Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
@ remne

Tror du detta kan vara något för mina 30 wattare?https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-214-42&toc=18920

Jag får mata den med 36 volt och bör då få ut 34 volt som bör? överstiga den sammanlagda forward voltage:n. Kan det vara en fara att teoretiskt ha en för hög möjlighet till forward voltage om strömmen är begränsad till 1000 mA?

Ps skulle den räcka till att koppla 3 st royal blue chip enligt min länk ovan i serie och driva med 36 volt (enligt faktabladet kräver de 10 - 12 vol forward voltage och denna ger 32 volt ut 1000 mA. Tre i serie skulle ge 10,66 volt per chip - och fortfarande 1000 mA enligt mina 40 år gamla kunskaper :)

MVH Lasse

Nej, det är ingen fara att drivern har möjlighet till en högre utspänning än din sammanlagde VF, det är snarare en förutsättning att finns en liten marginal eftersom Vf inte är exakt enligt spec utan har en viss tollerans.

Det är däremot viktigt att minimum ut inte överstiger sammanlag Vf.

Det förekommer att folk som gör sina första försök med LED köper en driver som ger en lagom ström som de tänkte driva 5-7 st seriekopplade LEDdar på och sedan får för sig att de ska testa att varje LED fungerar genom att köra en enda på drivern. Poff så brinner den pga. att den inte kan gå ner tillräckligt långt i utspänning för att kunna reglera strömmen rätt.

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Jag skulle göra livet lätt för mig och köpa en färdig driver med ordentlig konstantströmsreglering som kan matas direkt med nätspänning. Själv kör jag drivers från Mean Well. De kommer från Rapid Led som precis namnet antyder är snabba på att leverera via UPS-standardpaket (i alla fall när jag beställde).

Detta är en billig en för 1050 mA:

pixel.gifMean Well LPC-60-1050, 1050 mA konstantström, 9-48V. Cirka 180 kr + tull, moms, transport.

Vill man han 700 mA konstantström eller en driver med reglerbar konstantström mellan 0-1300 mA så finns det också (se länken ovan).

Postat

@ Janne68

Nu har jag tänkt - jag har ju sett denna vita modul lysa - bara med en normal nätadapter på 20 watt - och bara i demonstrationssyfte också. Nu när jag letat 36 V strömförsörjningar så visar det sig att de är helt omöjliga att hitta nästan - enda bra napp var det som jag länka till ovan. Detta får mig att tro att forward voltage är betydligt lägre än jag förväntat mig. Tyvärr vet jag inte hur många volt nätadaptern var på - men det går ju att ta reda på. Om den var på 12 volt eller 24 volt så borde man kunna dra den slutsatsen att det är kopplat så att forward voltage mellan kopplingspunk + och kopplingspunkt - är under den använda eliminatorns volt? Eller har jag helt missförstått forward voltage (som jag ser det minsta spänning för att uppnå ledining över dioden)

MVH Lasse

Postat
Jag skulle göra livet lätt för mig och köpa en färdig driver med ordentlig konstantströmsreglering som kan matas direkt med nätspänning. Själv kör jag drivers från Mean Well. De kommer från Rapid Led som precis namnet antyder är snabba på att leverera via UPS-standardpaket (i alla fall när jag beställde).

Detta är en billig en för 1050 mA:

pixel.gifMean Well LPC-60-1050, 1050 mA konstantström, 9-48V. Cirka 180 kr + tull, moms, transport.

Vill man han 700 mA konstantström eller en driver med reglerbar konstantström mellan 0-1300 mA så finns det också (se länken ovan).

Jädra meserschmidt :)

Den är på 1050 mA - skulle den bränna något som är för 1000 mA

MVH Lasse

PS - Tack Claes :)

Postat

Tänk på att det inte är optimalt (om man vill optimera livslängd och ljusutbyte per W, optimalt är det om man vill maximera det totala ljusutbytet utan att dioden går sönder väldigt fort) att köra en LED med maximal märkström. Både för att ljusttyrkeökningen minskar per strömenhet när man närmar sig maxströmmen (på grund av att temperaturen på halvledarövergången stiger) samt att livslängden minskar drastiskt (samma skäl). Så jag rekommenderar att köra på ca 70% maxström för en bra kompromiss (jag använder en 1050mA driver till mina 1,5A (~5W XP-G) dioder och 700mA driver till mina 1000mA (~3W) dioder).

