niki68 Postat 28 december 2010 Dela Postat 28 december 2010 Hej,Jag tänker köpa en Deltec - Fosfat Reactor FR509 och köra mina ultra carbL men den är för stor och dyrt.Kan jag köpa en Vertex UF-20 Universal Media reactor istället den är billigare och mindre.Jag behöver bara pump det räcker med Jet pump Justerbar fra 600 - 1700 L (NJ)1700 till min 200L akvarium.Den kopplas direkt i sump eller behövs inte kopllas med min skumare.. ?Vad är bättre att köpa ?Tack ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxan Postat 28 december 2010 Dela Postat 28 december 2010 Om du bara tänker köra kol eller vid behov olika typer av fosfatborttagningsmedia skulle jag gå på universallösningen. Du vill bara låta vatten passera genom aktuellt media med lagom fart. Du behöver inge koppla det i direkt anslutning till en skummare. Det finna skummare med "mediafack" i utloppsvattnet, det är väl det närmaste jag kan komma på.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Jag har redan köpt ultra CarbL som körs med påse just nu.Jag undrar med Vertex kan jag använda samman ultra carbL eller passar inte.Vertex UF-20 säljes med Vertex biopellets 1000 ml.Finns nån skillnad mellan dem ?, eller kan använda båda två !Tack ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 28 december 2010 Dela Postat 28 december 2010 Ursäkta att jag lånar tråden lite, Kan man köra två stycken olika media i samma behållare? Funderade på om man kunde snåla lite och köra Ultraphos ihop med Biopellets i tex en Fr509?Då de är helt olika stora så bör det räcka med att man stänger av pumpen när man ska byta media så bör de dela upp sig ganska bra?Eller finns det några nakdelar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Vad ska jag köpa ,med Vertex UF-20 kan jag inte köra båda?En sista fråga fosfataparaten ska vara inne i sumpen eller kan ställas utanför också. om man har inte plats.Vart kan jag köpa en 3 / 4 "eller 16/19 slang för koppling ,vilken är bättre slang eller 1/2"PVC-rör ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 30 december 2010 Författare Dela Postat 30 december 2010 Jag kommer köpa Deltect-FR509 med new jet pump 1200 L. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Virse Postat 30 december 2010 Dela Postat 30 december 2010 Jag kommer köpa Deltect-FR509 med new jet pump 1200 L.Det är precis vad jag också kommer att köra på som biopelletsreaktor till mitt nya kar. Bra val Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxan Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Vad ska jag köpa ,med Vertex UF-20 kan jag inte köra båda?En sista fråga fosfataparaten ska vara inne i sumpen eller kan ställas utanför också. om man har inte plats.Vart kan jag köpa en 3 / 4 "eller 16/19 slang för koppling ,vilken är bättre slang eller 1/2"PVC-rör ?den går att ha utanför sumpen eftersom den är helt sluten, bara ordentliga kopplingar så.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxan Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Ursäkta att jag lånar tråden lite, Kan man köra två stycken olika media i samma behållare? Funderade på om man kunde snåla lite och köra Ultraphos ihop med Biopellets i tex en Fr509?Då de är helt olika stora så bör det räcka med att man stänger av pumpen när man ska byta media så bör de dela upp sig ganska bra?Eller finns det några nakdelar?Man kan blanda olika media i behållaren men av praktiska skäl skulle jag inte blanda BP's.. Jag har blandat kol och fosfatmedia. Jag skulle inte blanda BP's och fosfatmedia eftersom fosfatmedia oftast skall bytas långt innan du behöver göra någon åtgärd med BP's.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Jag tänkte också köpa liknande, men vad hittar du Vertex någonstans?Finns nog bara på Deepocean-- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niki68 Postat 31 december 2010 Författare Dela Postat 31 december 2010 Ja, www.deepocean.dkSka du köpa Deltec FR509 eller Vertex ?, (det finns båda UF-15eller 20) med paket pumpar.Jag har redan beställd New Jet Pumpe NJ 1200L justerbar , kommer räcka till Deltec FR509 eller.Gott nytt år !!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.