Gå till innehåll

AKUT! Id + info på ål!


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena, idag ringde en kvinna mig på jobbet och berättade att hennes kar lagt av och att hon ändå tänkte lägga ner och undrade om jag ville ha allt levande i hennes akvarium. Då det var ett clownpar och några små blåa fiskar med gul svans (minns inte namnet men vet att de är harmlösa) så sa jag ok :).

Sen missade jag att höra att hon hade en ål på ca 15cm stor. Hon sa att den var harmlös men inte visste namnet på den... Min fråga är, vad är detta och vågar jag ha den i mitt kar!? Vad äter den etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är troligtvis en halvvuxen Pholidichthys leucotaenia, även kallad convict or engineer goby/blenny. En mycket intressant art. Dess yngel uppträder i stora, kompakta stim och liknar både i utseende och uppförande den giftiga korallmalen Plotosus lineatus. I naturen så verkar det som om de vuxna aldrig visar sig ute i det fria utan bor hela resten av livet i sin grotta med vidhängande gångar. Mat verkar de få av sina yngel som på dagen simmar ut i täta stim för att till kvällen återvända hem till sina hungriga föräldrar. Rätt snäll fisk men det är klart att det inte går att ha för små fiskar ihop. Den blir upp mot 38 cm som fullt vuxen.

http://www.wetwebmedia.com/pholodichthyidae.htm

http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=4433&genusname=Pholidichthys&speciesname=leucotaenia〈=English

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre convicter och det är som Lasse säger intressanta fiskar. I början såg jag inte mycket av dem men efterhand har de visat sig mer och nu kommer de i synnerhet fram när det vankas mat. De är inte kräsna, de tar det mesta, artmia, mygglarver, mysis, räkbitar, ja till och med Tetra Min slinker ner.

Simsättet är mycket speciellt, det är svårt att beskriva men det är klart värt att se när de vickar sig bakåt. Nackdelen är ju att de kan bli rätt stora och med tanke på aptiten så kan jag tänka mig att både det ena och det andra kan försvinna när de blir större. Färgen lär visst bli tråkigare efterhand också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blå fisk med gul stjärt låter som en damsell (kan tyvärr inte länka från mobilen) och de kan vara rätt territoriella och bli aggressiva

Tjena, jo precis, yellow tail damsell heter dom! Har läst att de kan vara både lugna och agressiva. Hittils har de skött sig bra iaf, men skulle de visa tendens på agressivitet så åker de ner i sumpen med ålen i väntan på nytt hem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sådan och kan säga att min är himla lugn. Den äter allt, och brukar vara under en sten.

Är himla kul när det simmar och definitivt inget problem med mina andra fiskar.

Jo har läst vidare och folk verkar säga att den är väldigt lugn, dock blir jag lite orolig för mina sniglar, räkor och sandvändande eremiter... Sen har jag läst att dem kan få för sig att flytta runt koraller för att bygga igen sina bo'n etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...