milk Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Har en marineLUX 400w metallhallogen-lampa som jag haft sedan uppstarten för snart två år sedan. hur länge brukar en lampa hålla? eller borde man byta ut den efter en viss tid? Citera
Wiking Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Vill minnas att detta diskuterats tidigare och att lagom brinntid är 1500-2000 timmar. Citera
Reuben Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 Det beror lite grann på, det är många faktorer som sliter på hur länge de klarar sig.Kvalité på balastenKvalité på LampanHur många timmar den är på per dagHur varm lampan blir (om du har aktiv kylning).Sist men absolut inte minst beror det på hur höga krav du har...400W lampor har även lite kortare livstid än 250W> lampor då de blir så mycket varmare.2år är väldigt länge för en MH, du har absolut tappat mycket av effekten på lampan men det är dina ögon som avgör hur ofta de skall bytas... Tror vanligast är någonstans mellan 1-1½ år mellan byterna på MH lampor... Men finns en hel del som byter tidigare.Mitt tips, Köp en ny lampa och kör i den så du ser skillnaden, så avgör du om du vill byta. tycker du inte det är så stor skillnad byt tillbaka och vänta ett par månader . Citera
milk Postat 10 januari 2011 Författare Postat 10 januari 2011 Det vill då säga att jag överskridit det med mer än det dubbla. Citera
milk Postat 10 januari 2011 Författare Postat 10 januari 2011 Ja anledning till att jag började fundera på detta är pga av att jag såg en äldre bild på akvariet och tyckte belysningen såg bättre ut då, så blir nog till att byta lampa :-)har siktet inställt på den 12.000k full spektrum lampan. Citera
nike83 Postat 10 januari 2011 Postat 10 januari 2011 mina aquamedic 150w funkade i över 2år, men då bytte jag för de hade blivit för mycket gula... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.