Gå till innehåll

Sugen på Salt men är Grönare än alger!!


Kimmy

Rekommenderade inlägg

Hej har länge gått och funderat på salt och har alltid varit som ett litet barn på julafton framför ett saltkar.

Har kollat runt lite efter en nybörjarguide men utan lycka, undrar om ni kunde hjälpa mig lite. Ha i åtanke nu att jag är väldigt dåligt insatt i termer och teknik inom detta!

Jag har i dagsläget 2st 222l kar med borrade bottnar där jag tänkte ha som saltkar med sump. Varför sump det har jag inte en aning om något jag sett att folk använder sig utav men jag har ingen aning vad som ska fyllas i "sumpen" Skulle uppskatta om ni har tid att lägga på mig med detta :)

Det jag vill veta är ALLT :D tex, vad måste jag ha för att kunna starta ett saltkar, belysning? Pumpar? Filter? Salt? vattenbyten? ja som ni ser vet jag inte så mkt! skulle vara bra om ni kan förklara vad som behövs och hur det funkar och uppskatta vad det skulle gå lös på att starta igång ett sådant projekt! Tack på förhand / Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har länge gått och funderat på salt och har alltid varit som ett litet barn på julafton framför ett saltkar.

Har kollat runt lite efter en nybörjarguide men utan lycka, undrar om ni kunde hjälpa mig lite. Ha i åtanke nu att jag är väldigt dåligt insatt i termer och teknik inom detta!

Jag har i dagsläget 2st 222l kar med borrade bottnar där jag tänkte ha som saltkar med sump. Varför sump det har jag inte en aning om något jag sett att folk använder sig utav men jag har ingen aning vad som ska fyllas i "sumpen" Skulle uppskatta om ni har tid att lägga på mig med detta :)

Det jag vill veta är ALLT :D tex, vad måste jag ha för att kunna starta ett saltkar, belysning? Pumpar? Filter? Salt? vattenbyten? ja som ni ser vet jag inte så mkt! skulle vara bra om ni kan förklara vad som behövs och hur det funkar och uppskatta vad det skulle gå lös på att starta igång ett sådant projekt! Tack på förhand / Jimmy

Jag skulle vilja slå ett slag för Daniel Knop's bok "Saltvattensakvariet" - Guiden för nybörjaren.

Det du inte lär dig i den kommer du lära dig här på forumet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja slå ett slag för Daniel Knop's bok "Saltvattensakvariet" - Guiden för nybörjaren.

Det du inte lär dig i den kommer du lära dig här på forumet :)

Tack för tipset blir att ge sambon en önskelista då med boken som enda på listan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kimmy det första rådet jag vill ge dig är LÄS Både detta forum så väl som annan litteratur & kan du dessutom läsa engelska så finns det GOTT om läsning runt om det är bara att Googla ;)

Det finns en EXCELLENT tråd med en UTMÄRKT pdf fil https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505

Här är i alla fall 10 goda råd från sagda pdf fil för att ge dig en start

Tio råd för lyckas med saltvattensakvarium

(I) Ha tålamod! Tålamodet är en stor nyckel till framgång...

(II) Titta och var observant på förändringar i akvariet, lite ej enbart på bara

tester, instrument mm

(III) Använd sunt förnuft

(IV) Byt vatten regelbundet

(V) Använd enbart osmos vatten

(VI) Balansera vattenvärdena, gör inga stor förändringar på kort tid

(VII) Använd mycket ljus och vattencirkulation

(VIII) Sträva efter låg näringshalt i vattnet, använd LS och skummare

(IX) Ta del av andras kunskap och erfarenheter

(X) $$$, Det kostar med kvalitet och samt mycket utrustning. Men det är

ingen garanti eller måste för att lyckas

Sen FRÅGA MASSOR & försök att åka till t.ex Ronneby & titta & fråga där Går också UTMÄRKT att åka ner till Växjö & arken & prata med Peter där nere om det du behöver (jag känner honom VÄL & han är MYCKET bra att ha att göra med & jag har köpt ALL min nuvarande utr. från honom inga problem

Men i alla fall kortfattat det är INTE billigt att starta salt (jag håller på att starta mitt 375 L koral rev & har hittills lagt ut ca 20 000 :smiley9: & jag får nog kallt räkna med upp till 10 T till innan det är klart :smiley9:

Hoppas att detta hjälper lite grann åtminstone

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lista för viktigaste sakerna

- Borra och tänk klart rörmokeriet innan man börjar inreda karet o häller i...

- ...osmos vatten. Alltid osmosvatten.

