Gå till innehåll

Lägre PH med osmos och Tropic Marin :S heelp


cortex_etu

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta!

Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt!

Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång!

Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt.

Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu !

innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med detta vattnet och där ligger inte ph'värdet heller som de ska!

Har ni haft samma problem ? vill ju inte hysta i det i karet jag har igång med fisk och allt och sänka phvärdet!

Tacksam för svar!!

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH styrs till stor del av koldioxidhalten i vattnet. Så om du har ett lägre pH nu så beror det troligen på att du har mer koldioxid som tillförs karet än vad som förbrukas jämfört med förut.

T ex kan osmosvattnet tillföra koldioxid till systemet när du blandar vattnet så att pH initialt ligger lite lägre. Men så fort alger och koraller börjar fotosyntetisera så stiger pH. D v s om det finns koldioxid i osmosvattnet till en början så kan det leda till ett lägre pH men det ska vara övergående på några dagar eller i alla fall så fort alger och annat börjar växa.

Det är inte så att det lägre pH:t sammanföll med att vinter kom och koldioxidhalten steg i rumsluften?

Själv hade jag ganska stora pH-svängningar i det nya karet till en början när algerna grasserade. Det sjönk ofta till 7,7/7,8 på natten och steg till 8,2/8,3 på dagen. Men det hela har stabiliserats kring 8,2 nu när biologin är lite lugnare och algerna inte växer som tokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, tack skall du ha för ditt snabba svar!

så ditt tips är alltså att slå i vattnet även ifall ph är lite lågt ?

Jag vet faktiskt inte om det kan bero på att vintern kom, aldrig tänkt så stort! ;)

stabiliserade ditt kar sig själv eller använde du preparat för det? för att få ner algtillväxt och så :)

Föresten du känner inte till något om Red Sea Success Buff som man får med i deras test lab eller? På flaskan står det "Maintains a high buffer capacity & stable PH in marine aquariums"

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det rör som om mindre vattenbyte i ett etablerat akvarium så tror jag inte ett lite lägre pH är ett jätteproblem.

Vad gäller det nya akvariet så lär pH inte stiga förrän koldioxiden går åt på något sätt - t ex genom biologisk fotosyntes eller genom att kemiskt tillföra hydroxidjoner t ex via kalkvatten eller natriumkarbonat. Men om pH ligger på t ex 7,6 med ett kemiskt test så skulle jag ta det med ro.

Mitt pH stabiliserades av flera orsaker:

1. Trådalgsexplosionen la sig när jag tryckte ner näringsvärdena med Biopellets och ättika i kalkvatten.

2. Jag började dosera kalkvatten droppvis nattetid.

3. Jag såg till att skummaren fick frisk luft istället för att ta luft från det täta sumpskåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK FÖR ERA SVAR!! :) UPPSKATTAS VERKLIGEN!

-Lasse, Jag kör med Tropic Marin Pro- Reef salt

Cleas_A, Okey ! :) cykeln kommer väl igång bättre i det nya karet när jag får skummaren och mina nya pumpar också kan jag tänka mig! så det blir lite fart på det! är mitt i nitrittoppen nu kan man väl säga! den har hållt på i en vecka nu!

Är väll relativt nybörjare så har inte kommit till kapitlet biopellets, kalkvatten och reaktorer, balling, vodka och sånt riktigt än, så vet inte riktigt hur du menar med att droppa i kalkvatten nattetid men ... Min skummare kommer ju iaf inte sitta i en instängd sump så bra med syre lär den ju få! :)

-Greger, jag har ju gjort ett flertal prover innan med samma test så även om den vart missvisande från början så kan jag ju se att ph värdet är mycket mindre nu iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...