Gå till innehåll

Maglofsters 250 liters kub


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Börjar bli dags att dra igång en tråd om mitt 250 liters som stått och puttrat på i skuggan av mitt Elos 120 sedan i September.

Det är en "halv kub" Sidan är 80 och höjden är 40.

Kör ingen sump utan bara en påhängsskummare, Deltec MCE 300.

Har en Aqua Medic MH 1X250 + 2x24 T5 som beslysning.

Som cirkulation kör jag en Tunze nanostream 6045.

Det är rätt "low-tech" med enbart mjukisar och lite fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jaha, nehe..

Har tröttnat på att köra utan sump. Så funderingarna har gått lite fram och tillbaks en tid. Sen idag ringde en polare som är snickare. Vi bestämde att vi skulle bygga ett nytt ordentligt skåp till burken och få ordning med sump etc.

Planen är att använda 250 liters burken som sump och sen köra på med en lite större kub ovanpå, antagligen något i stil med 100*100*50 eller så. Gör lite research nu så får vi se vart det landar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag funderar faktiskt på att köra 60. Först sa Tommy det och då sa jag nej, sen har jag hört det från fler håll och nu i tråden också, fasen, får väl bli det då kanske :)

60cm är ett kanonmått, det är ofta lättare att placera ut sten och sen koraller när man har lite utrymme att växa på. Du kommer bli sååå nöjd. :ler:

Ser att du har Cirrhitichthys falco. Har du haft den länge? Snäll? Jag har funderat om jag ska skaffa en sån också men är lite tveksam om jag måste välja bort putsarräkor i så fall. Har jag förstått fel? Dina bilder är jätte fina!

Har själv haft en C. Falco en längre tid och sen även ett par, det gick bra med räkor jag hade, men är de bara små nog så kan de säkert hamna i näbben på fisken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett några terrortendenser i burken än så länge, men det verkar vara individberoende med Falcos. Har inga putsarräkar, men däremot Rhynchocinetes durbanensis i karet och det har inte varit några problem.

Lagge: Ja, vi ska se, var nere idag igen och ska få ett pris på ett 100x100x60 nu ikväll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...