- planera och bygg sump

Gör man ovanstående först så är man lycklig även efter 1 års tid

Val av ljusramp, skummare, streamers, levande sten, koraller går alltid att ändra i efterhand.

Nu ser jag att du redan har borrat, så det är väl bara att fixa en bra sump + rördragning, samt skaffa en osmos-apparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte läst på något direkt, utan eftersom det tar så lång tid i början med uppstart osv, åkte jag till närmaste akvariebutik och frågade där, samtidigt som jag beställde akvariet. efter det fick man hjälp med vad nästa steg skulle vara och hur man skulle gå tillväga, SvG var också till stor hjälp :-) nu har jag snart haft mitt igång i två år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överst i denna forumsdel finns det en tråd som är klistrad som beskriver en del teknik och telkniker:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31123

Utöver det så har du sökfunktionen som funkar väldigt bra faktiskt.

Sen har du även artikelregistret med ett antal nybörjarartiklar att läsa igenom.

Hittar du ett kar som du gillar, läs igenom tråden och se hur den personen har gjort för att lyckas med sitt kar, det kan vara en alldeles utmärkt väg att gå.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så hemskt mycket för all response :D Har nu till en början varit nere på biblioteket och dom har skickat efter daniel knops bok som jag ska låna.

Ska ta och läsa igenom så mycket som möjligt innan jag påbörjar byggnation, så bör det bli bra :) Lite skrämd blev ja för dom summorna som du skrev saltis men jag får dra ut det över en längre tid så ska det nog funka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Summan på ca 100kr/liter är väl rätt så bra att räkna med. Men har du en del teknik sedan innan och kan använda dig av begagnade prylar så kan du så klart kapa kostnader rätt så bra. At köpa begagnad levande sten är också ett sätt att kapa en stor post i uppstarten, men då ska det vara sten som inte har varit medicinerad eller är helt översållad av glasrosor tex, det är mest tråkigt. :)

För att starta upp ditt kar på enklaste sät så behöver det inte kosta alls mycket, det beror på vad du vill börja med. Somliga börjar med ett litet kar för at testa på hur det är, och väljer sedan at uppgradera, vilket då ofta blir mycket ny teknik med höga kostnader till följd. I ditt fall kan du starta med ditt befintliga kar, skaffa en osmos och skummare, köpa salt och sen ett tio-tal kilo LS, så är du igång.

Sen kan du fylla på med mer sten om du känner för det och testa dig fram med olika koraller och övriga invånare allt eftersom.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så hemskt mycket för all response :D Har nu till en början varit nere på biblioteket och dom har skickat efter daniel knops bok som jag ska låna.

Ska ta och läsa igenom så mycket som möjligt innan jag påbörjar byggnation, så bör det bli bra :) Lite skrämd blev ja för dom summorna som du skrev saltis men jag får dra ut det över en längre tid så ska det nog funka :)

Mycket bra Kimmy :smiley20:

Det förstår jag min vän jag är väl inte överförtjust i sagda summa heller MEN nu har jag dragit igång det här så då SKALL det också bli rätt kosta vad det kosta vill i början (sen får du ju också räkna med att jag har en större burk än du = högre kostnader )

Igen låter som en UTMÄRKT ide LUGNT & fint (jag räknar inte med att bli klar för att börja sätta in koraller osv förrän nästa höst ) Men kommer fortsätta investera i utr. som fortfarande behöves & sätta i NÅGON fisk någon mån i nästa år för att få igång biologin ( Nitrificationsprocessen ) ;) så jag tar detta VÄLDIGT lugnt & sansat :smiley16:

Sen kan jag hålla med till 100 % vad Ouscazz sade

Tänk bara på... det finns lika många olika goda råd som det finns akvarister = ta alla forum med en rejäl nypa salt och låt ditt eget sunda förnuft styra.

"Att det funkar för mig betyder inte att det funkar för dig"

& också tillägga att du behöver INTE ha ett FULLSTÄNDIGT high tech akvarium min vän (tex jag har INGEN sump ) SEN är det ju också en fråga om VAD du vill ha i burken Om du vill ha koraler så kräver dom mer ljus & utr. (för att hålla kvalitet på vattnet ) Så gå nu inte & bara investera vilt bara för att alla säger att det behöver du utan LÄS & ta reda på vad du behöver för DITT system så att detta fungerar för DIG & dina omständigheter & var INTE rädd för att fråga ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tänk bara på... det finns lika många olika goda råd som det finns akvarister = ta alla forum med en rejäl nypa salt och låt ditt eget sunda förnuft styra.

"Att det funkar för mig betyder inte att det funkar för dig"

Det var banne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerade mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...