Gå till innehåll

foder automat


chelmon

Rekommenderade inlägg

Jag brukar avråda från varianterna med roterande trumma, doseringen är lite sisådär.

Den modellen brukar inte heller gilla flingor då dom tenderar o fastna.

Sen händer det att dom fastnar i påläge och tömmer ut större delen av behållet, detta är dock väldigt ovanligt men det händer.

Jag föredrar en modell(Petmate14) med fack som matar ut en precis mängd foder varje gång.

Den modellen drivs av en urverksmotor så risken för fel är mindre.

Nackdelen är att den har bara 14 doseringar som kan fördelas på 8 matningar runt dygnet.

Den är batteridriven men jag ser inte det som någon större nackdel även om jag lägger en tejpbit över batteriluckan för säkerhets skull.

http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=1913

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Lånar denna gamla tråd. Funderar på en sån där petmate F14. Min plan är att sätta en timer på pumpen som driver cirkulationen genom sumdelen på karet (aqua medic blenny) så att den stängs några minuter så maten hinner ätas upp. Går det att ställa tiden på denna foderautomat eller är det x-timmar från isättning av batteri eller hur funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en klocka på den, så du kan ställa in den men det är lite grovt och så ramlar maten inte i direkt utan kan falla i lite stegvis.

Så för att din ide skall fungera så skulle jag säga att du behöver en annan modell.

Det finns dock en alternativ lösning och det är att du har ett matningsrör eller en ring som flyter på ytan där maten landar, då brukar fiskarna hinna äta upp det mesta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grässlin Rondomatic 400 är den bästa jag använt.

Den har 28 foderkoppar.

Pluggas i vägguttag.

Det lite tidskrävande är ju att fylla på den och rengöra, då samtliga foderkoppar är individuellt löstagbara.

EDIT:

Hittade tom en tråd om den här.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42406-gr%E4sslin-rondomatic-400-(problem-med-inst%E4llningar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar denna gamla tråd. Funderar på en sån där petmate F14. Min plan är att sätta en timer på pumpen som driver cirkulationen genom sumdelen på karet (aqua medic blenny) så att den stängs några minuter så maten hinner ätas upp. Går det att ställa tiden på denna foderautomat eller är det x-timmar från isättning av batteri eller hur funkar det?

Stäng annars av skummaren i en timme eller två så hinner den nog utfodra under tiden. Matar du dessutom i sista facket i sumpen så blir det inte något som bara flyter på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...