Gå till innehåll

Bromma Zoohandel


TgL9705

Rekommenderade inlägg

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

TMC håller fiskarna i karantän 2-3 veckor innan de skickas till butiken

Bra för dom brittiska kunderna, men efter flygresan från England så blir fisken utsatt för ett nytt stress moment och borde gå i karantän i den svenska butiken.

E man rädd om det man har i sitt kar så ser man till att inte handla av en butik som saknar karantän.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra för dom brittiska kunderna, men efter flygresan från England så blir fisken utsatt för ett nytt stress moment och borde gå i karantän i den svenska butiken.

E man rädd om det man har i sitt kar så ser man till att inte handla av en butik som saknar karantän.Patrik

tyvärr begränsar detta till några få butiker i sverige så det är inte ett alternativ för många :)

Är det någon som faktiskt tagit kontakt med ägarna av BZ och sagt till vad folk tycker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som faktiskt tagit kontakt med ägarna av BZ och sagt till vad folk tycker?

Dom läser säkert detta, och bryr sig nog inte om vad som står här. det kommer tillräckligt med kunder som inte läser i detta forum och som är ovetandes om vad ett litet antal saltisar tycker.

Jag tror att de flesta kunder fortfarande tror att de som jobbar i affär vet bäst!

Obs undantag finns!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte vi som köper fisk ställer krav på butikerna så blir det förmodligen en lag i slutändan som jag inte tror det är idag.Patrik

Jag tycker inte karantän är ett krav som man ska sätta på butikerna lägre priser tror jag däremot är något man behöver sträva mot först för hobbyns tillväxt, det hjälper inte karantän till med iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte karantän är ett krav som man ska sätta på butikerna lägre priser tror jag däremot är något man behöver sträva mot först för hobbyns tillväxt, det hjälper inte karantän till med iaf.

Så du e villig att låta dina fiskar hemma bli smittade av en fisk bara den e billig?

Priset e fritt för våra handlare så länge dom har och sköter sina tillstånd för det är ju djur vi håller på med.

Jag har en gammal audi men jag vill ha en porsche men jag har inte råd med en, så var det länge med mitt saltkar oxå och det finns inga genvägar mer än att köpa beg prylar och det måste många på SG förstå.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gammal audi men jag vill ha en porsche men jag har inte råd med en, så var det länge med mitt saltkar oxå och det finns inga genvägar mer än att köpa beg prylar och det måste många på SG förstå.Patrik

Vad har begagnade prylar med fisk i karantän att göra?

Om butiken vill ha en karantän eller inte är väl butikens eget beslut.

Så länge du är informerad om vad som gäller (dvs butiken är ärlig och säger om de inte har karantän) så kan du själv avgöra om du vill köpa fisken där och därefter själv sätta dom i karantän alternativt ta risken alternativt inte handla i den butiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har begagnade prylar med fisk i karantän att göra?

Om butiken vill ha en karantän eller inte är väl butikens eget beslut.

Så länge du är informerad om vad som gäller (dvs butiken är ärlig och säger om de inte har karantän) så kan du själv avgöra om du vill köpa fisken där och därefter själv sätta dom i karantän alternativt ta risken alternativt inte handla i den butiken.

Enkelt.Det inlägget jag citerade så tyckte han att karantän inte va något att sträva efter utan billigare priser skulle främja hobbyn.E priset för högt med nytt e en genväg att gå beg marknaden.Hoppas du forstog va jag menade nu.

Jag gör som som det sista du skrev jag handlar inte där även om jag e där och snokar ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte vi som köper fisk ställer krav på butikerna så blir det förmodligen en lag i slutändan som jag inte tror det är idag.Patrik
......... jag handlar inte där även om jag e där och snokar ibland.

Har du ställt något krav på den butiken i butiken?

:argumerar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du e villig att låta dina fiskar hemma bli smittade av en fisk bara den e billig?

Visst, den chansen finns, men 95% av sjukdommarna ser man på fiskarna när man köper dom då de brukar bli mycket sämmre i transporten om de var sjuka och i dessa fallen antar jag att butiken gör sig av med dom för att inte smitta ner alla sina fiskar för en fisk som ser sjuk ut kommer ju ingen att välja i första hand...

