Gå till innehåll

Förstärka IKEA Faktum väggskåp med 2 dörrar


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Jag har inhandlat ett nytt akvarium med måtten 80*35*40 (längd*bredd*höjd) och till det slog jag till på ett Faktum skåp från Ikea som är 80 brett samt 92 högt och ett djup på 35 exklusive luckor.

Min första tanke var att bygga två ramar av 45*45 reglar och då limma en som ligger på bottenskivan inne i skåpet samt limma den andra ramen på insidan av toppen och därefter sätta reglar i varje hörn som skulle stötta upp mellan varje skarv i ramarna..

Hade även planerat att ha två reglar i mitten, en i den bakre delen och en som skulle stå i öppningen mellan de båda dörrarna.

Men eftersom det sitter gångjärn ytterst så vet jag inte riktigt hur jag ska göra, att sätta de i hörnen går inte såvida jag inte sågar ut en bit för gångjärnen men då tappar väl också reglerna en del av sin styrka?

Jag har inga problem med att skruva både ovanifrån samt under skåpet för att få reglerna att sitta ordentligt, men jag vill dock inte dra några skruvar på sidorna åtminstone inte från utsidan och inåt.

En annan fråga jag har är då sidorna går 1-1,5 mm högre upp än ovansidan på skåpet, vad kan vara lämpligt att lägga där för att bygga upp och få det jämt?

Det sista jag kommer göra är förmodligen att lägga en ny skiva ovanpå själva Faktumskåpet för att slippa se dörrarnas ovansida och få en snyggare helhet.

Bifogar två bilder, den första på skåpet och den andra är på den skiva jag eventuellt kommer ha överst för att slippa se dörrarnas ovansida.

Alla tips och idéer är välkomna.

post-5186-14468921095167_thumb.jpg

post-5186-14468921095395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett akvarium är självbärande och behöver inte stöd under hela bottenytan utan bara i hörnen. Det funkar alltså att det i ditt fall bara står på sidorna som du säger sticker upp 1-1,5mm.

Lägger du ett mellanlägg (1cm cellplast/frigolit eller ett vanligt liggunderlag) under hela akvariets bottenyta som brukligt på helglasakvarium, kommer du få en nedböjning på den övre skivan i skåpet. Helt OK, men ser inte så förtroendeingivande ut och du kommer reta dig på det då det syns ganska tydligt. Jag hade som du själv föreslår lagt en skiva ovanpå skåpet och sedan akvariet på det med liggunderlag mellan.

Vad som är viktigt är att du får ditt skåp stabilt i sidled. Bakstycket i masonit (?) fyller normalt den funktionen men jag hade nog kompletterat med ett "kryss". IKEA säljer lösa stabiliseringskryss till sina lagerhyllor och de borde kunna fungera i ditt fall.

Ditt akvarium kommer väga kanske maximalt 250kg när det är på plats med vatten och inredning. Jag tror inte du behöver förstärka skåpet mer än för stabiliteteten, men naturligtvis skadar det inte! Och glöm för allt i världen inte att förankra skåpet i väggen så det inte kan tippa framåt! Jag säger bara BARN, så får du tolka det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med IKEA, men jag har för mig att deras köksskåp är de enda där de vågar ange någon sorts bärkapacitet när det kommer till belastningsvikter. Och de räcker aldrig till för att ställa ett akvarium på.

Det är kanske overkill, men jag hade nog velat förstärka möbeln jag med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du ju handlat stomme redan men annars kan man ta två 40 stommar istället och skruva ihop. Jag använde två 30 stommar till mitt 275liters och skruvade ihop och la sen en bänkskiva på. En viktig grej är att det är stabilt diagonalt, antingen dra i väggen eller ha ett ordentligt bakstycke istället för masonitskivan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett akvarium är självbärande och behöver inte stöd under hela bottenytan utan bara i hörnen. Det funkar alltså att det i ditt fall bara står på sidorna som du säger sticker upp 1-1,5mm.

Lägger du ett mellanlägg (1cm cellplast/frigolit eller ett vanligt liggunderlag) under hela akvariets bottenyta som brukligt på helglasakvarium, kommer du få en nedböjning på den övre skivan i skåpet. Helt OK, men ser inte så förtroendeingivande ut och du kommer reta dig på det då det syns ganska tydligt. Jag hade som du själv föreslår lagt en skiva ovanpå skåpet och sedan akvariet på det med liggunderlag mellan.

