Gå till innehåll

Weséns Juwel Trigon 350L hörnkar


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Tack Manne.

Ja, jag tog bilderna ett par minuter efter matning av fiskarna så LPS'erna vittrade käk. :)

De gör sådär varje kväll. Trachyphyllian äter rejält och har blivit groteskt stor.. vad tycker du om tillväxtkanten på ditt gamla flak? :)

Den kanten ser bra ut.. Kul att färgen verkar hålla sig fint.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 643
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mmm.. tycker att färgerna håller sig rätt bra över lag i karet, hoppas bara jag kan hålla det där. Finns ju en chans eftersom belastningen är tämligen låg. Jag börjar förresten misstänka att våra clowner som är köpta som A. Ocellaris kanske är A. Percula. Den ena börjar så smått mörkna på sidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar sista bilden, där man ser tillväxten på de olika korallerna. :) Fortsätt gärna med det!

-Tummen upp

Ja, det är rätt kul att se tillväxten så "in your face" så det kommer jag att göra.

Lägg märke till att det endast är 6 dagar mellan de två senaste bilderna och ändå synbar tillväxt på framför allt S. Hysterix, men även på S. Caliendrum. Hysterix'en står 8-10 cm under ytan lite snett under ena Max'en så det är bra tryck i ljuset där vilket kan förklara en del av den snabba tillväxten.

De två bitarna röd Montipora bröt jag av från den större biten för en dryg månad sedan. Då hade de storleken av en enkrona ungefär, nu är den största ca 5-6 cm i diameter och har vuxit fast i bakgrunden. De två sitter drygt 30 cm under ytan, långt ut i kanten där ljuset från Max'arna egentligen inte borde nå.

Karet funkar väldigt bra nu. Det enda jag kan reta mig lite på är de båda Puellarisarna som drar upp en massa korallsand i vattnet vilket gör att det aldrig är riktigt kristallklart vatten. Men... bara tanken på att försöka fånga dem gör mig matt så de får stanna.

Hur gick det med din Fungia, är den såld?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä nu jävlar sprack det ett blodkärl i pannan... såg ikväll att ena Puellarisen har fått ett nyp över magen och undrade direkt om revhummern har varit framme... men, då hade nog Puellarisen varit mitt av. Misstänkte ganska snart att något elakt sattyg bor under den stora LS'en där Puellarisarna brukar gömma sig. Stenen stod fritt mitt i karet så jag lyfte upp den. Mycket riktigt, där satt en hyfsat stor krabba inkrupen i en håla, så djupt att jag inte kom åt den. Jag har retat mig lite på den stora 3-4 kilos-stenen som har tagit upp en massa plats mitt i karet och nu kom en anledning att göra något åt det. Stenen fick flytta till andra karet med krabba och allt. Där får den stå medan jag funderar på hur jag ska bära mig åt för att oskadliggöra krabban. Nåväl, fisken ser ut att må ok trots nypet runt magen. Den äter och simmar runt som vanligt, hoppas den klarar sig.

Helt plötsligt.... finns det plats för en.... mussla. ;)

Skulle vara kul med en anemon också, inte bara för vår egen skull... Gornioporan gillar inte uppvaktningen..

1Fwl7hcxWbs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Andy, det glädjer mig!

Ska bli kul att ses på söndag, om det funkar för er. :)

Så lite så! :) Ja de ska bli trevligt. Alltid roligt och se något nytt kar live. Har du möjligtvis någon euphyllia att fragga på?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Euphyllia är riktigt fina och ger karet en levande känsla när de vajar med vattenströmmarna. Kolla i annonssektionen, atropos/Micke i Sjöbo har Euphylliafraggar till salu.

Idag är det två månader sedan vi vattenfyllde karet och saltade upp, det känns som en evighet sedan. Det ser mycket bättre ut i karet nu när vi fick mer frilagd bottenyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Euphyllia är riktigt fina och ger karet en levande känsla när de vajar med vattenströmmarna. Kolla i annonssektionen, atropos/Micke i Sjöbo har Euphylliafraggar till salu.

Idag är det två månader sedan vi vattenfyllde karet och saltade upp, det känns som en evighet sedan. Det ser mycket bättre ut i karet nu när vi fick mer frilagd bottenyta.

Ja jag har skickat till han men de var inte så färgsprakande euphyllias. Men funderar ändå på att ta en titt. Tror han skulle komma på träffen hos manne men gör väl ett besök innan dess.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, vi har en blek och en färgrik och de är köpta så. Vet inte varför det blir på det viset, kan nog ha med ljuset att göra.

Äntligen....

...har jag hittat ett bra sätt att skaffa osmosvatten utan stor ansträngning. Hittade idag ett utrymme på jobb med golvbrunn och ett vattenuttag så nu kan jag producera tillräckliga mängder osmosvatten för att ha till vattenpåfyllning, Balling och vattenbyten. Jag kör fram ca 40 liter osmosvatten på en arbetsdag och släpar hem ett par 25-litersdunkar i veckan. Vågar inte låta filtret stå igång över natten, om det skulle springa läck när ingen är där blir det katastrof med stort "K". Vårt kranvatten är förvisso ok och karet fungerar kanon med det. Men kranvattnet innehåller förmodligen lite kisel eftersom vi då och då får lite brunalger i korallsanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöborren har flyttat... han/hon/den välte ner koraller och idag åkte ena Euphyllian ner och höll på att landa på Trachyphyllian. Så, det blev respass innan en riktig olycka hände. Fick då äntligen ändan ur vagnen och limmade fast den stora Euphyllian på samma sten som den lilla och flyttade ner dem på botten av karet. Den stora Euphyllian var på väg att växa för tätt upp mot Seriatoporan så det var hög tid att flytta den innan det blev krig de två emellan.

Helt plötsligt blev det en plats över uppe i revet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet försiktigt nytillskott idag. En efterlängtad Mandarin - Pterosynchiropus Splendidus - har flyttat in i revet.

Hittade den på BL-Discus i Helsingborg och det finns en till om någon är intresserad. Äter artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet försiktigt nytillskott idag. En efterlängtad Mandarin - Pterosynchiropus Splendidus - har flyttat in i revet.

Hittade den på BL-Discus i Helsingborg och det finns en till om någon är intresserad. Äter artemia.

Vad trevligt med en mandarin. :) skulle du inte ha en i häststallet med?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uuhh.. :?:

Nej nu blandade jag ju ihop de hela. De var ju inte du som startat ett Sjöhäst kar. Haha. Förvirrad som man är. :P tänkte på en annan. Måste ha tänkt fel eller tryckt fel. Iphone du vet. ;)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha... Blev lite konfunderad... Vi har ju hästar i stallet, riktiga hästar. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha, ja då kan jag förstå att du blivit konfunderad. Vad i hundan ska jag ha en mandarin där för. Haha. ;)

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50L vattenbyte idag.

Vattenvärden innan vc:

Ca: 405

Mg: 1350

KH: 7,5

Ökade upp Ca-kanalen lite.

Mandarinen gömmer sig i revet. Clownerna har som synes flyttat in i Gornioporan, vilket den inte är riktigt nöjd med än.

Filmade en liten snutt för en timme sedan.

WEppQrgtMIQ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...