Gå till innehåll

Då va det dax igen, ELOS Midi


osby0479

Rekommenderade inlägg

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter lite förluster så tog jag några nya bilder för att få lite glädje tillbaka! Karet rullar på för fullt och jag tycker att man ser tillväxten på div koraller, så det får gå i sin egen takt nu innan man sätter ner något nytt!

Vad ni än gör, köp aldrig en revhummer, visst dom är fina att titta på när man köper den i handlen men i karet ser man den ALDRIG, så ett mer menigslöst köp har jag aldrig varit med om!

Ha en trevlig kväll!

post-5056-14468921238699_thumb.jpg

post-5056-14468921238948_thumb.jpg

post-5056-1446892123925_thumb.jpg

post-5056-14468921239463_thumb.jpg

post-5056-1446892123965_thumb.jpg

post-5056-14468921239848_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack så mycket!

Ligger väl på en ca 20L o håller i ca 17-20 dagar, står i vardagsrummet snett emot luftvärmepumpen o den ligger ju på en 24-25 grader i dagens läge!

Ska kolla upp måtten när jag kommer hem, sitter på jobbet o har inte måtten i huvudet!

Skulle jag köpa ett nytt så hade det nog blivit ett ELOS 70, dom ligger väl på en 210L, grundar det mest på att platsen tar slut väldigt fort, och saknar utrymme!

Jättefint kar!

Hur står sig osmosbehållaren i sumpen? Hur ofta behöver du fylla på?

Har du även måtten på karet inkl. möbeln? Av någon anledning finns inte Elos Midi kvar på Elos hemsida. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariumet är 47cm Högt 50cm Djupt 57cm långt alltså 134L, minus yttavrinningen på en ca 10L så 124L.

Sumpen är 41cm högt 40cm Djupt 49cm Långt 80L varav osmosbehållaren är på 20.5L!

Har räknat att det avdunstar ca 1 L om dagen hos mig, så den klarar sig ungefär 18 dagar, och det är väl rätt ok!

Kör balling till mitt, ska skaffa foderautomat sen äe ju karet nästan självgående i 18 dagar förutom lite algskrapning!

Ska försöka göra vattenbytten inom denna perioden, allt för att få ett självgående akvarium som inte kräver så mycket tid, då man har andra hobbies!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, förmodligen göra ett fästa av något slag o sätta den på yttavrinningsboxen, är plats ovanpå den, samtidigt som utblåsen är där o ev trycker ut maten i akvariumet!

Jo det är helt prefekt med lite underhåll, skrapar 3 rutor var 4-5 dag kanske, så det är inte så farligt, tar ca 5 min!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, kanske, har inte tänkt på det! kanske kan göra ett fäste o sätta bakom led lampan, så att den döljer foderautomaten.

Allt handlar om hur pass kräsen man är med ljudet, det porlar lite från skummaren, men bänken tar rätt så mycket av det ljudet!

Satte en kulventil på vattnet neråt så det slutade pörla, och är relativt nöjd med det!

Kommer inte en foderautomat sticka upp och förstöra utseendet på karet?

Hur är förresten ljudnivån på ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så sätter du automaten över returfacket i sumpen, så kommer all mat att sjunka och åka ut i karet, istället för att rinna över ytavrinningen som tex flakes kan göra ibland. :)

Det va väl lite så tanken vart, men får se hur man löser det snyggast, är ju samtidigt roligt att mata fiskarna, både med pellets o med fryst artemia.

Men visst ska man iväg en helg så är det perfekt o sätta dit så sköter det sig själv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu rullar karet på för fullt, allt växer o ser stabilt ut än så länge iaf!

Har blivit lite nytt och städat ut lite gammalt!

Har gjort av med koraller som har varit alldeles för stora för mitt lilla kar, dom har hamnat i två andra fina akvarium, och kommer säkert trivas alldeles utmärkt!

Har blivit en liten ändring i karet, bifogar bilder på detta!

post-5056-14468921508018_thumb.jpg

post-5056-1446892150822_thumb.jpg

post-5056-14468921508414_thumb.jpg

post-5056-14468921508606_thumb.jpg

post-5056-14468921508781_thumb.jpg

post-5056-14468921508968_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Ken...........jag ser att du gjort lite andra inköp också idag....en fin liten T.maxima till exempel.

Bra placeringar tycker jag, på både hystrixen och damicornisen. Nu är det bara att låta det "puttra på" så kommer det att bli snyggt som bara den.

Tack för bytena idag, Den lilla minifungian är hur häftig som helst -Tummen upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det blev lite mer öppet när sarcophytonen fick lämna karet, lite mer yta! Hoppas den kommer att trivas, den har nog slagit ut till full size imorgon!

trevligt att träffas. men vi syns ju på lördag igen =)

Tjusigt Ken! Ser att du redan placerat ut de nya fraggarna! ;) Tackar för din sarcophyton. Riktigt snygg. Den har inte slagit ut till full storlek men de kommer nog snart. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, efter att sett dina så va det inte så mycket att välja på så vi kör fjärde försöket nu, hoppas det kommer att funka!

Blev kanon med alla koraller tycker jag, blev lite psrida skurar men det kan nog bli snyggt med tidens gång!

Tack själv, va bara trevligt, men vi syns ju på lördag igen =)

Snyggt Ken...........jag ser att du gjort lite andra inköp också idag....en fin liten T.maxima till exempel.

Bra placeringar tycker jag, på både hystrixen och damicornisen. Nu är det bara att låta det "puttra på" så kommer det att bli snyggt som bara den.

Tack för bytena idag, Den lilla minifungian är hur häftig som helst -Tummen upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det blev lite mer öppet när sarcophytonen fick lämna karet, lite mer yta! Hoppas den kommer att trivas, den har nog slagit ut till full size imorgon!

trevligt att träffas. men vi syns ju på lördag igen =)

Ja de kan jag tänka mig. Den kommer stormtrivas. :) Ja de var mycket trevligt. Jajjemen, ses då. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det är en koffertfisk - Ostracion cubicus men det är en väldigt svår fisk, får väldigt lätt prick och kan lätt slå ut andra fiskar, som den gjorde hos mig, även om jag körde uvc:n 24/7 så mitt råd är att skippa en sådan!

Va sambon som tyckte att den va så söt, så efter mycket övertalande så fick den följa med hem, ångrar det är idag, då den drog med sig en gul kirug samt en elddvärgkjesare och en Mandarin, för ca 2000:- så skippa den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...