battle_royal Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 hej! undrar vart jag kan få tag på nya filter till en aqua nature osmos här i sverige?och nytt silikat "sand" eller vad det e?och undrar lite vilka filter man har i dom tre behållarna? Mvh Micke Citera
mano Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Jag gissar på att det är det här membranet som du menar. Jonbytarmediet (silikatgrejen) hittar man nog på de flesta affärer, på samma sida hittar du ett exempel från samma märke. Vad det är för filtersteg i den osmosen vet jag inte men jag skulle gissa på att det är ett partikelfilter och ett kolfilter. Citera
greger Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Nja, om osmosen är så gammal att det är dags för mebranbyte är det billigare att kasta den och köpa en ny.Förfiltren, (sediment och kolfilter) är det man normalt byter med ca 12mån intervall, dessa är standard oavsett fabrikat - jonbytarmassan i silicatfiltret 2-4ggr/år lite beroende på vasttenkvalite i kranen och mängden vatten som passerat - när det blivit svart och luktar gummiverkstad skulle du redan ha bytt Citera
Reuben Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 har du inget emot att beställa från tyskland finns dom på http://www.aquaristic.net/en/Technical-Equipment/r-o-Reverse-osmosis/R-O-Filter///Reuben Citera
greger Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Har du inget emot att handla i sverige så finns det nog hos de flesta salthandlare/webbshopar - kolla t.ex annonsörer på sidan Citera
battle_royal Postat 6 december 2010 Författare Postat 6 december 2010 Tack för svaren allihopa! grejen e att jag köpte den begangnad o han har haft den i 3 år och använt den 6-8 ggr på år sa han..då buffrade han ca 50l åt gången..vet ju inte riktigt hur man ska kolla sediment filtret o kolfilter bör bytas..nae kollade runt lite vad membranbyt skulle kosta så skulle man nästan få en helt ny för samma pris..men dags iaf o byta jonbytarmassan tror jag aif:)7Mvh Micke Citera
Ferngren Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Finns silikatfiltermassan att köpa på lösvikt eller köper man en helt ny tub?Sent from my HTC Desire using Tapatalk Citera
lionofmarley Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 det finns i lösvikt på t ex. drakfisken men vet dock inte om det går att öppna tuberna men det borde väl gå. Citera
greger Postat 6 december 2010 Postat 6 december 2010 Den typen av silikatfilter som sitter på antarctica och picobellos går att öppna och byta media i.Det finns även silikatfilter av samma typ som de andra förfiltren på osmosen, dessa är dock engångspatroner Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.