Och om det var så mycket farliga sjukdommar så skulle man ofta ha massdöd både i karantänen och i de vanliga butikerna...

Jag tycker personligen att det enda karantänen hjälper med är att få fiskarna att börja äta och minska stressen vid flytt.

Priset e fritt för våra handlare så länge dom har och sköter sina tillstånd för det är ju djur vi håller på med.

Sjävlklart är det de, men priset tror jag är det som stoppar utvecklingen av våran hobby just nu. Hur ofta har du inte berättat för någon att du har ett saltvattensakvarium och det första man får höra är "är inte det jättedyrt"... jag menar folk brukar räkna på att kostnaden efter ett par år närmar sig mot 100kr litern... Visst en stor kostnad är tekniken, men även fiskar och koraller är dyrt.

Jag har en gammal audi men jag vill ha en porsche men jag har inte råd med en, så var det länge med mitt saltkar oxå och det finns inga genvägar mer än att köpa beg prylar och det måste många på SG förstå.

För att fortsätta in på detta argument om att det är en lyx som man får välja om man vill lägga sina pengar på...

I dagsläget får du betala ibland flera 100% mer än andra länder för att ha din bil som du är jätte nöjd med trotts att det kostar större delen av dina pengar... Men sen finns det de som har för mycket pengar (i detta fallet bor väldigt nära en butik som faktiskt håller kraven) som tycker att det bör finnas lagar ställda som gör att din redan överpris bil går upp i pris ännu mer.... (i detta fallet krav på att det ska finnas karantän)...

Tänk lite grann ur synpunkten från oss som inte har triton/bioted inom 10minuters avstånd...

Ett bra exempel är Centropyge loricula, eld dvärgkejsare som alla verkar ha för allt från 900-1300kr medans man i england usa tyskland och danmark kan få tag på den för ca hälften, samma gäller det mesta levande som kostar några hundralappar , obs inte i alla fallen men vissa vilket jag tycker tyder på att priset inte beror på kostnaderna i sverige (vilket jag förstår är lite dyrare än övriga världen pga mindre aktiva inom hobbyn och skatter) då det skulle innebära att butikerna går back på fiskarna som bara ligger en 20% över utländska butiker...

Jag ser fram emot att deep ocean kommer till sverige, förhoppningsvis så tvingar den ner priset på vissa fiskar som butikerna håller priset uppe på.

(och tänk även på att deep ocean inte är så billiga jämnför med övriga europa då de faktiskt handlar från en av de dyraste leverantörerna då de håller en så hög kvalité på sina saker.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkelt.Det inlägget jag citerade så tyckte han att karantän inte va något att sträva efter utan billigare priser skulle främja hobbyn.E priset för högt med nytt e en genväg att gå beg marknaden.Hoppas du forstog va jag menade nu.

Jag gör som som det sista du skrev jag handlar inte där även om jag e där och snokar ibland.

Jo men han kanske är av den åsikten att han främjar billigt och tar chansen eller har egen karantän framför att främja dyrare som har varit i karantän.

Missförstå mig rätt, jag handlar nästan uteslutande på Triton och Akvarieleasing, men jag tycker att man kan knappast kan anklaga någon för att vara oseriös bara för att de inte uppfyller vissa krav som du är villig att betala för.

Tex: Jag gillar inte Ryanair efter som de bara tar mig från punkt A till punkt B jäkligt billigt. Jag betalar hellre lite extra och åker SAS för att försäkra mig om att jag får hjälp om resan skulle bli försenad eller inställd.

Det ger mig ju knappast rätten att dömma ut Ryanair som dåliga, de erbjuder dig bara en flygresa utan garantier (inom gällande lagar) till ett billigt pris.

På samma sätt erbjuder BZ dig bara fisk till ett billigt pris, utan garantier, sen är det upp till dig om du vill vara kund där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ställt något krav på den butiken i butiken?

:argumerar:

Har väl påtalat en del brister till en kille när butiken öppnade och han visste mycket mer om salt än mig så jag fick vika mig.Fiskarnas välmående kan man lätt hoppa över om man säljer till den största delen nybörjare i hobbyn.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, den chansen finns, men 95% av sjukdommarna ser man på fiskarna när man köper dom då de brukar bli mycket sämmre i transporten om de var sjuka och i dessa fallen antar jag att butiken gör sig av med dom för att inte smitta ner alla sina fiskar för en fisk som ser sjuk ut kommer ju ingen att välja i första hand...