Vad som är viktigt är att du får ditt skåp stabilt i sidled. Bakstycket i masonit (?) fyller normalt den funktionen men jag hade nog kompletterat med ett "kryss". IKEA säljer lösa stabiliseringskryss till sina lagerhyllor och de borde kunna fungera i ditt fall.

Ditt akvarium kommer väga kanske maximalt 250kg när det är på plats med vatten och inredning. Jag tror inte du behöver förstärka skåpet mer än för stabiliteteten, men naturligtvis skadar det inte! Och glöm för allt i världen inte att förankra skåpet i väggen så det inte kan tippa framåt! Jag säger bara BARN, så får du tolka det själv.

Så egentligen räcker det att akvariet bara bärs upp i kortsidorna och helt saknar stöd under 99% av karet?

Ja, men en annan sak som slog mig, jag köpte en akvariematta på hornbach i helgen som inte är så tjock, drygt 2-3 mm, kanske skulle man lägga den på själva toppen av skåpet alltså enbart på den vågräta skivan och inte på sidorna och därefter den extra skivan jag köpt, frågan är om akvariemattan är tillräckligt stabil eller om den trycks ihop med tiden.

Tack för tipset om kryssen, ska kolla in vad som erbjuds.

Så mycket hoppas jag inte det kommer väga, karet bör inte väga mer än 130 kilo.

Några barn blir det inte på ett par år och tills dess har jag hunnit byta ut karet, dock finns det en mops i lägenheten men han lär aldrig lyckas få ner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med IKEA, men jag har för mig att deras köksskåp är de enda där de vågar ange någon sorts bärkapacitet när det kommer till belastningsvikter. Och de räcker aldrig till för att ställa ett akvarium på.

Det är kanske overkill, men jag hade nog velat förstärka möbeln jag med.

B!

Chattade med deras kundtjänst tidigare idag men jag fick bara till svar att jag skulle ringa deras kundtjänst så att de kunde hjälpa mig, antar att hon inte hade en aning och att de inte har något specificerat.

Jag kommer förstärka den för att om möjligt minska min oro=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du ju handlat stomme redan men annars kan man ta två 40 stommar istället och skruva ihop. Jag använde två 30 stommar till mitt 275liters och skruvade ihop och la sen en bänkskiva på. En viktig grej är att det är stabilt diagonalt, antingen dra i väggen eller ha ett ordentligt bakstycke istället för masonitskivan.

Förstärkte du inte dina stommar?

Var det faktum möbeln du hade?

Hur gjorde du med ben till möbeln, eller lät du den stå på golvet som den är när den är monterad?

Får se hur jag ska göra med baksidan, eller om jag kommer förlita mig på ramarna jag ska bygga till och regla upp.

Slutar väl med att man gör båda delarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstärkte du inte dina stommar?

Var det faktum möbeln du hade?

Hur gjorde du med ben till möbeln, eller lät du den stå på golvet som den är när den är monterad?

Får se hur jag ska göra med baksidan, eller om jag kommer förlita mig på ramarna jag ska bygga till och regla upp.

Slutar väl med att man gör båda delarna.

Kolla den här tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15026

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du ju handlat stomme redan men annars kan man ta två 40 stommar istället och skruva ihop. Jag använde två 30 stommar till mitt 275liters och skruvade ihop och la sen en bänkskiva på. En viktig grej är att det är stabilt diagonalt, antingen dra i väggen eller ha ett ordentligt bakstycke istället för masonitskivan.

Jag gör nog som dig ändå, får åka ut och köpa två 40 stommar imorgon.

Dessa kommer att skruvas ihop.

Sen kommer jag sätta ett kryss eller något för stabiliteten diagonalt.

Tänkte ha en skiva upptill likt dig, ungefär samma tjocklek och material som övriga bänken, då borde det bli tillräckligt stabilt med toppskivan eftersom den får stöd i mitten av de två sidorna som är ihopskruvade, eller?

Hur skruvade du dit bänkskivan på toppen?

