Adrenalized Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 Ska bygga ett skummar fack i mitt akvarium, och det ser jag inget konstigt med förutom vad händer om vatten nivån sjunker för mkt? Då kommer pumpen gå torr, kan jag sätta inlopp längre ner oxå utan att ytavrinningen blir påverkad? Citera
Laggeman Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 Du kan sätta det ända nere från botten om du vill, så länge pumpen klarar av att suga in det. Men det ska nog inte vara några problem så länge ytan inte går ner väldigt mycket. Citera
Adrenalized Postat 12 januari 2011 Författare Postat 12 januari 2011 okey missade att säga att jag inte kör med sump utan kommer bara ha en plexi skiva som täcker ett hörn som ytavrinning samt en liten powerhead som skickar ut vattnet i karet igen. Och sen ska ju skummaren sitta där i hörnet också. hmm får se om jag får med en proffsig paint skiss. =) Det som ser ut som en bajskorv ska föreställa en pump. hur stark pump tror ni blir "lagom"? Citera
Ragman Postat 12 januari 2011 Postat 12 januari 2011 blir svårt att få en skummare o funka där då vattenståndet förändas. om det inte är en typ deltec mce 600 som sköter höjdnivån själv Citera
Adrenalized Postat 12 januari 2011 Författare Postat 12 januari 2011 Om man isf delar upp facket i 2 delar då? genom att sätta en till "vägg" som är lite lägre än den första och så efter skummar facket rinner det över och ner till pump facket? Citera
stigigemla Postat 13 januari 2011 Postat 13 januari 2011 Rätt idé med två delar i sumpdelen. Så brukar man göra.Men hur gör du med osmosvatenpåfyllningen? Den bör ju klara 4-5 liter per dygn. Citera
Adrenalized Postat 13 januari 2011 Författare Postat 13 januari 2011 okey. Vatten påfyllningen har jag inte kommit på någon smart lösning på än men jag betalar inte 2000kr för ett färdigt system, så det lutar åt något DIY projekt Citera
Vandal Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 biltemapump, flottör från kjellocompany, gammal mobilladdare/batterieliminator och en timer igång 4 ggr per dygn... blir inte mycket billigare än så...https://saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=339242&postcount=32 Citera
Adrenalized Postat 14 januari 2011 Författare Postat 14 januari 2011 värt att prova, men borde det inte bli lite ryckigt? När den väl fyllt upp systemet så borde minsta våg göra så pump slår till och från? blir ifs kanske inte så stormigt i "sump" delen. Citera
maxium Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33149Länk om vattenpåfyllning grunka/Nissen Citera
Vandal Postat 14 januari 2011 Postat 14 januari 2011 värt att prova, men borde det inte bli lite ryckigt? När den väl fyllt upp systemet så borde minsta våg göra så pump slår till och från? blir ifs kanske inte så stormigt i "sump" delen.Funkar utmärkt för mig... iom att den går på timer så är den bara på 4x15minuter per dygn... jag har visserligen ganska stor returkammare så det stormar mindre... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.