Och om det var så mycket farliga sjukdommar så skulle man ofta ha massdöd både i karantänen och i de vanliga butikerna...

Jag tycker personligen att det enda karantänen hjälper med är att få fiskarna att börja äta och minska stressen vid flytt.

Sjävlklart är det de, men priset tror jag är det som stoppar utvecklingen av våran hobby just nu. Hur ofta har du inte berättat för någon att du har ett saltvattensakvarium och det första man får höra är "är inte det jättedyrt"... jag menar folk brukar räkna på att kostnaden efter ett par år närmar sig mot 100kr litern... Visst en stor kostnad är tekniken, men även fiskar och koraller är dyrt.

För att fortsätta in på detta argument om att det är en lyx som man får välja om man vill lägga sina pengar på...

I dagsläget får du betala ibland flera 100% mer än andra länder för att ha din bil som du är jätte nöjd med trotts att det kostar större delen av dina pengar... Men sen finns det de som har för mycket pengar (i detta fallet bor väldigt nära en butik som faktiskt håller kraven) som tycker att det bör finnas lagar ställda som gör att din redan överpris bil går upp i pris ännu mer.... (i detta fallet krav på att det ska finnas karantän)...

Tänk lite grann ur synpunkten från oss som inte har triton/bioted inom 10minuters avstånd...

Ett bra exempel är Centropyge loricula, eld dvärgkejsare som alla verkar ha för allt från 900-1300kr medans man i england usa tyskland och danmark kan få tag på den för ca hälften, samma gäller det mesta levande som kostar några hundralappar , obs inte i alla fallen men vissa vilket jag tycker tyder på att priset inte beror på kostnaderna i sverige (vilket jag förstår är lite dyrare än övriga världen pga mindre aktiva inom hobbyn och skatter) då det skulle innebära att butikerna går back på fiskarna som bara ligger en 20% över utländska butiker...

Jag ser fram emot att deep ocean kommer till sverige, förhoppningsvis så tvingar den ner priset på vissa fiskar som butikerna håller priset uppe på.

(och tänk även på att deep ocean inte är så billiga jämnför med övriga europa då de faktiskt handlar från en av de dyraste leverantörerna då de håller en så hög kvalité på sina saker.)

Nä menar du att du kan se på fisken om den e sjuk i 95% av falllen?

Skarpa ögon du måste ha.

Priset på hobbyn skulle självklart sjunka om vi va lika många som i tyskland.En tysk importör har nog klart lägre innköpspriser än en Svensk importör som inte kommer upp i samma volym.Saltvatten e en dyr hobby som du säger men jag skylltar inte med att jag har akvarium.Jag hoppas oxå att deep ocean kommer till Sverige med sina fiskar och alla tillstånd och kan leverera fisk till dom som inte bor vid en butik och då tror jag hobbyn kan växa men förlita dig inte på en Dansk att han ska dumpa marknaden med sin fisk för det kommer inte att ske.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä menar du att du kan se på fisken om den e sjuk i 95% av falllen?

Skarpa ögon du måste ha.

Priset på hobbyn skulle självklart sjunka om vi va lika många som i tyskland.En tysk importör har nog klart lägre innköpspriser än en Svensk importör som inte kommer upp i samma volym.Saltvatten e en dyr hobby som du säger men jag skylltar inte med att jag har akvarium.Jag hoppas oxå att deep ocean kommer till Sverige med sina fiskar och alla tillstånd och kan leverera fisk till dom som inte bor vid en butik och då tror jag hobbyn kan växa men förlita dig inte på en Dansk att han ska dumpa marknaden med sin fisk för det kommer inte att ske.Patrik

Äter en fisk bra och simmar omkring normalt så är den Ok för det mesta,

Risken som jag ser det är om man nu skulle få en fisk som inte visar symptom direkt, som råkar ha något som kan sprida sig till alla arter fisk... Hade det varit vanligt så hade man nog sett sett massdöd i butikerna ganska ofta då de oftast delar vatten i alla kar.