Postat
Tänk på att det inte är optimalt (om man vill optimera livslängd och ljusutbyte per W, optimalt är det om man vill maximera det totala ljusutbytet utan att dioden går sönder väldigt fort) att köra en LED med maximal märkström. Både för att ljusttyrkeökningen minskar per strömenhet när man närmar sig maxströmmen (på grund av att temperaturen på halvledarövergången stiger) samt att livslängden minskar drastiskt (samma skäl). Så jag rekommenderar att köra på ca 70% maxström för en bra kompromiss (jag använder en 1050mA driver till mina 1,5A (~5W XP-G) dioder och 700mA driver till mina 1000mA (~3W) dioder).

Tack - jag hade den lilla tanken också.

MVH Lasse

Postat

är vi helt ute o reser lasse ? , har kollat en del på reefcentrals diy ang led.. ingen använder multichipen som vi vill använda..!

några kör iaf 700mA på sina royal blue , så det är väl där man får börja..

mvh manne

Postat

Tja - jag är ofta ute och reser som du märkt :) Cree är ett amerikanskt märke så det är väl kvalité för jänkare :) Multichipen är från det ännu större landet i Väster (för jänkarna). Jag är dock lite intresserad av den koncentration som multichipen ger - har köpt lite av ditt resonemang att det verkar finnas ett tröskelvärde för intensiteten (150 watt kontra 250 watt). Har pratat med fler som har ohejdad tillväxt och de flesta verkar föredra 250 wattarna. Precis som med allt annat så finns det flera olika sätt att flå en katt på. Cree är nog marknadsledande för närvarande men Philips och deras Luxeon kommer kraftigt. Det jag gillade med länken om 10 wattarna var spridningen av Kelvintalet. Sedan hur spektrat ser ut är svårt att veta.

Janis inlägg har i alla fall fått mig att tänka om och försöka driva de vita chipen med 700 mA istället.

MVH Lasse

Postat

Jag ser att Janis har klargjort det jag försökte säga tidigare :)

Så det låter bra Lasse att du satser på 700mA. Att driva något som är gjort för ett max på 1000mA med 1050mA skulle säkert inte vara bra för varken livsläng eller verkningsgrad.

Som du säger Magnus så är Cree's 3W det som är mest poppulärt när man läser på Reef Central. Det är även de jag labbar med (förutom en Cyanfärgad från Luxeon).

Än så länge har det varit de som man får mest ljus för en given effekt från (bäst verkningsgrad).

Men det är ju andra på gång som du säger Lasse.

Postat

0 ~ 1.3A current range

24-48V DC Voltage (runs ~8-14 LEDs)

PWM signal for dimming (optional)

100% full burn-in test

18 month warranty

Fully programmable with PWM controllers (Arduino software, etc)

http://www.rapidled.com/servlet/the-26/Mean-Well-ELN-dsh-60-dsh-48P-dimmable/Detail

8-14st 3w cree leds , detta innebär 24-42w LED som denna driver kan leverera eller har jag helt fel ?

är det någon som vet hur dimmningen på just dessa mean well funkar ?

mvh manne

Postat

När ni experimenterar med drivspänningar till LED's, har ni funderat på hur ljusets färg påverkas av olika parametrar? Jag ser det inte nämnt någonstans, och uppriktigt talat, jag vet inte alls om LED's påverkas. Det är väll ingen som har möjligheten att mäta färgspektra själv, men är det några synliga förändringar i avseende på färgen på ljuset?

B!

Postat

Elektronisk dimmning så det handlar inte om en enkel trimpot, du kan däremot koppla dom mot en GHL eller liknande med rätt moduler. Jag har inte läst exakt hur man går tillväga med styrningen men det finns ett antal byggen på RC om man orkar leta.

Det finns dock dom som inte är styrbara och som man kan spara en slant på...

//NiXoN

Postat

Lasse: Jag tycker du ska ta en titt på en HP-leds datablad, på grafen "Relative Luminous Flux vs. Forward Current". Man tappar väldigt mycket ljusstyrka på att mata LED'en med ~30% mindre ström än vad den klarar. Självklart ska man inte maxa ut LED'en, men jag vet inte om jag håller med om jani och janne86 att 700mA är vettigt för en led som är tillverkad att fungera i 1000mA. Det är ju som att dimmra ner en T5-armatur till 70% nästan :-), (det är nästan ett linjärt förhållande mellan ljusstyrka och ström).

