Gå till innehåll

Cree XP-E RGB på en platta!


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak.

Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak.

Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det.

Dom kostar mer än en av varje separat ^^ Känns lite ovärt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ovärt"? :)

Anledningen att köra med RBG-plattor är väl att spara in på ytan om man har det tajt med plats.

Ett känt italienskt? Märke använder ett fåtal av dessa på deras ramper för att med en vridpot styra 'tonen' i karet.

Inte alls fel om man vill kunna vrida lite på ljuset till ens egen smak.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har handlat en del på Led-tech och om man ber snällt kan dom säkert fixa andra setuper också, tex två vita och en blå och liknande. Ett gruppköp kanske? :)

Så LED-tech beställer hem custom-produkter också?

Royal Blue hade ju varit ett roligare val än Blue för oss kanske? Eller så kan man följa rekommendationen från denna RC tråd för ett vackert ljus och då kanske ett inslag av vanligt Blue inte är så dumt:

"12 LED Array

4 - Neutral White ( Running higher than the blues )

7 - Royal Blue

1 - Blue/Cool Blue"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...