här laget.

Ska också tillägga att jag har jobbat i cirka tio år (och gör fortfarande) med akvaristik så viss grundläggande kunskap hoppas jag att man har samplat på sig genom åren :)

Fortsätt gärna komma med tips och idéer!

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att ytterfilter hör hemma i saltakvaristik överhuvudtaget, och du kanske skulle tänka om när det gäller skummaren, innan du packar upp den ;)

Hej Leif,

Tack för input!

Ytterfiltret är tänkt att användas dels för cirkulation, samt för att driva UV-filtret som kräver slangar in och ut.

Sen inbillar jag mig att det är smidigt att ha utrymme i filterkorgarna för aktivt kol, Rowaphos el dyl material om man får för sig att använda det?

Skummaren är som sagt ett aber, jag vet faktiskt inte hur man ska göra där... :smiley24:

Blir det helgalet månntro att köra med två skummare?

Skulle väl iofs kunna sälja den o köpa en större direkt, jag får suga på den karamellen lite tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alltid billigare i längden om man köper "rätt" grejer direkt... learing by doing :S

Alternativet till din skummare och ytterfilter skulle kunna vara att skaffa en ytavrinningsbox och sedan en sump nere i skåpet i alla fall.

Det hade varit mitt alternativ... alternativt ta den till en glasmästare och låta borra två hål i botten.

Du får ett betydligt bättre utbud av skummare och dessutom mindre ljudvolym från den (instängd i skåpet) om du kör med sump.

Tja... det viktigaste är att du är nöjd och tror på det du gör.

Vad ska du ha för inriktning på karet? Fiskar, koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Leif,

Tack för input!

Ytterfiltret är tänkt att användas dels för cirkulation, samt för att driva UV-filtret som kräver slangar in och ut.

Sen inbillar jag mig att det är smidigt att ha utrymme i filterkorgarna för aktivt kol, Rowaphos el dyl material om man får för sig att använda det?

Skummaren är som sagt ett aber, jag vet faktiskt inte hur man ska göra där... :smiley24:

Blir det helgalet månntro att köra med två skummare?

Skulle väl iofs kunna sälja den o köpa en större direkt, jag får suga på den karamellen lite tror jag.

Ytterfilter, plastslangar på utsidan och saltvatten är ingen vinnakombo ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigfunderat.

Jag låter denna vara i sin kartong, och köper en ny istället som är mer dimensionerad för karet.

Vem har sagt att det ska vara billigt att hålla på med saltvatten? -skrattar hysteriskt

Denna får gå till salu istället, så hojta till om någon vill ha en ny skummare :)

Tips mottages gärna ang ersättningsskummare, funderar på Deltec MC500 eller MC600, har någon tips om vilken av dessa som är att föredra?

Invändigt = fult med grejer i karet, men utvändigt = fult att inte burken hamnar hela vägen in mot väggen...

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iofs bara ett 45L men jag har kört lite samma tänk med ytterfilter osv men har kommit fram till att det suger (och hävert lol) och att det man ska satsa på är framförallt en ytavrinning, och helst då med en sump, det blir så mycket film på ytan att det är hopplöst att slå sönder med cirklation.

Så, hade jag varit du hade jag borrat karet medans tid är, sen är det försent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alltid billigare i längden om man köper "rätt" grejer direkt... learing by doing :S

Alternativet till din skummare och ytterfilter skulle kunna vara att skaffa en ytavrinningsbox och sedan en sump nere i skåpet i alla fall.

Det hade varit mitt alternativ... alternativt ta den till en glasmästare och låta borra två hål i botten.

Du får ett betydligt bättre utbud av skummare och dessutom mindre ljudvolym från den (instängd i skåpet) om du kör med sump.

Tja... det viktigaste är att du är nöjd och tror på det du gör.

Vad ska du ha för inriktning på karet? Fiskar, koraller...

Tanken har slagit mig, men jag tror jag testar såhär och ser hur det går.

Stort tack iaf för tipsen!

Ang fiskar o koraller osv planerar jag att börja skapligt enkelt och försöka suga in kunskap längs vägen för att kunna uppgradera step by step.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Leif, ytterfilter är nåt väldigt många nybörjare proppsar på att prova med precis samma argument som du har;)

-Flöde, såpass klent att jag knappt skulle räkna med det.

-Slangar, klart olämpliga för saltvatten, det behövs silikonslangar för att dom inte skall stelna o riskera släppa.

-Filtermaterial, tenderar o bli dåligt med byten då ett ytterfilter är krångligare att byta.

-Samlar allehanda skräp som blir o gosa sig i filtret.

