Gå till innehåll

Uppstartsproblem i Elos mini, är jag på rätt väg?


Licke

Rekommenderade inlägg

Hej.

I mitt Elos mini som finns presenterat här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917

går inte allt som jag förväntat mig.

I början såg allt bra ut men sedan en dryg månad tillbaka har jag kraftig algtillväxt, är det kiselalger?

post-4041-14468921072268_thumb.jpg

post-4041-14468921072459_thumb.jpg

post-4041-14468921072644_thumb.jpg

post-4041-14468921072811_thumb.jpg

post-4041-14468921072971_thumb.jpg

För att råda bot mot detta byter jag numer ofta vatten, jag byter ca 10liter varannan eller var tredje dag för att hålla nere amoniak och nitrat. Sist jag mätte visade amoniak 0,25mg/l och nitrat 2,5mg/l, inga katastrofala värden väl? Det är faktiskt första gången jag får ett annat värde än o på nitraten. Amoniaktestet har jag nyligen skaffat.

Mäthistoriken ser ut så här:

__________Nitrat___MG__CA__KH__Densitet__temp_PH_NH4

2010-11-13 __________________ 7

2010-11-15_______1600________7

2010-11-16 ____________ 500

2010-11-17_______1300__500__ 9____ 1.026____ 25

2010-11-28 _ 0____ 1300__ 450__ 9____ 1.026___ 25

2010-12-06 _______1150__ 500__ 6____ 1.025___ 25

2010-12-13 _ 0________________6,5_________________8

2010-12-18__0_____1250__400___6____1.027____25

2010-12-25__0_____1350__450__6,5____1.026___25____8

2011-01-02__0_____1400__400__6,5____1.026___25____8

2011-01-07__0_____1300__450___7____1.023____25___

2011-01-11__2.5___1125__420__7,5____1.024___25______0.25

Eftersom jag har Balling så har jag justerat det låga MG på doserpumpen, det är mina justeringar som gjort svängningarna troligtvis. Minimerade tillsatserna från Balling när jag försökt bota algproblemen, därför låga värden på CA och MG senast.

Ljusmängden har jag minskat från 10 timmar till ca 6 timmar/dag.

Är jag på rätt väg eller finns det något mer jag kan göra?

Jag är orolig för mina koraller, de ser inte glada ut, finns det något jag ska tänka på för deras skull? Kommer de att hämta sig?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVh Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalgerna brukar försvinna inom 2 veckor - 1 månad.

För mig ser dina värden helt ok ut, personligen skulle jag kanske ha ökat kH till 8 för att ha lite spelrum och inte ligga och hovra närmare 6.

Av bilderna att döma har du huvudsakligen mjukkoraller. De brukar överleva det mesta. Fast är det en anemon jag ser på bottnet? Kanske lite risky med en anemon med tanke på att Elos Minis belysning (E-lite) är relativt svag och att du har anemonen så pass långt ner. Anemonerna brukar trivas med starkare belysning. Det är dock svårt att se - är det ingen anemone så bortse från detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta och stör algerna, försök att suga rent varje dag ett tag och ersätt med nytt vatten. Du har mycket sand så du kan använda ett "sötvattensknep". Kapa botten på en plastflaska (prova först med en 50 cl). Sätt på en hävertslang och sug igång en hävert. Stöt flaskan i sanden. Suget skall vara så att sanden virvlar upp men faller ner igen. Kör så någon eller några veckor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta och stör algerna, försök att suga rent varje dag ett tag och ersätt med nytt vatten. Du har mycket sand så du kan använda ett "sötvattensknep". Kapa botten på en plastflaska (prova först med en 50 cl). Sätt på en hävertslang och sug igång en hävert. Stöt flaskan i sanden. Suget skall vara så att sanden virvlar upp men faller ner igen. Kör så någon eller några veckor.

MVH Lasse

Och om man inte vill köra hemmabygge så finns det gott om färdiga sandhävert i handeln;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Lasse, jag har sett på forumet att du föreslagit att suga upp algerna ur sanden innan, så det har jag också gjort i samband med vattenbytena.

Korthoga, testet är Salifert och 0,25 är första färgen efter 0 på skalan. Finns det mer noggranna tester? Tycker det är lite knepigt med tester man ska jämföra färger generellt (tror inte jag är färgblind), räkna droppar är enklare.

