Gå till innehåll

uffes 375burk


uffe80

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte dra igång en liten tråd om mitt kar nu nästan exakt ett år efter jag startade upp det.

Hade sen tidigare ett kar för sötvatten som jag tänkte använda.

Hittade en anonns här på guiden i dec-09 från en kille i Bromölla som skulle lägga ner sitt kar, jag åkte raka vägen dit och köpte all teknik + allt levande, tog även allt hans vatten.

Snabbade mig hem eftersom det var minusgrader ute så jag ville ju inte att vattnet skulle kylas ner allt för mycket där bak på släpvagnen...

Några timmar senare var allt igång och nu är man fast i det, det är som en drog som man inte kan låta bli...

Det var jättefint i ett par veckor, sen tog kiselalgerna över allt... men efter ca 2 månader så var allt borta..

SEN kommer nästa alginvasion!!

Stora gröna tussar som täcker varenda sten och sitter som berget, trodde aldrig jag skulle bli av med dem..

Jag skrubbade stenen men efter en vecka var dom täckta igen, tillsatte järnbaserat fosfatremover men dom ville inte ge med sig..

Maten drog jag ner på till ca hälften mot tidigare men inget hände även att det gått ca 2 månader med ständigt skrubbande.

Jag köpte ett antal caulerpa och drog igång ett refugium och vips så efter några veckor så slutade alla alger att växa, har inte haft en enda grön fläck sen dess, SKÖNT!!!

Nu har ni fått lite info om hur detta intresset tog sin början hos mig, jag kommer att lägga ut mer info efter hand.

Tack till alla här på guiden som svarat på mina frågor under tiden jag varit här..

Mvh Uffe

post-4903-14468920852758_thumb.jpg

post-4903-14468920852942_thumb.jpg

post-4903-14468920853041_thumb.jpg

post-4903-14468920853228_thumb.jpg

post-4903-14468920853415_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

............och gott om utvecklingemöjligheter -Tummen upp

Jag tror utan vidare att du skulle kunna köra igång en mjukstart med Zeo, precis som vi pratade om igår på Kristianstad Zoologiska.

Med alla de SPS fraggarna så har du en hel del att glädjas åt framöver.

Det skall bli väldigt kul att följa ditt kar i denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt upp till dig. Jag tror, att oavsett om du så att säga bara börjar med Pohl´s Extra eller startar upp Zeovit a lá från grunden så kommer du att få positiva förändringar.

Men som vi resonerade i lördags, halv dosering och lång testperiod, tålamod och utvärdering.

Det är bara att köra igång ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! köpte 2st bangaier i lördags, idag dog den sista av dem.. den första bara försvann efter ca 2-3dagar och den andra låg på botten halvt livlös idag! Varför???

när jag rörde den med håven så simmade den iväg men en stund senare så låg den död på botten.

kan det va de andra fiskarna som stressat ihjäl dem (bla. 2st gulstjärtade blå frökenfisk, 1st dvärgkejsare) dom ville inte låta bli bangaierna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen erfarenhet, men har hört att frökenfiskar kan vara riktig elaka mot andra fiskar? kallas inte just den frökenfisken just också för blådjävul?

Här har du den som kallas för blå djävul. Lite oförtjänt av det namnet tycker jag, har aldrig haft bekymmer med varken hanar eller honor av denna sorten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag blandat de 3 dunkarna efter Stigs recept så jag tänkte börja tillsätta imorgon men jag har en fråga, hur många liter vatten tror ni jag har i mitt kar? det är 375liter med ca 60-65kg sten, hur mycket ska jag dra bort för stenen??

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall ju tillsätta för att ersätta din förbrukning. Gissningsvis har du ungefär 270 liter + sump. Börja med att justera in värdena efter anvisningarna i aquacalc. Att döma av bilderna har du mest mjukisar så jag skulle tro att 10 eller 20ml per dygn räcker.

Skriv upp allt du tillsätter efter det att värdena är OK så går det att räkna ut förbrukningen efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...