Gå till innehåll

Deltect-FR509 eller Vertex UF-20


niki68

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag tänker köpa en Deltec - Fosfat Reactor FR509 och köra mina ultra carbL men den är för stor och dyrt.

Kan jag köpa en Vertex UF-20 Universal Media reactor istället den är billigare och mindre.

Jag behöver bara pump det räcker med Jet pump Justerbar fra 600 - 1700 L (NJ)1700 till min 200L akvarium.

Den kopplas direkt i sump eller behövs inte kopllas med min skumare.. ?

Vad är bättre att köpa ?

Tack !

post-5479-14468920941935_thumb.gif

post-5479-1446892094202_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara tänker köra kol eller vid behov olika typer av fosfatborttagningsmedia skulle jag gå på universallösningen. Du vill bara låta vatten passera genom aktuellt media med lagom fart. Du behöver inge koppla det i direkt anslutning till en skummare. Det finna skummare med "mediafack" i utloppsvattnet, det är väl det närmaste jag kan komma på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan köpt ultra CarbL som körs med påse just nu.Jag undrar med Vertex kan jag använda samman ultra carbL eller passar inte.Vertex UF-20 säljes med Vertex biopellets 1000 ml.

Finns nån skillnad mellan dem ?, eller kan använda båda två !

Tack !

post-5479-14468920942259_thumb.jpg

post-5479-14468920943699_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag lånar tråden lite, :)

Kan man köra två stycken olika media i samma behållare? Funderade på om man kunde snåla lite och köra Ultraphos ihop med Biopellets i tex en Fr509?

Då de är helt olika stora så bör det räcka med att man stänger av pumpen när man ska byta media så bör de dela upp sig ganska bra?

Eller finns det några nakdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag köpa ,

med Vertex UF-20 kan jag inte köra båda?

En sista fråga fosfataparaten ska vara inne i sumpen eller kan ställas utanför också. om man har inte plats.

Vart kan jag köpa en 3 / 4 "eller 16/19 slang för koppling ,vilken är bättre slang eller 1/2"PVC-rör ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag köpa ,

med Vertex UF-20 kan jag inte köra båda?

En sista fråga fosfataparaten ska vara inne i sumpen eller kan ställas utanför också. om man har inte plats.

Vart kan jag köpa en 3 / 4 "eller 16/19 slang för koppling ,vilken är bättre slang eller 1/2"PVC-rör ?

den går att ha utanför sumpen eftersom den är helt sluten, bara ordentliga kopplingar så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag lånar tråden lite, :)

Kan man köra två stycken olika media i samma behållare? Funderade på om man kunde snåla lite och köra Ultraphos ihop med Biopellets i tex en Fr509?

Då de är helt olika stora så bör det räcka med att man stänger av pumpen när man ska byta media så bör de dela upp sig ganska bra?

Eller finns det några nakdelar?

Man kan blanda olika media i behållaren men av praktiska skäl skulle jag inte blanda BP's.. Jag har blandat kol och fosfatmedia.

Jag skulle inte blanda BP's och fosfatmedia eftersom fosfatmedia oftast skall bytas långt innan du behöver göra någon åtgärd med BP's..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...