PatrikS, KH är på väg upp efter att jag lärt mig lite mer om Balling ;-)

Dinos eller Kisel, hur gör jag för att ta reda på vad jag har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med algerna låter helt i sin ordning. Jag hade dessa problem några veckor när jag startade upp för ett år sedan men sedan har det aldrig kommit tillbaka. Har aldrig använt några tillsatser eller andra hjälpmedel heller. Köp någon sandvändare senare. Jag kan rekommendera en svart sandätande sjögurka alternativt en sanvändande stjärna om man har gurkskräck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sög upp så mycket jag kunde av algerna igår kväll, ser ut så här idag igen:

post-4041-14468921083135_thumb.jpg

Men! Jag var inne hos Lasse på Korallrevet i Södertälje idag och fick god hjälp som vanligt. Vi tittade på bilderna i denna tråd och han kom med lite synpunkter. Jag har kompletterat med en sandvändande sjöstjärna och en sandvändande fisk som ska hjälpa mig att störa algerna. Jag ska även minska mängden sand Lasse tyckte såg ut att vara lite mycket.

När jag köpte akvariet, begagnat, fick jag även med en påse Fauna Marin - Ultra-Phos som jag nu hängt i en påse under skummarens utlopp, 0,25dl var dosen enligt instruktion, får se vad det leder till.

Korthoga, du ser att jag riktat en streamer ner i sanden va? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta, här händer det grejjer!

post-4041-14468921092702_thumb.jpg

Ett dygn efter att den sandvändande sjöstjärnan, som jag inte vet namnet på och den sandvändande fisken, en Valenciennea Strigata introducerats syns en stor skillnad. Medan jag tittade på TV igår kväll hann firren sila det mesta av sanden, helt otroligt effektiv! Jag har allstå inte sugit upp några alger manuellt sedan bilden i förra inlägget. Stjärnan har jag inte sett så mycket av hittils. Båda syns på bilen.

Jag forsätter med 10%-iga vattenbyten var tredje dag för att hålla nere nitrit, nitrat och amonium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tycker jag har fått till vattenvärdena och de nya djuren håller rent i sanden. Mina mjukkoraller har haft det lite tufft med vattenvärdena såklart så de har "dragit sig tillbaka", min Sarcopython står där reslig men skickar bara ut spröten någon gång då och då, inte fullt ut, snarare lite trevande.

De andra mjukkorallerna på bilderna, hur mår de egentligen, är de döda? Ska jag i så fall ta bort dom så att inte deras nedbrytning förstör vattnet? Några speciella tips att dela med er av?

post-4041-1446892111454_thumb.jpg

Mvh Mats

post-4041-14468921114417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det skulle jag inte tro. Jag skulle personligen inte försöka plocka bort det i mitt akvarium.

Xenia är ett mysterium för mig iaf. Den går upp och ner i perioder hos mig, beroende på något som jag inte kan mäta mig till eller kanske månens dragningskraft.

I karet håller Xenian just på att komma tillbaka från en 3 månaders tynande frånvaro med bortkrympande skogar till att åter börja sprida sig och se riktigt stark ut (på gott och ont).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titta, här händer det grejjer!

[ATTACH]52400[/ATTACH]

Ett dygn efter att den sandvändande sjöstjärnan, som jag inte vet namnet på och den sandvändande fisken, en Valenciennea Strigata introducerats syns en stor skillnad. Medan jag tittade på TV igår kväll hann firren sila det mesta av sanden, helt otroligt effektiv! Jag har allstå inte sugit upp några alger manuellt sedan bilden i förra inlägget.

När jag hade sand i ett clownhotell för länge sedan gjorde jag misstaget att köpa en sandsilande fisk. Visst vände den sanden så den höll sig vit och fin, men samtidigt silade fisken sanden upp på all inredning, från levande sten till koraller. Korallerna drog antingen ihop sig eller försökte slemma bort sanden, vilket säkert var energikrävande för korallerna. Dagen efter åkte fisken tillbaka till affären. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först var jag rädd att du hade rätt PatrikS men det har gått riktigt bra för mig. De fösta dagarna med den sandvändande fisken var det sand lite över allt. Jag tror att en hel del av de små kornen i sanden yrt ner i sumpen och de större kornen som ramlar mer rakt ner är kvar, har även minskat draget i streamerpumpen med tanke på detta. Sanden är jättevit och fin som ni ser. Jag har inte rört sanden på en vecka, det fixar firren. Korallerna går tydligt åt rätt håll också. De koraller jag trodde var döda har visat klara livstecken! Vattenvärdena är stabila och jag ser hoppfullt på utvecklingen!

post-4041-14468921167303_thumb.jpg

Förresten, jag kör Ultra-Phos i en strumpa efter skummaren, hur ofta ska man byta ut det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...