Antar man får göra ett uppvägande på ljusstyrka vs livslängd. Temperaturen är ju väldigt avgörande för LED'ens ljusstyrka (och livslängd) också. Se under grafen "Relative Light Output vs. Junction Temperature".

Jag skulle personligen satsa på att försöka kyla mer än att dra ner på strömmen.

Postat
Elektronisk dimmning så det handlar inte om en enkel trimpot, du kan däremot koppla dom mot en GHL eller liknande med rätt moduler. Jag har inte läst exakt hur man går tillväga med styrningen men det finns ett antal byggen på RC om man orkar leta.

Det finns dock dom som inte är styrbara och som man kan spara en slant på...

//NiXoN

kommer o försöka klura ut det där med ghl styrningen lite mer o se om det är värt ett försök här i test stadiet..

kommer du över en bra länk så länka gärna den här.

mvh manne

Postat
0 ~ 1.3A current range

24-48V DC Voltage (runs ~8-14 LEDs)

PWM signal for dimming (optional)

100% full burn-in test

18 month warranty

Fully programmable with PWM controllers (Arduino software, etc)

http://www.rapidled.com/servlet/the-26/Mean-Well-ELN-dsh-60-dsh-48P-dimmable/Detail

8-14st 3w cree leds , detta innebär 24-42w LED som denna driver kan leverera eller har jag helt fel ?

är det någon som vet hur dimmningen på just dessa mean well funkar ?

mvh manne

Om du kan bygga lite elektronik själv, så är smidigaste sättet att fixa till en PWM för mean well drivaren är en 555-timerkrets, tex : http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

(googla på "555 pwm schematic" eller dylikt)

Enligt databladet på mean well skall PWM'en ha 0-10v, dvs bör du mata 555 kretsen med 10v. Plocka bort MOSFET'en (Q1) och koppla in "ledning" 1 på schemat till din mean well pwm-ingång.

Jag skulle även öka frekvensen en aning, till runt 1khz åtminstone.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-042-65&toc=19541

Där köper du en sådan. Jag skulle uppskatta att en "pwm-dimmer"'s totalkostnad landar på runt 30spänn (555 + passiva komponenter).

Postat
Om du kan bygga lite elektronik själv, så är smidigaste sättet att fixa till en PWM för mean well drivaren är en 555-timerkrets, tex : http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

(googla på "555 pwm schematic" eller dylikt)

Enligt databladet på mean well skall PWM'en ha 0-10v, dvs bör du mata 555 kretsen med 10v. Plocka bort MOSFET'en (Q1) och koppla in "ledning" 1 på schemat till din mean well pwm-ingång.

Jag skulle även öka frekvensen en aning, till runt 1khz åtminstone.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-042-65&toc=19541

Där köper du en sådan. Jag skulle uppskatta att en "pwm-dimmer"'s totalkostnad landar på runt 30spänn (555 + passiva komponenter).

Lyckades hitta en D-variant på mean wellen osso.. vanlig dim styrning

0-10v , det går säkert o klura ut hur det kan kopplas till en GHL styrdator.

http://www.rapidled.com/servlet/the-41/Mean-Well-ELN-dsh-60-dsh-48D-dimmable/Detail

Postat
0 ~ 1.3A current range

24-48V DC Voltage (runs ~8-14 LEDs)

PWM signal for dimming (optional)

100% full burn-in test

18 month warranty

Fully programmable with PWM controllers (Arduino software, etc)

http://www.rapidled.com/servlet/the-26/Mean-Well-ELN-dsh-60-dsh-48P-dimmable/Detail

8-14st 3w cree leds , detta innebär 24-42w LED som denna driver kan leverera eller har jag helt fel ?

är det någon som vet hur dimmningen på just dessa mean well funkar ?

mvh manne

Den dömnde jag ut tack vare Janne68:s varning om att min volt inte fick understiga forward voltage för då kunde inte drivern bibehålla den konstanta strömstyrkan. Jag har ingen aning om vad forward voltage är på dessa chip. Kan vara allt från 10 volt (3 seriekopplade LED i 8 parallella rader) till ca 24-26 volt eller ändå mer. Jag har dock sett dem lysa med en vanlig adapter men vilken volt den hade har jag ingen aning om - det tar jag reda på i morgon. Sedan bär det till Swinging London i tre dar och sedan är det fullt upp under veckan så jag blir kanske tyst några dagar.

