Gå till innehåll

450 liters saltkar, Fluval Ytterfilter! snabbt svar tack! :)


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Håller på att starta upp ett 450 liters akvarium nu under tiden som jag håller på med mitt rsm 130 kar! :)

Jag har en Fluval 403 Utanstående pump som Jag har Tänkt att använda mig av!

Snackade lite med bengan ute på Marinakvariet om vad han tycker att jag ska ha i den! vill ju ha den som reningsverk då jag ska ha tunze streamer cirkulationspumpar i och en Mce 600 skummare!

Han sa att han tyckte jag skulle ha Rowaphose liggandes i en strumpa i! men vad jag har förstått så finns det ett fack i mce600 som man kan hänga en strumpa i!

Eftersom Bengan verkar vara lite anti biobollar och mackaroner så förstod jag inte själva syftet med reningsverket då ?

Det finns 3 fack i den som man kan fylla med mackaroner eller biobollar och sånt, levande sten kanske?! men om jag bara ska ha en strumpa i den känns det ju meningslöst!

Tacksam för svar!!

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Bengt/Patrik, fluvalen är en bra sötvattenspryl men inte någon höjdare för saltvatten.

Skall du köra den så tänk på att slangarna torkar ut på nolltid med saltvatten och då ökar risken för att dom skall släppa.

Man kan byta till silikonslang men det är såpass dyrt att de kostar nog mer än de smakar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, men jag har rätt tjocka silikonslangar! Och slangklämmor vid varje överföring

Men jag förstår fortfarande inte riktigt!

Man bör väl ha någon form av filter Eftersom jag INTE ska ha någon SUMP?! Annars så har jag ju bara Tunze streamer som cirkulation, en McE 600 skummare och inget riktigt filter. Det känns ju onödigt med att ha hela den gång för en stumpas skull då kan man ju placera den någon annan stanns!

Så om man utgår från att jag ska använda den! Satt riktigt kranar och allt på den. Vad tycker ni då att jag ska ha som filter i?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju inte ha någon mekanisk filtrering, men visst de går om du orkar sköta om det med tillräckligt hög frekvens.

Jag skulle själv aldrig ha ett yterfilter på ett saltkar men jag är mest bekväm o praktisk av mig.

Jag har inte brukat ha någon form av mekanisk filtrering i sumpen, bara kol/remower/biopellets o skummare. Nu kör jag med en filterstrumpa som experiment på det ena karet men den rensar jag varannan dag...

Hur kommer det sig att du bytt till silikon på filtret, det kostar ju x antal kronor per dm?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvattens värden så är det din skummare som är filtret den tar bort smutts och föroreningar i akvariet du kan ha ett filter i akvariet som tar partiklar som flyger runt som skummaren kanske inte tar alla gånger ytter filter kommer att päcka igen för dig och skapa mera problem än nytta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att inte ha biologiskt filter i ett saltkar är i grunden ett svenskt och ammerikanskt påfund. Många tyska tillverkare förespråkar biologiskfiltrering utöver levande sten. själv kör jag (och har alltid kört) med biobollar. Problemen med som ofta uppstår beror inte på biofiltret i sig utan på filtreringshastigheten igenom det och hur det är uppbyggt. Vad jag förstår så har Fluval 405 en angiven kapacitet på ca 1300 liter i timmen vilket jag tycker är för lite genom ett biologiskt filter av den storleken (både i sött och salt faktiskt). Om du skall använda det så tycker jag du skall använda det i första hand för "kemisk" behandling till ditt akvarium (och mekanisk). Du kommer att kunna få en någorlunda bra biologisk behandling också om du är noga med att rengöra förfiltrena i de nedersta filterkorgarna. Lämpliga "kemiska" material är aktivt kol samt media för att ta bort fosfor. I den biologiska delen är små biobollar ett bra alternativ, men som sagt flödet (och därmed tillförseln av syre) är i minsta laget så se till att uppräthålla flödet genom att rensa finfiltren ofta. Om du senare också väljer att köra någon version av organisk kolkälla så kommer filtret också erbjuda en bra och optimerad yta för dessa bakterier och du får en exportväg ut för fosfor och kväve.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...