Innifrån möbeln eller ovanifrån samt fäste du den även i de bärande sidorna?

Har även tänkt att jag ska sätta någon form av regelverk intill yttersidorna för extra säkerhet.

En fråga till dig som haft denna lösning, går det att ha de två skåpen ihopskruvade som möbeln är direkt på golvet eller behöver jag fixa till en skiva som täcker hela möbeln mot golvet så som du hade med din bänkskiva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde går bra att den står direkt på golvet. Då kommer den ju att stå på dom "sidorna" så att säga eftersom dessa sticker ut några millimeter. Se tilll bara att golvet är plant så att inte bänken står och vickar. Jag tror jag använde sätt-lim typ PL400 och sen drog i några skruvar underifrån med "känsla", bara för att den skulle ligga på plats. Sen har jag för mig att jag limmade alla skarvar innan jag satte ihop skåpstommarna. Jag limmade också Ikeas björkstommar på yttersidor av skåpet, vilket gav extra förstärkning. jag kan säga att det blev väldigt stabilt(stridsvagns-säkert).

Som sagt var, jag var nog mest orolig att den skulle vika ner sig diagonalt, som ett korthus. men om man skruvar(och limmar) två skåpstommar mot varandra så borde denna risk elimineras. Sen tror jag att "mittstaget" som blir när mans skruvar två stommar mot varandra ger en säkerhet mot nedböjning.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde går bra att den står direkt på golvet. Då kommer den ju att stå på dom "sidorna" så att säga eftersom dessa sticker ut några millimeter. Se tilll bara att golvet är plant så att inte bänken står och vickar. Jag tror jag använde sätt-lim typ PL400 och sen drog i några skruvar underifrån med "känsla", bara för att den skulle ligga på plats. Sen har jag för mig att jag limmade alla skarvar innan jag satte ihop skåpstommarna. Jag limmade också Ikeas björkstommar på yttersidor av skåpet, vilket gav extra förstärkning. jag kan säga att det blev väldigt stabilt(stridsvagns-säkert).

Som sagt var, jag var nog mest orolig att den skulle vika ner sig diagonalt, som ett korthus. men om man skruvar(och limmar) två skåpstommar mot varandra så borde denna risk elimineras. Sen tror jag att "mittstaget" som blir när mans skruvar två stommar mot varandra ger en säkerhet mot nedböjning.

/ Hälsningar Pär

Tack för svaret Pär, använde du skåpen som var 70 eller 90 cm höga?

Hade själv tänkt ha de som är 90 höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya förutsättningar för karet.

Nu kommer vi att fylla upp väggen med skåp så här:

80*92 + (40*92+40*92) + 80*92

Sen kommer vi lägga en skiva på 2,48 m lång och 40 djup ovanpå som kommer sticka ut ett par cm åt alla håll.

Alla skåpen kommer fästas i varandra, dessutom kommer jag ha förstärkning på yttersidorna i 40 skåpen men på bilden sitter de mot mittstödet, får skylla på trötthet=)

Räcker det att man lägger en 3 mm akvariematta mellan toppskivan och akvariet eller behöver man använda sig av 10 mm cellplast?

Undviker gärna cellplasten för då måste jag få sätta dit lister runt karet för att det ska bli snyggare.

post-5186-14468921155879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt färdigställa mitt bygge, men det ena skåpet lutar neråt, vilket innebär att mitten är högre än den vänstra bärande sidan vilket borde skapa en punktbelastning på glaset som inte kan vara bra för mitt psyke..

Det skåpet jag ritat svart runt verkar vara rakt än så länge.

Skåpen verkar inte vara skeva, men vattenpasset jag har är inte 100% pålitligt, kommer stämma av med ett annat också och mäta vattnet när jag sakta provfyller det så småningom.

Nu till mitt bekymmer med lutningen, vad bör jag göra för att få det plant?

Vad kan jag lägga under bänken?

Karet kommer alltså stå mellan de två skåpen som är öppna på bifogade bild.

Lättast är förmodligen att kasta ut skitet och köpa ett Elos kar eller Giesemann, men jag ger inte upp än.

post-5186-14468921213815_thumb.jpg

post-5186-14468921214024_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...