Gå till innehåll

Hittade två små på framrutan...


NULL

Rekommenderade inlägg

Underbara bilder på hydroider (som är ganska nära släkt med maneter) och en copepod (en första gissning skulle vara en calanoid copepod) Det gröna den bär på är en äggsäck så det är ju underbart bra :) dem där skulle du odla på, jag skulle köpa några tusen i ett nafs :)

Vad anväder du för fotografisk utrustning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen alla, man står helt still när man inte har familjenamnet ens.

När jag hade eran info gick det bättre att söka på nätet. =)

Från Wikipedia:

"Calanoida is an order of copepods, a kind of zooplankton. They include 43 families with about 2000 species of both marine and freshwater copepods."

Så man får nog nöja sig med att det är typ cyclops. =)

När jag gick in på Tedb's länk såg jag "mina", de första alltså. Bra sida, värd att spara, men att förstå vilka bilder som hörde ihop med vilken text var svårare.

Som jag tolkar det, var de bilder som liknade mina, bilder på Cladonema spp.

Inte helt lätt att konstatera, men det verkar som att texten är före bilderna. Jag dubbelkollade med att söka på lite olika också...

Vad anväder du för fotografisk utrustning?

Jag har en vanlig Canon 350D systemkamera med orginalobjektivet på, köpte den för att objektivet hade en närgräns på 24cm, och de andra just då var inte ens i närheten.

Mellan kameran och objektivet har jag en så kallad makrobälg, det finns billiga på ebay.

Både de första dåliga, och de senare, är med samma grejer.

Det är bristen på ljus som är grejen

Ok, jag har en bra blixt också som jag inte har nämnt, men det är just där problemet ligger.

Blixten skyms vanligen av objektivet, som nästan jämnt är i vägen när man tar makrobilder i akvarie, den här gången också.

Vad jag gjorde på de senare bilderna, var att jag riggade upp aluminiumfolie för att studsa ljuset från olika håll.

Om ni har hållit på med mikroskop vet ni vad jag menar(Bright field, Dark field och luppar där man lyser ovanifrån).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...