Gå till innehåll

Panik, problem och helvete i karet


JonWil

Rekommenderade inlägg

Kom hem efter att ha varit och firat jul och nyår med familj till ett kaos utan like.

Mitt fina kar liknar nu ett av dessa algeinfesterade, helt döda karen man ofta ser på pizzerior.

Medans jag varit borta har en väldigt viktig eldosa tagit livet av sig, nämligen den som styr alla pumpar. Karet har stått utan cirkulation i jag vet inte hur många dagar, men som det ser ut bra mycket mer än en vecka.

Många invånare var döda, det enda som var vid liv var en bangai och en clown.

Vågar jag skrapa av alla alger från sidorna eller borde jag tömma karet helt och börja om?

All min sten har fått gröna luddiga alger på sig och cyano finns det mer av än jag någonsin sett.

Min automatiska matare hade fyllt en del av bottnen med mat också då de flesta invånarna inte var vid liv för att äta och ingen cirkulation fanns tog jag upp maten som inte var uppäten.

Har nu startar cirkulationen igen och hoppas på att detta ska gå att lösas, men ge mig gärna tips på vad jag kan/ska göra då jag själv är rätt panikslagen och antagligen gör en del fel.

Tack för eran hjälp, MVH Jon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

värdena ser förvånansvärt bra ut, dock cirka ~ 1.0 nitrat tyvärr nu när jag bytt cirka 100 liter vatten mot ren osmos. Har plockat ut så mycket dött och algeklumpar jag kunnat hitta och även petat bort massor av alger från den levande stenen.

dock var mina fosfat or ph tester slut, får lov att skaffa nya imorgon.

Märkte också att det fanns en till clown vid liv, han hade krupit in och gömt sig i en sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan ju ingenting om saltkar men jag vet att general tonic tar död på cyano i sötvatten sen får ni experter säga om det funkar i altkar ;)

Det gör det säkert, men det dödar allt annat också... kopparbaserade medeciner är ingen höjdare i den här delen av hobbyn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notera att om du inte får ut cyanon och algerna kommer det ju bara cirkulera en massa onyttigt så som fosfater i karet, och algerna kommer fortsätta växa.

Ta ut stenen, skrubba den från alger och skölj den (i saltvatten).

Skrubba väggar och glas från alger innan du gör vattenbyten för att få med så mycket skit som möjligt ut, försök ta bort cyano mekaniskt till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör det säkert, men det dödar allt annat också... kopparbaserade medeciner är ingen höjdare i den här delen av hobbyn...

tack det ska jag komma ihåg :) Är helt ny i saltvatten så jag sitter o suger i mig kunskap nu ;) Kan som sagt bara sötvatten sen innan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red slime remover är ett bra medel som jag använt mig av när min syster "passade" mitt kar under en resa... Den dödar inget annat än cyano men vissa koraller kan bli lite tjuriga ett par dagar.

Kom dock ihåg att allt som dör ruttnar och frigör något någon annan växer av, ju mer skit i vattnet dessto mer alger och skadliga ämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har slitit och stånkat halva natten nu, en del alger kvar på stenarna här och var då jag inte vill skrubba bort det som sitter under de gröna algerna.

Skall införskaffa ett tiotal turbosar, någon sandvändare och någon fisk som äter trådalger och se om dessa kan lösa de återstående problemen.

Om jag inte minns helt åt skogen är det pincettfiskar som är väldigt duktiga på att plocka trådalger?

Om cyanon inte ger sig köper jag red slime remover då det inte kan vara mycket cyano kvar, utan bara det att den inte ger sig och några levande koraller har jag ju inte kvar.

Tack för tanken Reuben, det är ju faktist den som räknas! : )

tack för tipsen, MVH Jon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa omgång tips: turbosar är värdelösa på att äta stora algsamlingar, de skrubbar mest på mindre alger så som det som växer på rutan.

Pincettfisk är en fjärilsfisk och den är bättre på att äta glasroser och rörmaskar, en foxface är det du är ute efter om du vill ha något som käkar alger.

Salarias Fasciatus är inte heller att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

S.Vulpinus ligger på inköpslistan.

Borde jag skaffa 2? Kan ju alltid skänka bort en eller båda ifall de skulle bli för stora för mitt kar. Läste att de föredrog att ha sällskap.

Tack för varningen på turbosarna, ärligt talat så gillar jag inte sniglar speciellt mycket och vill helst slippa dem ifall det går.

Finns det fler duktiga städare gällande stora samlingar alger som går ihop med vulpinus?

Tack för all hjälp! Det uppskattas. MVH Jon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

S.Vulpinus ligger på inköpslistan.

Borde jag skaffa 2? Kan ju alltid skänka bort en eller båda ifall de skulle bli för stora för mitt kar. Läste att de föredrog att ha sällskap.

Tack för varningen på turbosarna, ärligt talat så gillar jag inte sniglar speciellt mycket och vill helst slippa dem ifall det går.

Finns det fler duktiga städare gällande stora samlingar alger som går ihop med vulpinus?

Tack för all hjälp! Det uppskattas. MVH Jon.

De bli ganksa stora som vuxna upp mot 25cm så 2st i ett 200liters är nog för litet. max 1 om du ska ha kvar den en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom blir lite över 20 cm och de rekommendationer jag känner till säger att man bör ha närmare 300 liter volym för att dom ska trivas så två kanske är att ta i, vet inte om de delar utrymme med flera av samma art eller om de är territoriella.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Salarias Fasciatus är sämst på att äta fulalger, den är bara bra på att äta finare mindre alger som de som växer på rutan. Jag hade en salarias när mitt kar blev överväxt när jag var bortrest och hade "akvarievakt" och åt inget av dessa alls under 3 månader däremot var det pussmunnar över hela rutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiterna får ta hur många sniglar de vill (kommer dock ej att finnas några sniglar) sålänge de gör rent bättre än sniglarna.

Frågan jag får nu är om jag blandar ett tiotal krabbor, blå/röd benade, kommer de ta fiskfenor eller varandra i slutändan?

Den salarias jag hade innan katastrofen åt ihjäl sig, och den lämnade massor av pussmunnar men den tog aldrig någonting som faktist växte.

Ändrat av JonWil
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...