Gå till innehåll

Kaliummätning med Hanna HI713 och FM's test kit


Janne68

Rekommenderade inlägg

Jag skriver detta utan att ha tillräcklig kompetens för att veta om det jag gjort är något vettigt alls, men jag hoppas att någon med kompetens kan förkasta eller rätta till det jag gjort :)

Jag vet att jag läste någonstans (troligen SVG) att det kanske kan gå att mäta Kalium men hjälp av Hannas HI713, så idén är inte alls min, men jag kan var helt fel ute i hur man borde göra.

Jag har FM Kalium-test och även en Hanna HI713 Phospate Photometer.

Jag tycker det är väldigt svårt att avläsa detta Kalium-test med ögat och det tar emot att göra testet varje gång jag tänker göra det.

Så det jag gjorde var följande:

Tog 9ml destillerat vatten + 1ml ref vätska (408mg/l) + 2 droppar reagens, ruskade och lät stå ca 3 min.

Tog 10ml akvarium vatten och fyllde Hanna röret med, nollade Hannan med detta och hällde bort (borde jag ha tagit 10ml destillerat vatten kanske?).

Hällde i mitt prov i Hanna röret och mätte och fick värde 1,14.

Tog 9 destillerat vatten + 0,75ml ref vätska + 0,25ml destillerat vatten(borde motsvara ca 306mg/l) + 2 droppar reagens, ruskade och lät stå ca 3 min.

Tog 10ml akvarium vatten och fyllde Hanna röret med, nollade Hannan med detta och hällde bort.

Hällde i mitt prov i Hanna röret och mätte och fick värde 0,80.

Utifrån dessa två punkter räknade jag fram en linjär funktion(ingen aning o det är linjärt egentligen):

Kalium = 300*Avlästvärde + 66

Gjorde enligt ovan med mitt akvarievatten:

Tog 9ml destillerat vatten + 1ml akvarievatten + 2 droppar reagens, ruskade och lät stå ca 3 min.

Tog 10ml akvarium vatten och fyllde Hanna röret med, nollade Hannan med detta och hällde bort.

Hällde i mitt prov i Hanna röret och mätte och fick värde 1,05.

Räknade enligt ovan och fick ut ett Kaliumvärde på 380 mg/l vilket låter helt rimligt.

Jag vet inte alls om man kan göra på detta vis men det känns som det i alla fall ger en fingervisning om vart man ligger. För mig känns det viktigast at veta att man inte gått över referensen på 408 men inte heller ligger väldigt lågt.

Om detta är ett gångbart mätsätt skulle jag egentligen vilja modifiera mätprotokollet så att man kan ta 10 ml akvarievatten och tillsätta en droppe reagens (alltså skippa det destillerade vattnet). Mitt problem där är att jag inte har någon referensvätska som jag kan utgå från för att ta fram ett par referensmätvärden på detta sätt. Referensvätskan som kom med testet är bara på 25 ml och jag känner inte att jag vill offra hela den på något jag inte är säker på att det funkar. Så är det någon som vet hur man kan göra en referensvätska för kalium? Vore bra att ha typ 400 och kanske 360 som två punkter att utgå från.

Eller kanske ska jag förkasta hela detta mätsätt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte heller om det funkar som du tänkt - men det vore toppen om det gjorde, då kaliumtest alltid är jobbiga, flera av dem ger inte ens utslag om du är under eller över mätområdet.....

FaunaMarins multireference har kaliumreferens - så det kan ju vara ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker förfarandet låter vettigt. Det enda som skulle vara önskvärt är att göra standardkurvan med mer än två punkter så att du kan kolla att den verkligen är linjär.

Det är ju två saker som kan ge icke linjäritet - kemin och den spekens ljusdiffraktion.

Om du vill så kan jag bereda en standardlösning med kaliumklorid till dig och skicka med posten. PMa mig om du vill ha en sådan lösning. Om du kunde få fram ett robust kaliummätningsprotokoll med dessa standardreagenser så vore det ju toppen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar det i tråden så att alla intresserade kan vara med!

Imorgon går följande kaliumstandardlösningar iväg med posten till Janne:

340 mg/L

360 mg/L

380 mg/L

400 mg/L

420 mg/L

440 mg/L

460 mg/L

480 mg/L

Jag beredde dem på följande sätt:

1,907 g KCl (kaliumklorid, analytisk kvalitet) löstes i Milliporevatten till 1000 ml (mätkolv). Detta ska ge en stocklösning på 1000 mg/L K (kalium) eftersom KCl består till 52,45% kalium (39,0983 g/mol (K) / 74,55 g/mol (KCl)).

Stocklösningen om 1000 mg/L K späddes sedan med en 25 ml pipett och en 50 ml mätkolv. Exempel för att bereda en 340 mg/L K-lösning: 17,0 ml 1000 mg/l stocklösning pipetterades över till mätkolven och späddes till 50 ml. (17 ml * 1000 mg/ml / 50 ml = 340 mg/l).

Så det blir en del fel som multipliceras av mina spädningar men jag tror att det rör sig om enstaka procents fel.

Ska bli mycket spännande att se hur kurvan ser ut (som säkert klargör min pipetteringsteknik...)! Blir den inte linjär med 1 ml stocklösning + 9 ml vatten så kanske det funkar bättre med t ex 0,5 ml stocklösning + 9,5 ml vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja lite experiment behöver vi emellanåt! Perfekt av Janne att gräva i det här.

//

Jag kollade upp lite vad gäller kemin i kaliumtesten. Min gissning är att de flesta akvariekiten använder sig av tetrafenylboratmetoden. Låt er inte skrämmas av namnet för metoden är verkligen enkel.

Metoden går ut på att kemikalien tetrafenylborat är vattenlöslig som ett natriumsalt men när den binder kaliumjoner så kan den inte lösa sig i vatten. Resultatet är att den faller ut som ett vitt salt - provet blir grumligt. Eftersom man tillsätter en överskott av tetrafenylborat i förhållande till kaliumjoner så blir mängden utfällning (grumligheten) proportionell mot kaliumhalten. Det svåra är att på ett pålitligt sätt bestämma just hur grumligt provet är mot en referens.

Och här kommer en spektrometer normalt in i labsammanhang. Man mäter hur pass mycket ljus som kaliumtetrafenylboratutfällningen böjer av. Det är det som Janne vill göra med Hanna Checkern som är just en enkel spektrofotometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaliumstandardlösningarna har kommit fram.

Åkte hem på lunchen och tog in dem för att de inte skulle riskera att frysa i postlådan.

Tack så mycket Claes!

Nu ska jag bara försöka få tid till att mäta lite, men jag kan förvarna att det tyvärr kanske inte blir förens under nästa vecka. Men man vet aldrig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Blev påmind om denna tråd i ett PM, hade helt glömt av den, pinsamt!

Jag gjorde en del försök med att mäta när jag fått kaliumstandardlösningarna från Claes, men tyvärr så kunde jag inte få fram något vettigt.

Värden från en lösning kunde vara samma som en närliggande och det spretade åt alla håll. Provade med några olika tillvägagångssätt men kunde till min stora besvikelse inte få fram något vettigt.

Min tanke var att göra ett försök till och sedan rapportera här, men det har inte blivit av.

Kanske kommer jag att göra något försök igen senare, men just nu finns det inte tid till det. Någon annan är välkommen att försöka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...