Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Lite uppdatering så här första dagen på det nya året.

Karet ser ut som F** men har växtvärk, allt som lever växer utav bara he*** jag måste skaffa mig mer av olika koraller sedan fortsätta jobba mot allt det jag inte vill ska växa i min självmordsmaskin.

Skickar med några halvdana bilder med.

Skulle någon se en glasros på bilderna kan ni ju meddela mig ;)

DSC_0020.JPG

DSC_0021.JPG

DSC_0022.JPG

DSC_0023.JPG

DSC_0025.JPG

DSC_0027.JPG

DSC_0029.JPG

DSC_0019.JPG

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Genne sa:

Nu vet jag inte om jag orkar mer elände :(

Nu växer det även bubbelalger och glasroser på mina snäckor, snart växer det väl i sovrummet med.

Ska jag inte ha haft nog med skit i karet snart.

DSC_0001.jpg

Lider med dig men kan inte låta bli att små le åt kamouflagen din snäcka har :D 

Förlåt.....

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Glenn , du ser det  på fel sätt , du har bevisat att man kan lyckas med ett kar utan att så med armarna i det dagligen , det är naturens lag som gäller störst går först ,

och vissa saker tar över helt ,och ibland tyvärr inte det man vill ha , jag tror att vi vet för lite om det kemiska kriget som pågår i ett kar , och att vissa är mer tåliga än andra 

och inte visar några tecken på ohälsa utan tvärt om växer som ogräs , medans andra förtvinar bort helt över tid , om du kan lösa det vet jag inte,

men ibland kan nog ett nytillskott i karet nog påverka den kemiska balansen , sen blir frågan om det blir bättre eller sämre , men du får inte något svar för än du provat ,

inte nog med att hobbyn är som en drog , ibland finns ingen rimlig förklaring till varför saker sker , och man är tillbaka på ruta ett ,

då får det blir det det vanliga för att lösa problemet , en bunt DVD skivor med valfri dricka , det lindrar iallafall huvudvärken ett tag , 

mvh stefan

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahahahahaha gud hjälpe mig, nu har jag ställt till det igen.

Tog en spray och drog runt på allt jag ville att katten inte ska vara på i rummet där akvariet är och inte snålade jag heller, sedan läste jag på burken "farligt för vattenlevande organismer" så nu får vi se vad som händer där.

Har jag tur dör det jag vill i karet :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Genne sa:

Hahahahahaha gud hjälpe mig, nu har jag ställt till det igen.

Tog en spray och drog runt på allt jag ville att katten inte ska vara på i rummet där akvariet är och inte snålade jag heller, sedan läste jag på burken "farligt för vattenlevande organismer" så nu får vi se vad som händer där.

Har jag tur dör det jag vill i karet :)

Om bara dåligt dör så har du kanske hittat ett botemedel och blir rik på att hjälpa andra akvarister i nöd ;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Torsdags var jag och köpte mig en mycket fin Centropyge acanthops hos Oceanakvarium och i dag har jag utökat fiskbeståndet med en urtjusig Pomacanthus imperator från Skövde. 

Ska nu börja utöka fiskbeståndet en del i lugn takt.

Den stora kejsaren är egentligen inget som ska gå i mitt kar där jag bara vill ha småfisk men han har ett jobb att göra åt mig :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men har du varit i Sveriges akvariehögfäste utan att säga till! Jag hade kunnat undervisa dig i allt du kan göra på ett ännu bättre sätt och visat dig hur riktig akvaristik går till!

 

Fina fiskar, imperator är kungligt :-) det är en riktig toppenfirre. Jag har en bild i min gamla Fjärils- och Kejsarfiskar på ett 2000 liters akvarium med stora kejsare. Det är något föråldrat men väldigt romatiskt med den bilden. En dröm om vad man skulle kunna ha... Imperator är en del av den drömmen.

 

edit. Vad tusan, och fiskuslingen kommer dessutom från 30 meter rätt över gatan!? Nej här finns inga ursäkter längre...

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, mikoto sa:

Men har du varit i Sveriges akvariehögfäste utan att säga till! Jag hade kunnat undervisa dig i allt du kan göra på ett ännu bättre sätt och visat dig hur riktig akvaristik går till!

 

Fina fiskar, imperator är kungligt :-) det är en riktig toppenfirre. Jag har en bild i min gamla Fjärils- och Kejsarfiskar på ett 2000 liters akvarium med stora kejsare. Det är något föråldrat men väldigt romatiskt med den bilden. En dröm om vad man skulle kunna ha... Imperator är en del av den drömmen.

 

edit. Vad tusan, och fiskuslingen kommer dessutom från 30 meter rätt över gatan!? Nej här finns inga ursäkter längre...

Nej bodde du där @mikoto hade inte en tanke på det, ber om ursäkt. ska inte upprepas hade ju gärna besökt dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej , Glenn det var illa att du var i krokarna , du kunde ju fått med både knappar och glasrosor till kjesaren :rofl:, fast han kanske har mat så det räcker , hoppas att det funkar som du tänkt , åtminstone så du blir av med de sorterna av knappar du inte tål , 

mvh stefan

Nästa gång jag åker upp i de trakterna så ska jag kolla vilka som bor där och ta en heldag i den saltvärlden.

Han har nog mat så han klarar sig de 15 närmaste åren :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet helt kattsäkrat

Taket och perfplåten på sidan är tillverkade i 2mm aluminium som pulverlackats.

Perfplåten på sidan har jag då jag har en utsugsfläkt i väggen på andra sidan vilket gör att jag får ett bra flöde över karet och kan hålla nere temperaturen och dra ut fukten när det behövs.

Taket är delat i små sektioner och hakas smidigt av när man ska i karet eller behöver komma åt belysningen.

Skivan med foderluckan på sidan ska bytas ut när jag får tid och då göras snyggare och sedan ska perfplåten justeras.

Bild 1 visar hela taket

Bild 2 visar en taksektion borttagen

Bild 3 visar en taksektion 

DSC_0001.JPG

DSC_0003.JPG

DSC_0004.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt smart måste jag säga. Ser bra ut! Funderat på att lacka resten av möbeln/överdelen i vitt? Då jag själv inte har någon katt blev jag nyfiken - skulle katten sätta sig och hova upp en fisk om du inte säkrade? Eller är det mest för att undvika att den "tar vatten över huvudet"? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...