Gå till innehåll

Hjälp :( Lifeguard Aquastep


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Införskaffade mig ett sånnt här för några dagar sedan och tog tag i att koppla in den idag.

Jag tänkte innan jag kör i rören etc så kollar jag så att det inte läcker o så... skruvade åt allt hårt använde den tejpen man fick med. Kopplade in pumpen (aquabee 2000/1), men efter 10-15 sekunder såg jag att hålet där uv röret skall vara höl på fyllas med vatten!? Det känns inte riktigt rätt då strömmen som går till lysröret inte direkt är någon säker vattettät sak....

(sen står det på balasten är den är 15W men röret skall vara 25...!?)

... Hjälp :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppfattar jag dig rätt om du körde igång utan att ha monterat UV rören ?, Skulle nog ha monterat de innan du körde igång.

Angående ballasten kan jag nog inte hjälpa dig, kontakta säljaren och fråga om han skickat dig fel.

Vet inte ifall du vet hur rören ser ut, men det är absolut ingenting som sitter riktigt tight så det kommer vara vatten som är rätt mot röret (och rätt på kontakten mellan balasten och röret...) Även om detta är rätt så ser den inte vattentät ut så den kommer att rosta isf... får ringa Bengt imorgon och kolla om det är något obvious jag missat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som på ett QL UV-c från Lifeguard (som om jag inte inbillar mig är lite vanligare) så sitter ett "provrör" i kvartz-glas med en gummi bussning som ska spännas fast. I "provröret" stoppar man UV-C ljuskällan. Lösningen är smidig så till vida att man slipper dela enheten för att byta ljuskällan.

Det låter som om det saknas en gummibussning, alternativt hela kvartz-glaset. Kvartz-glaset kan för all del vara sprucket med.

En titt i manualen kanske gör nytta?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

När man ska byta.. Det beror på hur mycket det är tänt.

Och var man får tag i den... Bengan på marinakvariet ska ha rören. Jag har fortfarande inte kommit så långt att jag har ringt honom, men han svarar i alla fall inte på email... Det var visst någon annan som skötte web'en, och denna någon verkar kasta / ignorera email som inte direkt rör själva sidan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man ska byta.. Det beror på hur mycket det är tänt.

Och var man får tag i den... Bengan på marinakvariet ska ha rören. Jag har fortfarande inte kommit så långt att jag har ringt honom, men han svarar i alla fall inte på email... Det var visst någon annan som skötte web'en, och denna någon verkar kasta / ignorera email som inte direkt rör själva sidan.

B!

Det är tänt 24/7 så det blir maxat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...