Gå till innehåll

Zoanthusar som tynar bort.


JohanP

Rekommenderade inlägg

Dessa Zoa:s har jag haft i ca tre månader. De köptes i samtidigt som de grön, orange, grå till vänster. Till en början var de utaslagna och fina som alla mina andra zoa:s.

Efter, låt säga två tre veckor började det hänga ut en brun tunn tråd ur polypens centrum. Detta skedde främst på morgonen innan MH:n gått igång.

De har sedan succesivt bara varit utslagna sporadiskt och numera är de mer eller mindre på väg att tyna bort.

Allt annat i karet, SPS:er, LPS:er, Ricordeor och andra Zoanthusar är hur fina som helst och växer på bra.

Idéer om vad som har hänt/händer?

post-4230-14468920960051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoas ska väl vara några av de giftigaste djuren i våra avkarier skrevs här för ett tag sen. Kör du med aktivt kol? OM dina zoas börjar föra kemiskt krig med varann så borde väl det kunna vara en anledning till att den ena arten börjar tyna bort?

Hur mycket cirkulation har du i området och i vilken riktning?

Jag har själv lite olika Zoas. Dels ett "kluster" med tre olika arter och dels en annan art som står lite för sig själv. Klustret brukar se bra ut, men nu när de har fått lite mindre cirkulation så ser de lite tröttare ut. Den ensamma kolonin däremot ser jag ingen skillnad på. Jag har alltid kört aktivt kol själv, och min kompis som jag fick klustret ifrån (fragg) har själv haft problem med sina. Nu har han precis satt in aktivt kol och säger att han sett lite förändring (men vi vet inte om det verkligen är det som lett till förändringen).

Bruna trådar har jag sett komma ut från mina åxå, men jag har gissat att det skulle vara efter att de fått i sig lite käk som de sen spottar ut skräpet efter.

Så de råden jag kan ge utifrån egna erfarenheter är:

Testa aktivt kol

Se till att de inte sitter i nån "cirkulatiorisk skugga"... men jetstrålar ger nog inte heller nån förbättring.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma problem med knappar- Plötsligen utan anledning så ger de upp och slemmar igen under loppet av några dagar. Jag kör med ozon men har inte kunnat spåra något samband. Det jag trodde först var temperaturen men om man ser Mannes knappar så måste man ta bort den orsaken. Jag har haft högt KH samt kört med kalkvatten under denna tid - har heller inte här sett något samband. De kollonier jag haft som små tynande varelser börjar dock att växa nu - varför vet jag inte heller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade precis samma problem med mina knappar som du beskriver.

Detta fixade sig då jag satte i ett filter med aktivt kol. Det tog bara dagar så var polyperna på knapparna fullt utslagna hela tiden och de växte t.o.m. Innan hade dom succesivt minskat i antal från en koloni på 50-60st till 4-5st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era värdefulla tips och synpunkter -Tummen upp

Jag kör med KZ kol i strumpa så den biten fungerar. Det jag kan tycka är så konstigt är just att mina andra fyra typer av Zoanthusar är såå fina och växer på bra samtidigt som dessa inte mår bra. Som man ser på fotot är det bara 5-6 cm mellan kanonfina och de andra.

En del saker kan man bara inte förstå och det är väl det som är en stor del av tjusningen.

Manne: Jag kommer över med dem till dig någon dag så ser vi hur de reagerar på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte mina varit något offer för kemisk krigföring eftersom jag hela tiden har kört ozon. Kan nämna också att i detta kar dör också xenian på 3 dagar efter inplantering. Två meter från detta kar står ett annat kar där man inte ser vattnet för all xenia!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

ok detta är en gammal tråd, men nu har jag samma problem. Kör med aktivt kol, lite pellets.

Jag såg dock ett par eremiter som försökte tugga på knapparna, men de har flyttats ner till sumpen. Har flera olika sorter, och samtliga verkar bli blekare och tyna bort. Kan det vara för låg temp på 25C? kalium brist? Vad skall man försöka nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok detta är en gammal tråd, men nu har jag samma problem. Kör med aktivt kol, lite pellets.

Jag såg dock ett par eremiter som försökte tugga på knapparna, men de har flyttats ner till sumpen. Har flera olika sorter, och samtliga verkar bli blekare och tyna bort. Kan det vara för låg temp på 25C? kalium brist? Vad skall man försöka nu?

Vad för belysning har du ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat inatt, kan inte se något som äter på de eller liknande.

Har fräscht kol i också :)

Tänkte öka tempen en halv grad eller så, men detta tror jag började redan innan pelletsen. Nitrat ligger på 25 mg, och allt annat är också samma som förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också råkat ut för detta (se ovan) Har fortfarande inte fattat vad som hände. Nu funkar det bra men jag sätter till spårämnen varje dag (Fauna Marin Ultra Bac) Vet inte om det påverkat. De slemmar och bara försvinner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm samma här nu, jag hade faktiskt INTE några problem innan organic och ultra s.

Skall kanske minska på doserna.. Ju mer man lägger i, desto mer att hålla reda på :)

Man tror ju att FÖR mycker amino syror inte skall förstöra något (1 ml på 250 l dag.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu missförstod du mig - jag har inga problem nu när jag kör organic och min. Nu kör jag iofs bara 1 ml min på 460 liter. och 6 ml organic på samma mängd. Mina problem blev innan. Jag körde iofa kraftigare med ozon då jag hade problemen. Temperaturen låg också då på 27 - 28 grader - nu är den lägre - 25,5 till 26,5.

Vi har inga gemensamma erfarenheter alltså :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, ok jag förstår.

Jag vet att några eremiter käkande på de, men de har jag ju flyttar på, så jag undrar om det blev så "stressade" att de började tyna av sig själva.

Men jag skall flytta runt de lite och se om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...