Gå till innehåll

Evillennart´s RSM130d


evillennart

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Mitt första inlägg här på SVG och vad passar då inte bättre än att presentera sitt kar. Så ingen undrar vad tusan man gör här annars ;).

Jag är sedan 2 veckor ägare till ett RSM130d.

Karet innehåller 20kg LS och en påse "levande sand".

Har under denna tid mätt saliniteten och nitriten. Saliniteten ligger stadigt på 1.023, nitriten har varit skyhög men nu gått ner. Testvätskan är nu gul :smiley20:.

Enda problemet jag har är mikrobubblor av luft som kommer ut i karet. Tror en del kommer från skummaren och så misstänker jag att pumparna ev är otäta, ska kika mer på det.

Planerar lite köp till helgen. Lite fisk, turbosnäckor och kanske nån korall.

Har bifogat lite bilder.

Bild 1&2 helbild på karet.

Bild 3 ja vad är dessa lila knopparna för något på min LS?

Bild 4 gröna trådalger? Bubblorna man ser kommer inte från algerna utan från skummaren/otäta pumpar.

Kommer använda denna tråd till att dokumentera mitt kar, samt så mottager jag gärna synpunkter och även hjälp när så behövs.

post-5529-14468920873245_thumb.jpg

post-5529-14468920873393_thumb.jpg

post-5529-144689208735_thumb.jpg

post-5529-1446892087361_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej och välkomen til svg. Tycker du ska ta det lite lugnt såhär i starten. Tänker mest på sista bilden med massa alger. Skaffa en liten städpatrul och ta det lugnt med ljuset första veckorna och öka långsamt. Skynda långsamt alger kan bli en riktig plåga.

Mvh alex

Tackar! En städpatrull är nästa planerade inköp. Har inte haft bråttom med något än så länge. Möjligtvis att man skulle dra ner på ljuset. Men här har jag varvat upp det långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering:

Karet puttrar på.

Problem kvarstår med microbubblor som kommer ut i karet från skummaren antar jag.

Känns som att man är i nån form av injusteringsfas med bla skummaren, cirkulation i karet etc.

Tänkte försöka sätta mig in i vattenkemin snart också. Har hitillss koncentrerat mig på salinitet, nitrit och ph.

Första vattenbytet är avklarat, fanns ett visst behov av att suga upp döda alger etc från botten.

Har införskaffat lite invånare i form av:

1st Zebrasoma Flavescens

1st Chrysiptera hemicyanea

1st Lysmata amboinensis

5st Turbosar

3st Blåbenad Eremitkräfta

1st Sinularia

1st Ricordea

post-5529-14468920951201_thumb.jpg

post-5529-1446892095132_thumb.jpg

post-5529-14468920951431_thumb.jpg

post-5529-14468920951536_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu börjat med fosfatremover. Ska detta sköljas innan eller?

Inget som stod i bipacksedeln...

Kan säga att jag blev en aning orolig när hela karet blev brunt, men det har nu klarnat ett par timmar senare.

Har även hunnit med ett par korallinköp. Den som vet vetenskapliga namn får mer än gärna hjälpa till!

Vet iaf att jag köpt Euphyllia, skivanemon och så misstänker jag en Welsophyllia.

En kul grej som följde med, måste ha suttit fast på nån sten/korall, var en sjöstjärna! Ja eller snarare ett ben av en stjärna. Men det gick att se fyra små små utväxter... Hur fasen lyckas den krypa runt med ett ben!?

Å så lite bilder...

post-5529-1446892098207_thumb.jpg

post-5529-14468920982185_thumb.jpg

post-5529-1446892098231_thumb.jpg

post-5529-14468920982446_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu börjat med fosfatremover. Ska detta sköljas innan eller?

Inget som stod i bipacksedeln...

Kan säga att jag blev en aning orolig när hela karet blev brunt, men det har nu klarnat ett par timmar senare.

Hej o välkomen till SVG ( även om det nu var några veckorsedan).

Ang fosfatremovern så brukar iaf jag skölja den lite grann så det inte färgar av sig så mycket, sedan tycker jag att du kan blanda i lite kol i stumpan som tar bort lite gifter i karet.

Vet inte hur mycket fosfatremovern du la i men kanske 1,5dl fosfat och 0,5 kol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mäter du värden som visar när du ska byta aktivt kol? :-)

Fosfat behöver du inte mäta egentligen. Inget av dom dropp-testerna som man köper är tillräckligt noggranna för att detektera fosfat på den nivån som vi skulle behöva. Klart du kan köra fosfat mätning med devisen att om testet ger utslag så har du för mycket.

Nån klok man (typ Leif på Triton) sa till mig en gång att det skulle vara ungefär så - 2v fosfat remover och 4 veckor aktivtkol, och det är ungefär så det funkar hemma hos mig.

(Disclaimer: Det finns långverkande fosfat remover också, så du får läsa på om just den produkten du har hemma, och som vanligt - results may vary...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar det med längre tid så är det ju bara bra. Som sagt så vet jag ju inte om jag körde overkill med att byta så ofta eftersom det är meningslöst att mäta med JBL och motsv tester, men jag gör som jag blir tillsagd så länge jag inte vet bättre. Sen är det väl skillnad på järnbaserad och aluminiumbaserad remover - den senare behöver bytas oftare.

Likförbaskat växer det bättre i akvariet än i potatislandet, men nu har jag dock konverterat till Biopellets-kyrkan och och hoppas på bättre tider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjurande Sinularia!

Min sinularia har nu tjurat i 3-4 dagar. Misstänker att min euphyllia är orsaken till detta. De har inte stått direkt nära varandra men sinularian har stått nedströms euphyllian. Har nu flyttat på sinularian, "blåste" även av den i utblåset från pumparna. Tunn "hud" lossnade....

Passa även på att byta kolet, ifall det nu varit lite kemisk krigsföring.

Råka köra ner tummen i euphyllian, satan vad det brände till. Eller är man helt nervsvag efter ha läst tråden om giftiga knappar?

Får se om sinularian blåser upp sig nu efter dessa åtgärder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Passa på att fota lite...

Bild1: Min enbenta sjöstjärna som föredrar att klättra runt på LS:en.

Bild2: Ja vad är detta? Färg grön/svart.

Bild3: Samma sak som bild 2, tror jag, men orange/röd.

Bild4: Mina ståtliga grönfärgade skivanemoner.

Bild5: Sinularian som reagerat positivt på behandlingen.

post-5529-14468921042125_thumb.jpg

post-5529-1446892104221_thumb.jpg

post-5529-14468921042262_thumb.jpg

post-5529-14468921042376_thumb.jpg

post-5529-14468921042474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...