Gå till innehåll

Claes & Helenas 400L Juwel


vll1g

Rekommenderade inlägg

Här kommer 2 bilder på hela karet =) Vi håller just nu på att koppa in vår nyinköpta gula kirurg!

Har försökt läsa mig till hur länge man ska koppa in den, och lyckades hitta en sida där det stod 2-3 timmar.

Låter väl rimligt?

post-5045-14468921367256_thumb.jpg

post-5045-14468921367413_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt läsa mig till hur länge man ska koppa in den, och lyckades hitta en sida där det stod 2-3 timmar.

Låter väl rimligt?

2-3 timmar????

Det är inte rimligt om du frågar mig...

Jag har under alla år aldrig koppat in ens den dyraste fisk mer än 30 minuter såvida inte vattenvärden har skilt sig markant. Har aldrig tappat en enda fisk under eller direkt efter inkoppning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2-3 timmar????

Det är inte rimligt om du frågar mig...

Jag har under alla år aldrig koppat in ens den dyraste fisk mer än 30 minuter såvida inte vattenvärden har skilt sig markant. Har aldrig tappat en enda fisk under eller direkt efter inkoppning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej, då vet man de =) I vårt RSM tidigare fick vi 2 dödsfall dagen efter inkoppningen, så vi tänkte att vi kanske koppade in dom för snabbt (ca 30 min), men kan ju varit nåt annat också =) Kirurgen verkar då må finfint, men verkar fortfarande lite blyg. Den har då inte börjat dominera karet iaf =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har just testat vattnet färdigt och här kommer resultatet:

pH: 8,4

Alkalinitet: 2,4 meq/l

Magnesium: 1400 ppm

Nitrit(No2): 0 ppm

Nitrat(No3): 0 ppm

Ammoniak: 0,2 ppm

Calcium: 500 ppm

Salinitet: 1,025

Temp: 27C

Vad tror ni om detta?

Calcium är något högt, vet inte riktigt om det kan ha något negativ inverkan på något? Samt att alkaliniteten är något låg, så kanske ska höjas något.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Vi har just testat vattnet färdigt och här kommer resultatet:

pH: 8,4

Alkalinitet: 2,4 meq/l

Magnesium: 1400 ppm

Nitrit(No2): 0 ppm

Nitrat(No3): 0 ppm

Ammoniak: 0,2 ppm

Calcium: 500 ppm

Salinitet: 1,025

Temp: 27C

Vad tror ni om detta?

Calcium är något högt, vet inte riktigt om det kan ha något negativ inverkan på något? Samt att alkaliniteten är något låg, så kanske ska höjas något.?

Att Ca är högt är inte konstigt då skellefteå kommun kalkar vissa vattendrag. Har också haft höga värden, det går lite i vågor beroende på vart dom har kalkat. Hittade information om detta på kommunens hemsida :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det ett tag sen sist!

Har just fått hem en fin leverans av:

1 st Galaxea fascicularis

1 st Fungia sp. orange

1 st Duncans coral

10 sniglar (Turbo)

1 Paracanthurus hepatus

1 sjöhare!

Här kommer lite bilder!

post-5045-14468921497593_thumb.jpg

1. Påsar påsar påsar =D 2. Den orangea Fungian vid nedsläpp!

post-5045-14468921497958_thumb.jpg

3. Duncans coral 4. Galaxea fascicularis

post-5045-14468921498309_thumb.jpg

5. Hepatusen =D 6. 1 av dom 10 turbosniglarna!

post-5045-14468921498667_thumb.jpg

7. En euphyllia vi haft sedan tidiagre. 8. Fungian efter 1 timma.

post-5045-14468921499016_thumb.jpg

9. Duncans coral efter 1 timma. 10. Gula kirurgen vi har sen tidigare framför en pineapple brain coral.

post-5045-1446892149921_thumb.jpg

11. Fina Hepatusen!

Fler bilder kommer när korallerna har acklimatiserat sig!

post-5045-14468921497415_thumb.jpg

post-5045-1446892149778_thumb.jpg

post-5045-14468921498136_thumb.jpg

post-5045-1446892149849_thumb.jpg

post-5045-1446892149884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det lääänge sen vi uppdaterade sist!

Allt går bara fint! =) Både fiskar & koraller mår prima!

Vi har inhandlat lite nytt i korallväg från Umeå nyligt!

Ska försöka slänga upp lite bilder inom kort =)

Nu till våran fundering. Våran Hepatus verkar må väl, men vi har märkt att hon börjar bli rätt tunn/mager nu på sista tiden. Dock är hon alltid framme, simmar runt som vanligt, gömmer sig aldrig men ser som sagt mager ut. Till en början åt hon som en häst på alla alger i karet, men nu har hon och vår gula kirurg ätit upp alla alger som finns i princip! Vi matar med Nori, Artemia och Fomula I & II. Hon ser ut att äta bra av Norin, men tycker ändå hon inte hon lägger på sig! Kan man mata med nåt annat/ytterligare eller är det bara att fortsätta kämpa på med Norin?

Hon hade tidigare några svängar av vita prick, men har inte haft en enda prick sen UVC:t blev installerat! Kan inte se några andra tecken på att hon inte skulle må bra. Går jättebra ihop med övriga fiskar!

Tacksam för tips =)

Tjing!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då vet man de =) I vårt RSM tidigare fick vi 2 dödsfall dagen efter inkoppningen, så vi tänkte att vi kanske koppade in dom för snabbt (ca 30 min), men kan ju varit nåt annat också =) Kirurgen verkar då må finfint, men verkar fortfarande lite blyg. Den har då inte börjat dominera karet iaf =)

Jag har blivit rekommenderad att göra inkoppning i 2 timmar.

MVH Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hehe, detta är ett mäktigt akvarium! Jag hade hellre haft dina bruna tråd alger än dem röda slem algerna jag har blivit drabbad av... Ska man köra på Red slime? Går det att blanda ut i gammalt akvarievatten och sen hälla i eller måste det vara nytt saltvatten? 65 liter känns lite väl mycket vatten och ta och byta ut i ett 240 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...