Gå till innehåll

Hjälp med mussla


milk

Rekommenderade inlägg

Jag åkte bort förra veckan, och då jag såg att en av mina musslor konstigt nog hade släppt från stenen den satt sig fast på så fick jag lov att lägga den i sanden då jag hade brottom iväg. Den har nu legat där i ca 5 dagar och nu när jag kom hem såg den inte ut att må så bra. Den har kvar foten och ser inga parasiter eller liknande. Dock när jag tog upp den verkade det som om dens muskel var väldigt svag, nästan så att den öppnade sig och kunde inte hålla igen skalen. den hade dock kvar hela manteln och kan som sagt inte se några skador på den från tex bortmaskar. någon som har någon aning om vad det kan vara? har satt tillbaka den på "sin plats" nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är ca 5cm, har alltid haft bra värden på både Ca och Kh och jag brukar hålla de båda högt. matar med coral v-power ca en gång i veckan.

verkar vara så konstigt bara men hoppas att den tar sig, den luktar inte konstigt eller så så den kanske bara är irriterad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är ca 5cm, har alltid haft bra värden på både Ca och Kh och jag brukar hålla de båda högt. matar med coral v-power ca en gång i veckan.

verkar vara så konstigt bara men hoppas att den tar sig, den luktar inte konstigt eller så så den kanske bara är irriterad?

Hur högt ca har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va jag fattat så gäller det o stöd mata en så pass liten rackare.. finns flera foder för musslor.. min personliga gissning är svält..

mvh manne

Är inte säker på det där med matningen.. Köpte en bok om musslor (gigant clams nånting), och enl den författaren bygger antagandet att små musslor behöver stödmatas inte på fakta utan antaganden.. jag kan ha missuppfattat det och har inte boken framför mej nu, men enl den så producerar en mussla mer än nog i näringsväg med hjälp av symbiosen med zoantellerna. Any way.. hoppas det löser sig. Trist att förlora en mussla /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på det där med matningen.. Köpte en bok om musslor (gigant clams nånting), och enl den författaren bygger antagandet att små musslor behöver stödmatas inte på fakta utan antaganden.. jag kan ha missuppfattat det och har inte boken framför mej nu, men enl den så producerar en mussla mer än nog i näringsväg med hjälp av symbiosen med zoantellerna. Any way.. hoppas det löser sig. Trist att förlora en mussla /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

när musslan är i större storlek så kan den helt klara sig på mantlens symbios.. inte som liten.. < återigen vad jag fattat det som själv.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, inte helt säker på vad du menade där christer?

/

Inte alltid så lätt att uttrycka sig. Vad jag menar är att om du t.ex. har ett Salifert Ca-test så mäter inte det längre än till 500 mg/l. har du inte fått färgomslaget då så vet du i princip inte hur högt Ca du har.

Om du har 500 mg/l så är nog inte det ett hot mot musslan men är det högre så är min teori att det är skadligt för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, så brukar jag också göra om det överskrider?

Tog nu upp musslan igen och såg hur den mådde, den mår inte direkt bra men den verkar vara levande fortfarande om än väldigt skadad. Skakade försiktigt om den och ut kom en liten mask, såg ut som en lite borstmask. Antar att den kommit in och börja äta musslan innfrån? har nu limmat fast musslan på en magfloat rätt högt upp i akvariet så den får vara i fred och har bra med ljus. håller tummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror de kan ta sig in i musslans fot om jag inte förstått det helt fel?

och då den stod på botten är ju foten väldigt lätt tillgänglig. kan ju dock ha varit någon annan mask än borstmask men hoppas att det var den som gjorde det så att musslan kan återhämta sig nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...