Du vår inte komma under 8 st 3 watts i serie för då kommer de troligtvis under forward voltage - vilket i sig innebär att forward voltage för dem bör vara ca 3 volt. Man varnade också för att den bara dög till vissa cree-modeller tror jag.

@ Björn En LED är kvantmekanik, när det hoppar över gapet så skjuts en bestämnd våglängd ut och när det gäller de blå (och alla färger än de olika vita) så är det materialet i dioden som avgör våglängden. De vita är blå där man lagt ett färgpulver i så där kanske man kan få någon skillnad i våglängdsområdet pga av värmen men kyler man bra så bör det bli samma

@ Janne68 och Remne (och Janis). Jo det är ett avgörande om hur man vill göra. I detta fall är jag nog en försiktig general och kanske skall testa med en lägre ström och se att allt med kylning och sådant fungerar. Sedan kan man ju byta ut drivarna om man vill fläska på lite till.

@ Nixon, man dimmrar genom att hugga isär signalen har jag för mig. Eller som Uffe2 uttrycker sig i en annan tråd

Man dimmar genom pulsbreddsmodulering (med full spänning).Detta innebär att man mycket snabbt slår på full spänning och helt slår av spänningen. med ca 10 khz.

MVH Lasse

Postat (ändrat)

Självklart förlorar man ljuseffekt när man går ner i spänning och matad effekt, men tittar jag på Cree's datablad så skulle i.a.f. inte vi fysiker säga att kurvan än ens nästan linjär (vet inte med er ingenjörer, men tror inte de heller lär ut det så i skolan) ;) jag har ritat in det linjära förhållandet för att det ska synas tydligt hur kurvan svänger av.

attachment.php?attachmentid=51272&stc=1&d=1292190957

Vid max ström (1,5A) så borde man om det vore linjärt vara uppe i ca 430% ljuststyrka (1500/350*100%) mot 350mA. Datat säger att den lyser med ca 330%... det är en signifikant skillnad, och detta är med en en junction temperature på 25C, vilket inte är någon allt för sannolikt att man lyckas hålla konstant vid ökande effekt utan aktiv kylning (i detta fallet nånting liknande Peltier, inte endast en fläkt).

Om man sen tar med effekten av junction temperature påverkar det på följande sätt:

attachment.php?attachmentid=51273&stc=1&d=1292190957

Och man tar hänsyn att det är just junction temperature (dvs, halvledarövergångens temperatur) så kan man nog säga att med god kylning och full effekt så ligger man nog på en junction temperature på runt 100-120 grader. Ju mer man pressar dioden desto högre blir temperaturen.

Om man sen räknar in vad Cree själv säger om drivningen på en 1500mA diod:

"Cree currently recommends a maximum drive current of 1000 mA for XLamp XP-G white in designs seeking the ENERGY

STAR* 35,000 hour lifetime rating (≥ 94.1% luminous flux @ 6000 hours) or 25,000-hour lifetime rating (≥ 91.8%

luminous flux @ 6000 hours)."

Så vidmakthåller jag min syn att man inte bör gå allt för mycket över 70% av maxströmmen om man vill få bra livslängd och effektivitet (de tappar snabbt i ljusstyrka om de drivs för hårt medan de håller bättre längre om man driver dem milt). Men det är ju som sagt en avvägning om man vill byta dioder oftare eller man vill att det ska hålla länge. Jag slänger hellre in några till dioder och får en energieffektivare ramp som har längre livstid, än att lägga samma mängd pengar på större kylflänsar som ändå inte klarar av att öka livslängden lika långt som med de extra dioderna.

post-4092-1446892086213_thumb.jpg

post-4092-14468920862279_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
Postat
skulle i.a.f. inte vi fysiker säga att kurvan än ens nästan linjär (vet inte med er ingenjörer, men tror inte de heller lär ut det så i skolan) ;) jag har ritat in en linje som är linjär i bilden:

:) och vad skulle jag kalla den kurvan då som på sin höjd är tekniker och läste min fysik på den tiden när begreppet led var svunnen tid av lida

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...