Gå till innehåll

2x maxspect 110 vs 6x54 t5


mattsve

Rekommenderade inlägg

funkar med vilket som faktiskt..

hänger lite på er egen smak, om ni vill ha glitter effekt så är det LEDen som gäller. blir kanonfint glitter.. har själv 2 st maxspect 160w cree.

sen antar jag att priset för LED ramperna är dyrare än T5rampen , men o andra sidan sliper man köpa lysrör för byte..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar med vilket som faktiskt..

hänger lite på er egen smak, om ni vill ha glitter effekt så är det LEDen som gäller. blir kanonfint glitter.. har själv 2 st maxspect 160w cree.

sen antar jag att priset för LED ramperna är dyrare än T5rampen , men o andra sidan sliper man köpa lysrör för byte..

och drar ner ca 30kr i månaden på el :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funkar med vilket som faktiskt..

hänger lite på er egen smak, om ni vill ha glitter effekt så är det LEDen som gäller. blir kanonfint glitter.. har själv 2 st maxspect 160w cree.

sen antar jag att priset för LED ramperna är dyrare än T5rampen , men o andra sidan sliper man köpa lysrör för byte..

Trevligt att höra att 220W LED fungerar. Prismässigt så är LED ganska mycket dyrare initialt och faktiskt bara 350 kr billigare per år (räknat på 235 kr per T5 och byte per år och 35 kr per LED och byte efter 2,5 år), ingen hänsyn tagen till elpriser.

LED lockar ändå för att få glitter och för värmens skull. Dessutom ingår moonlight med Maxspect vilket jag tror är trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har precis som Manne dubbla Maxspect 160W men med Semi LED istället för Cree LED. Vårt kar är 65cm högt och vattenkolumnen är väl drygt 60cm. Med full effekt är det ett himla drag i ljuset ända ned till botten av karet. Tror nog att 2 x 110W blir perfekt i ett kar med dina mått. Om du väljer Semi eller Cree är väl av både tycke och ekonomisk smak. Jag valde Semi LED av den enkla anledningen att de producerar vitare ljus, 3W chipen = 10000-12000K och 30W chipen = 16000-17000K = kallt ljus. Cree LED har ett värmetal på 6700K som mixas med 3W chipen med 10000-12000K = varmare ljus. 110W och 170W Semi LED har inga 30W chip så de bör lämna lite varmare ljus än 160W och 230W med 30W chip men inte lika varmt som Cree LED. Tänk på att 110W bara har två programmerbara grupper jämfört med 160W/170W som har tre samt 230W som har fyra programmerbara grupper.

Blåljuset i Maxspect är obetalbart, de flourocerande effekterna är nästan overkliga när det vita ljuset stänger ned på kvällarna. Månljuset á 0,4W per ramp är också väldigt effektfullt sent på kvällarna när alla småkryp och humrar kommer ut för att äta. Ska förresten sätta mig en stund framför karet nu, med ett rev helt klätt i månljus. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...