Gå till innehåll

Planering av Luddox nya 540 liters Optiwhite


Luddox

Rekommenderade inlägg

Fina flakväxande montipora jag är lite såld på dessa och skulle vilja ha en hyffsat stor röd/rostfärgad. Kul att se utvecklingen hos din P Xanthometopon den är riktigt fin nu. Tyvärr är jag nog för okunnig för att kunna hjälpa dig med dina problem men det känns som om Stig kan vara på rätt väg med sin tes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Samma här, har också varit inne på nitrattillsatser. Dock har jag inte stabilt nivåer riktigt nere på noll. Stig var inne på för hård skummning, som då kan ta bort andra organiska ämnen som LPS:erna gillar.. (jag har en Bubble-Magus 150E)

Ändrat av Luddox
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall nog skilja på organisk och oorganisk näring här.

Oorganisk näring kan man höja med Nitrat och spårämnen. Kanske någon gång till och med tillsätta fosfat.

Organisk näring kan man höja genom att ha en mindre effektiv skumning och / eller speciell mat för filtrerare. I storleksordning t.ex Reefpaste, Konserverade alger, Aminosyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Inte så god start på nya året..:ledsen:

Akvariet puttrade på bra under 2012, till och med nov-december. I början av julmånaden hade jag skapat mitt drömbestånd med bl a en H Ciliaris (uppfödd från ung till utfärgad), en P Xanthometopon (uppfödd från ung till utfärgad), en P hepatus (uppfödd från 2 till 20 cm), en välmående C Rostratus och som kronan på verket en pigg A Leucosternon. Fiskarna trivdes utmärkt, mitt enda problem var överskott av gröna trådalger. Jag började därför reducera fosfat med flytande remover (Microbe-Lift). Det fick effekt, algerna minskade och fiskarna verkade inte störas (vattnet blev grumligt under ett dygn efter tillsats).

Så när jag åkte på julfirande den 23 dec såg allt bra ut, möjligen tyckte jag mig se en viss hinna på clownfiskarna. Vid återkomsten efter julhelgen var det inte så roligt längre. Rostratusen och min Leucosternon var helt enkelt borta och övriga fiskar var lite hängiga. Dessutom syntes en klar sammetshinna på bl a Ciliarisen. De åt dock med god aptit. Nu anade jag starkt ett oodinium-angrepp, vilket dessvärre besannades. När jag kom åter efter nyårsfirande var alla fiskar döda, nästan. Mirakulöst nog verkar Puellarisen opåverkad. Hepatusen lever också ännu, är utan hinna men står gömd hela tiden. Prognosen är nog dålig där.. Räkor och sniglar är opåverkade liksom korallerna (de är snarare piggare än förut..). Vad det hela beror på har jag faktiskt ingen aning om, fosfatremovern kanske inte alls har med saken att göra. Använder UVC och har genomfört täta vattenbyten sista månaden (beroende på fosfatreduceringen)

Får säga som Per Elofsson, det är väl bara att bryta ihop och komma igen. Men det svider onekligen med kejsarna som växt upp från start hos mig. Detsamma gäller om Hepatusen inte överlever, den har jag haft med mig sen min omstart för tre år sedan..:ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Innan utbrottet av (sannnolikt) Oodinium, var jag som sagt väldigt nöjd med fiskbeståndet. Jag hade bl a dragit upp mina H Ciliaris och P Xantemopeton från små ungfiskar till utfärgade vuxna. Bilderna här togs bara några dagar innan katastrofen.

Men, förutom fint och välmående fiskbestånd var inte karet så vackert. Dels vantrivdes mina LPS:er som mer och mer krymt ihop, dels så brottades jag med mycket tillväxt av trådalger som täckte mer och mer av inredning och koraller (se bilder).

Började (för sent) med fosfatremover vilket ledde till en förbättring, men riktigt snyggt blev det inte. När så fiskdöden inträffade bestämde jag mig för en "extreme makeover" dvs en total städning och nystart av karet. Ett beslut jag nu är mycket nöjd över..

post-4970-14468928086083_thumb.jpg

post-4970-14468928084434_thumb.jpg

post-4970-14468928084675_thumb.jpg

post-4970-14468928084872_thumb.jpg

post-4970-14468928085091_thumb.jpg

post-4970-14468928085272_thumb.jpg

post-4970-14468928085448_thumb.jpg

post-4970-14468928085655_thumb.jpg

post-4970-14468928085869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredag-måndag denna helg genomfördes nystarten, vilken innehöll följande moment:

1. Flytt av koraller och putsarräka, V Puellaris och P hepatus till 100-liters karantänakvarium

2. Urtagning och tvättning av levande sten och sand

3. Skrubbning av BTN-bakgrund och övriga akvarieytor, för att få bort alla alger

4. Bygge av revpelare med PVC-struktur och KZ Speedglue

5. Återplacering av LS, formning Aquascape

6. Påfyllning av vatten (Salt 50% Reefers Best och 50% TM Pro Reef)

6. Återplacering av koraller och sand

7. Igångkörning av Skummare, pumpar och ballingdosering mm

8. Återplacering av fisk

9. Nöjt tillbakalutande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här följer lite bilder och kommentarer runt flytten.