Allt detta brukar resultera i att ytterfiltren försvinner efter ett tag, tipset är då att göra rätt från början så slipper du omvägen ;)

Jag har ingen personlig erfarenhet av skummaren, men två andra prylar har väckt min uppmärksamhet.

Pumparna, powerheads är bra för mycket men ger ytterst dåligt flöde för ett saltkar.

Jag skulle satsa på 2-3 riktiga stream pumpar istället, då skippar man jetstrålarna i karet och de levande trivs bättre.

Uv filter är ju bra men 5w känns väl klent, gör säkert sitt om det inte har för mycke flöde igenom men jag tror att effekten är begränsad.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att läsa på först o shoppa sen, det är ett universalt gällande råd i denhär hobbyn;)

Lycka till!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iofs bara ett 45L men jag har kört lite samma tänk med ytterfilter osv men har kommit fram till att det suger (och hävert lol) och att det man ska satsa på är framförallt en ytavrinning, och helst då med en sump, det blir så mycket film på ytan att det är hopplöst att slå sönder med cirklation.

Så, hade jag varit du hade jag borrat karet medans tid är, sen är det försent.

Tack för input!

Det dumma i kråksången är att skåpet är ganska litet (inne i resp skåp), för att köra sump underlättar det ju om man mer eller mindre platsbygger en bänk för att få plats med en redig sump.

Ang hävert kan man ju undvika det ganska lätt genom att borra insugsröret strax under ytan, och vóila...

Samma risk står man ju faktiskt även med sötvatten, men där är ytterfilter "ganska" vanligt ändå, trots risken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigfunderat.

Jag låter denna vara i sin kartong, och köper en ny istället som är mer dimensionerad för karet.

Vem har sagt att det ska vara billigt att hålla på med saltvatten? -skrattar hysteriskt

Denna får gå till salu istället, så hojta till om någon vill ha en ny skummare :)

Tips mottages gärna ang ersättningsskummare, funderar på Deltec MC500 eller MC600, har någon tips om vilken av dessa som är att föredra?

Invändigt = fult med grejer i karet, men utvändigt = fult att inte burken hamnar hela vägen in mot väggen...

Mvh

Patrik

Skulle kört på en MCE600 om jag var du, då har du en bra skummare.

Sen så måste ja hålla med Leif om att cirkulationen kommer bli aningen klen, skaffa någon streamerpump istället för 'jetstråle' så får du ett bredare flöde istället för ett punktriktat flöde :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle kört på en MCE600 om jag var du, då har du en bra skummare.

Sen så måste ja hålla med Leif om att cirkulationen kommer bli aningen klen, skaffa någon streamerpump istället för 'jetstråle' så får du ett bredare flöde istället för ett punktriktat flöde :).

Tack för tipset!

Ja jag håller med om att cirkulationen är klen, och planerar fler cirkulationspumpar för att motverka detta.

Tunze är det enda riktiga eller finns det fler bra fabrikat som ngn vill rekommendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input!

Det dumma i kråksången är att skåpet är ganska litet (inne i resp skåp), för att köra sump underlättar det ju om man mer eller mindre platsbygger en bänk för att få plats med en redig sump.

Ang hävert kan man ju undvika det ganska lätt genom att borra insugsröret strax under ytan, och vóila...

Samma risk står man ju faktiskt även med sötvatten, men där är ytterfilter "ganska" vanligt ändå, trots risken...

Ok, då hade jag absolut limmat en intern sumpdel inne i karet, med ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tumregel med belysningen är 1W/liter för att kunna ha SPS:er. Fiskar kräver knappt något ljus alls...

Saltvatten är dyrt att starta upp och sedan kostar det likt förbannat en hel del... men det är lätt värt det :)

En annan tumregel är att det kostar ca 100 kr/liter att starta upp allt. Men där svänger det nog en del...

Ska du ha fiskar som lätt t.ex får vita prick så krävs ett bra UV. Bland dessa räknas kirurgfiskarna in. Jag själv kör med zeovitmetoden och där klarar jag mig utan UV (och ska inte ens ha det) och har 4 kirurger.

När det gäller cirkulation så ska det anpassas i viss mån till vad du stoppar i karet. SPS:er är de som kräver mycket cirkulation, utöver starkt ljus. Det finns lite tumregler här också men jag har det inte i huvudet just nu.

Skummaren är viktig för att lättare hålla bra vattenvärden. Här finns då spektrat från kraftiga överdimensionerade skummare tills de som inte har någon alls. Återigen så handlar det om vad man ska ha i karet. Min grundregel är att ha en något överdimmensionerad skummare i förhållandet till den vattenvolym man har.

