Gå till innehåll

Färg


adddo

Rekommenderade inlägg

Jag har lagt handpenning på ett stort akvarium med tillhörande stålställning.

Frugan och jag tänkte bygga ett "skal" i trä till detta, så det blir som ett möbelakvarium.

Har gjort en del ritningar som skulle funka och vet på ett ungefär hur jag ska gå tillväga med detta.

Vad jag däremot funderar på är material och färg.

Jag undrar vilket material som är bäst att bygga detta "skal" med, vi funderade på plywoodskivor ovanpå ett "skelett" av vanliga reglar/brädor. Funkar det eller finns det några nackdelar med det?

Sen så blir det ju en huv för MH:n, vad ska man behandla insidan av den medför att skydda mot dunstningen?

Nån som har gjort nåt liknande som har tips om detta eller annat får gärna flika in det här.

Tackar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till.

Det finns två hål borrade i botten, ett varje hörn. Då undrar jag vad som är bäst, att ha två ytavrinningar ner till sumpen och då ha returen "över kanten" på akvariet?

Eller bara använda det ena hålet till ytavrinning och ha det andra till returen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju bara säga att jag misslyckade med att göra detsamma i spånskiva... Det höll i 6månader sedan fras fralla smiley37.gif

Enkraftig fläkt skyddar mot avdunstningen glöm inte det! En fläkt och ett utlopp som släpper ut luften så håller sig grejjerna torra och fina.

Frågade en butik i södra sverige om det där med dubbla avrinningar men fick inte mkt gehör. Två avrinningar är tydligen bara överkurs... Även om det visst finns fördelar men nej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar vara betydligt vanligare med två avrinningar i Danmark än här, där har nästan de flesta två rör för avrinning, det ena som nånsorts backup ifall det ena sätter igen. Men vad jag vet är det inte direkt något problem att avrinningsröret sätter igen, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra med golvlaminat också. Jag har tvättat kanterna som sett som om de var vaxademed aceton. Sedan har jag limmat med kontaktlim eller polyuretanlim. Båda limtyperna verkar sitta mycket bra.

Menar du som fuktskydd i huven?

Ingen som har några ideér om hur jag ska fuktskydda?

har för mig att jag läste nånstans att man kunde använda sån färg som man har på skrovet på båtar??? finns det sån färg som inte e giftig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tror att det får bli en ytavrinning så använder jag det andra hålet för returen då? Verkar ju vara det enklaste oxå eftersom jag inte är nån vidare rörmokare.

Det som skulle kunna hända om en avrinning lägger av är väl att det blir översvämmning i tanken... Men man får väl se till att ha marginaler på vattnet så det inte blir det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som skulle kunna hända om en avrinning lägger av är väl att det blir översvämmning i tanken... Men man får väl se till att ha marginaler på vattnet så det inte blir det.

Ja det är ju bra detta. Själv då jag hadde karet igång så var min del i sumpen där returpumpen satt bara på ca10 liter så skulle det bli stopp i röret så steg vattenytan bara 1cm och då var det ändå 2cm kvar. Så lika stor sump (vatten) som får plats i karet är väll en bra tanke. det övriga platsen i sumpen min var för att ifall returpumpen gick sönder eller nått att det blev hävert tillbaka i sumpen att detta vatten får plats. Häverten bröts då den lilla hålet i returröret uppe vid ytan sög luft.

Så kortfattat 10 liter vatten upp 60liter ner

å allt var "säkert" inte för mycket vatten i karet om det blev fel och allt vatten i karet ner i sumpen fick plats om det gick åt detta hållet innan häverten bröts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...