När man skrubbat av BTN-bakgrunden är den riktigt vacker med bl a påväxta kalkalger mm, hoppas nu jag kan hålla den skapligt ren (se bild). Detsamma gäller mycket av LS.. Det är också intressant att se det liv som finns dolt, men som vid städningen dyker upp och överlever flera timmars vistelse bland LS:en i badkar utan vatten (höll den dock fuktig). I mit fall visadesig bl a ett par gröna musslor, ett antal borstmaskar, en del små rörmaskar, mina två porslinssnäckor jag inte sett på månader samt sist men inte minst min "huskrabba" som hängt med mig alla omflyttningar/haverier/städningar. Nu dök den upp krypande i badkaret (trodde den var död sen länge) och verkade inte ta skada av ett par timmar ovan ytan. Likaså hittade jag en liten borstmask då jag spolade ur badkaret med sötvatten, placerade den raskt i det nu halvt nystartade karet där den glatt kröp in under närmsta LS.

Revpelaren är jag riktigt nöjd med. byggde ett stativ av 16 mm PVC-rör (borde valt grövre) som limmades ihop med Tangit (se bild) därefter gjorde jag hål i Några LS, trädde på dem och limmade ihop med KZ Speedglue. Detta var inte så lättarbetat, då stadiet mellan "för flytande" och för hårt handlade om ca 1 minut. Å andra sidan är det drygt.. Pelaren blev hursomhelst riktigt bra (bilderna ger inte karet rättvisa då de är platta, tvärtom är karet nu "luftigt" med en hög och smal pelare i högerdelen. Nu har jag samlat LS:en runt pelaren till höger och runt avrinningskammaren till vänster. Det kan bli riktigt bra tror jag.

En viss risk jag tagit är att ha använt "göteborgskt" kranvatten. Vet dock att andra använder det utan problem, så vi får väl se. Blir lite vattentester de närmaste dagarna..

Den stora besvikelsen är att min P hepatus föll på målsnöret. Den överlevde oodinium-utbrottet och verkade trivas bra i karantänskaret. På morgonen igår, när jag skulle flytta över den till "nya" karet var den dock död. Tråkigt då det var en av de första fiskarna jag köpte vid min "omstart" sen 80-talet, för några år sedan. Nu kändes det som den överlevt "allt" ett antal gånger och nu "snubblade på en trottoarkant" i sista stund. Den enda fisk som nu överlevde allt var min V Puellaris, som dock också hängt med hela tiden. Den verkar å andra sidan helt opåverkad av allt ståhej sista tiden. Två andra varelser som hängt med hela tiden är mina två "liftare" som hängde med i LS:en som jag köpte för snart tre år sedan. Dessa är en krabba (se ovan) och en stor rörmask. Bägge verkar oförstörbara.. Har svårt att göra mig av med krabban, och den gör ingen större skada utöver att välta en och annan korall. Rörmasken är också pigg och slog ut direkt i nya karet. Brukar ju stå i literaturen att de ofta svälter ihjäl i karen rätt fort, men min kan nog inte läsa..

post-4970-14468928094127_thumb.jpg

post-4970-14468928092553_thumb.jpg

post-4970-14468928092743_thumb.jpg

post-4970-14468928092954_thumb.jpg

post-4970-14468928093154_thumb.jpg

post-4970-14468928093394_thumb.jpg

post-4970-14468928093634_thumb.jpg

post-4970-14468928093975_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jimmy och Benny.

På sikt är målet att återupprätta min "drömkedja" bestående av A Leucosternon, H Ciliaris och en C Rostratus. Men de får vänta till det att jag har ett stabilt kar. Detsamma gäller korallbeståndet, jag vill framför allt se att LPS:erna kommer tillbaka bra. Har en misstanke om att biopelletsen inte är så bra för LPS:ernas välbefinnande (liksom en del andra verkar luta åt här på forumet..) Är därför lite i valet och kvalet hur jag ska göra, pelletsen har ju andra bra egenskaper. Kommer dock att från start vara mer aktiv med fosfatreducering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fascinerande att se hur fantastisk återhämtningsförmåga många koraller har, om de erbjuds bättre livsvillkor. Några av de LPS:er jag flyttade över till det nystädade akvariet trodde jag i princip var döda. Men redan nu sticker polyperna ut allt mer. Några exempel är Euphylliahuvuden som såg genuint döda ut. De två mjukkoraller jag har har också blåst upp sig till full storlek redan efter ett dygn. Annars är den finaste korallen min gröna flakväxande Montipora, som i nuläget är stor som en LP-skiva. Den har f ö gått igenom två "överhettningar" under julimånaderna, med stor förlust av levande yta/polyper. Som minst var den då inte större än en CD-skiva, men nu är den i prima form. Detsamma gäller mina röda montiporor, som jag faktiskt klippt ner en del, då de annars skuggar för mycket yta i akvariet..

Ska nu bli spännande att se om bl a Euphylliorna kommer tillbaka till full storlek. Detsamma gäller mina Caulastreor, som verkligen tappat formen sista halvåret. De är fortfarande långt från full form..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...