Upskattningsvis skulle jag säga att de flesta butikerna säljer alla sina fisk inom två månader i medel (dvs har dom 500 fiskar inne så säljer dom 500 fiskar på två månader). Så känns det iaf hos dom butikerna jag går till (Ciklidhuset och marinakvairet främst)... Uppskattningsvis får de in 4-5 leveranser under den tiden.

Nu vet jag inte hur länge man brukar ha sakerna i karantän, folk brukar skriva upp mot 6 veckor, någon kanske kan svara på hur triton har... Men hur som helst, det skulle innebära att man behöver ungefär dubbla utrymmet för att ha sin karantän...

Jag tror att butikerna har räknat lite grann på oddsen på massdöd (oddsen är sämmre för dom då de har väldigt mycket som kommer in och ut samt att de riskerar sitt rykte, ganska liten del av fisken säljs dirket).

och räknat att kostanden skulle bli så mycket högre om de hade det... Om inte det tycker man nästan att de skulle listat ut det efter alla år i branchen...

Är priserna samma tackar jag självklart inte nej till att det varit i karantän men kostar det mer än en extra 5-10% så tror jag inte man tjänar det (om man inte har fiskar för 40,000 i akvariet och ska köra in ett par clowner dvs)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Triton snittar 2-3 veckor i karantän med sin fisk och den e inte dyrare än vissa andra butiker i stockholm.Har kollat pris på tex en gul kirurg och det kan skilja ca 100kr på Triton,A-leasing,korallrevet,A-lagret och Bromma Z och det ser jag som normalt att priserna skiljer sig.Oavsett var man väljer att lägga sina slantar så e det en fördel att se det man köper.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben

vill man ha något gjort får man göra det själv

inte fråga om någon annan gjort det

Personligen skiter jag fullständigt hur dom säljer de kan sälja död fisk för min del :), dock verkar många bli upprörda över hur dom är...

En till butik i STHLM gynnar ju sthlm'arna och alla nya... tänkte bara kolla om någon faktiskt pratat med dom om deta någon gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skiter jag fullständigt hur dom säljer de kan sälja död fisk för min del :), dock verkar många bli upprörda över hur dom är...

En till butik i STHLM gynnar ju sthlm'arna och alla nya... tänkte bara kolla om någon faktiskt pratat med dom om deta någon gång.

Då tycker jag att du ringer så får du personligt svar :):):):):):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben, det blir kul för dig när du får din första sjuka fisk in i karet och den smittar ner alla andra och du inte kan behandla dem i karet utan måste fånga dem (vilket ju är lätt i ett revkar, NOT)..

Att en fisk ser bra ut är ju inget som helst bevis för att en fisk inte bär på någon parasit eller sjukdom, många åkommor har lång inkubationstid, speciellt parasiter som kan ta flera veckor att utvecklas till nåt du kan se för blotta ögat. Hur många är det som tror att de sluppit undan prick på sin hepatus för att sen en månad senare ha en med prick, andra värre parasiter har precis samma beteende, att döda sin värd fort är inte nån god strategi för en parasit, den måste hålla den vid liv tills den lyckats föröka sig, och gärna låta sina avkomma leva på den med.

Finns hur många exempel som helst på personer som förlorat djur för många tusen kronor för att de var dumsnåla att inte ha djur i karantän/köpa karantänförda djur. En del, som jag vill helst karantänföra djuren själv med för att man inte kan vara säker på djuret var det än kommer ifrån, vill inte av misstag få in nåt jag inte vill ha i mitt kar och det skadar djur i mitt kar för 10 000kr...

Men alla är vi olika, vissa är kanske överdrivet försiktiga (som jag) andra tror att inget ska hända dem innan det händer dem, och sen ska de gnälla på forumet för att sakerna dör... Gör ni fel, gnäll för f*n inte om det sen, det är erat eget fel!

Det är ju bara kolla på trådarna här på SG hur många som bara gnäller fast problemet ligger i deras egen kompetens, sällan nånting annat, olyckor händer ibland, men sällan där problemet ligger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som kör med karantän. Hur många veckor kör ni fisken i karantän?

Minst 3-4veckor, men sen beror det ju på hur djuret ser ut, är man inte helt hundra på dem när den tiden är över så förlänger man. 2 veckor är egentligen för lite för många parasiter har längre livscykel än så, så det är en hel del som kan slinka igenom då, men 2 veckor är mycket bättre än ingen tid alls självklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...