En ytavrinning är alltid bra då det annars bildas en hinna på ytan. Det ser inte trevligt ut och det hindrar också ljuset något att tränga ner. Om du inte har en ytavrinning så bör du åtminstonde skaffa en cirkulationspump som erkligen rör om på ytan.

Det är mycket att tänka på här i saltlivet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Leif, ytterfilter är nåt väldigt många nybörjare proppsar på att prova med precis samma argument som du har;)

-Flöde, såpass klent att jag knappt skulle räkna med det.

-Slangar, klart olämpliga för saltvatten, det behövs silikonslangar för att dom inte skall stelna o riskera släppa.

-Filtermaterial, tenderar o bli dåligt med byten då ett ytterfilter är krångligare att byta.

-Samlar allehanda skräp som blir o gosa sig i filtret.

Allt detta brukar resultera i att ytterfiltren försvinner efter ett tag, tipset är då att göra rätt från början så slipper du omvägen ;)

Jag har ingen personlig erfarenhet av skummaren, men två andra prylar har väckt min uppmärksamhet.

Pumparna, powerheads är bra för mycket men ger ytterst dåligt flöde för ett saltkar.

Jag skulle satsa på 2-3 riktiga stream pumpar istället, då skippar man jetstrålarna i karet och de levande trivs bättre.

Uv filter är ju bra men 5w känns väl klent, gör säkert sitt om det inte har för mycke flöde igenom men jag tror att effekten är begränsad.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att läsa på först o shoppa sen, det är ett universalt gällande råd i denhär hobbyn;)

Lycka till!

//NiXoN

Tack NiXoN!

Gällande ytterfilter och UV...

Under rådande omständigheter så tolkar jag ditt svar som att det bästa är att låta UV, ytterfilter samt medföljande skummare förbli i sina kartonger.

Ökad cirkulation är bara att ordna en till pump så råder vi bot på det problemet.

Bra tanke med stela slangar pga salt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tillfället kör jag ett 220L kar där jag har totalt 8000l/h vilket ibland känns lite i underkant. Angående skummarkapacitet så rekommenderar många att köra på en skummare som tar dubbla akvarievolymen så i ditt fall minst 500L.

Hinnan som bildas på ytan försvårar även gasutbytet vilket inte är så bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tumregel med belysningen är 1W/liter för att kunna ha SPS:er. Fiskar kräver knappt något ljus alls...

Saltvatten är dyrt att starta upp och sedan kostar det likt förbannat en hel del... men det är lätt värt det :)

En annan tumregel är att det kostar ca 100 kr/liter att starta upp allt. Men där svänger det nog en del...

Ska du ha fiskar som lätt t.ex får vita prick så krävs ett bra UV. Bland dessa räknas kirurgfiskarna in. Jag själv kör med zeovitmetoden och där klarar jag mig utan UV (och ska inte ens ha det) och har 4 kirurger.

När det gäller cirkulation så ska det anpassas i viss mån till vad du stoppar i karet. SPS:er är de som kräver mycket cirkulation, utöver starkt ljus. Det finns lite tumregler här också men jag har det inte i huvudet just nu.

Skummaren är viktig för att lättare hålla bra vattenvärden. Här finns då spektrat från kraftiga överdimensionerade skummare tills de som inte har någon alls. Återigen så handlar det om vad man ska ha i karet. Min grundregel är att ha en något överdimmensionerad skummare i förhållandet till den vattenvolym man har.

En ytavrinning är alltid bra då det annars bildas en hinna på ytan. Det ser inte trevligt ut och det hindrar också ljuset något att tränga ner. Om du inte har en ytavrinning så bör du åtminstonde skaffa en cirkulationspump som erkligen rör om på ytan.

Det är mycket att tänka på här i saltlivet :)

Tack igen Peter!

Gällande belysning blir det som jag planerar:

Lysrör, 4*39W=156W

LED-spots, 2*"120"W=240W

TOT: 396W

Gällande kirurger tror jag bestämt att jag ska vänta med någon av dessa då de faktiskt inte står högst på min önskelista...

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte efter pumparnas kapacitet som så utan kvaliten på flödet samt att dom konsumerar en massa watt i förhållande till flödet dom producerar.

Watt=värme=problem...

Skippa powerheadsen förutom om du behöver driva någon typ av filter som Uv eller liknande.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för LED spots?

Låter som väldigt mycket LED ljus men det är inte bara Watt som räknas utan även kvaliten, i värsta fall så eldar man bara för kråkorna...

//NiXoN

Jag minns inte exakt fabrikat, men återkommer med detta.

Det var fruktansvärt bra tryck i dem iaf, blandat mellan blå och vita dioder.

Diameter på själva ytan är cirka 10cm.

Återkommer med data och bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...