Claes_A Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak.Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak.Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det.Dom kostar mer än en av varje separat ^^ Känns lite ovärt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 "Ovärt"? Anledningen att köra med RBG-plattor är väl att spara in på ytan om man har det tajt med plats. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 "Ovärt"? Anledningen att köra med RBG-plattor är väl att spara in på ytan om man har det tajt med plats.Ett känt italienskt? Märke använder ett fåtal av dessa på deras ramper för att med en vridpot styra 'tonen' i karet.Inte alls fel om man vill kunna vrida lite på ljuset till ens egen smak.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Jag har handlat en del på Led-tech och om man ber snällt kan dom säkert fixa andra setuper också, tex två vita och en blå och liknande. Ett gruppköp kanske? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 10 januari 2011 Författare Dela Postat 10 januari 2011 Det jag tycker är trevligt är att LEDarna sitter så pass nära varandra så att ljuset blandas. Kan nog bli lite discoeffekt med de olika färgerna på separata PCB-stjärnor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Precis, det är det jag menar. Kör man två vita och en blå på samma stjärna så kan det nog bli riktigt trevligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 men är man verkligen ute efter vit/blå när man köper dessa.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 10 januari 2011 Författare Dela Postat 10 januari 2011 Jag har handlat en del på Led-tech och om man ber snällt kan dom säkert fixa andra setuper också, tex två vita och en blå och liknande. Ett gruppköp kanske? Så LED-tech beställer hem custom-produkter också?Royal Blue hade ju varit ett roligare val än Blue för oss kanske? Eller så kan man följa rekommendationen från denna RC tråd för ett vackert ljus och då kanske ett inslag av vanligt Blue inte är så dumt:"12 LED Array4 - Neutral White ( Running higher than the blues )7 - Royal Blue1 - Blue/Cool Blue" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 10 januari 2011 Dela Postat 10 januari 2011 Ja, eller, led tech gör egna custombyggen med ytmontering. Gjorde förut i varje fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 10 januari 2011 Författare Dela Postat 10 januari 2011 Som vidare diskussionsunderlag kan det kanske vara trevligt med lite spektrum på de olika XP-E varianter som finns tillgängliga?Vita LEDarna underst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 Som vidare diskussionsunderlag kan det kanske vara trevligt med lite spektrum på de olika XP-E varianter som finns tillgängliga?[ATTACH]52141[/ATTACH]Vita LEDarna underst.Långt ifrån vad zooxantällera kräver...... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 12 januari 2011 Dela Postat 12 januari 2011 Långt ifrån vad zooxantällera kräver......Menar du då rgb plattan eller den vita ledkurvan ?Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 14 januari 2011 Dela Postat 14 januari 2011 Långt ifrån vad zooxantällera kräver......Frågan är om man ska mata dom hur mycket som helst med "rätt" frekvenser med.http://reefbuilders.com/2011/01/12/high-energy-visible-light-coral/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.