Gå till innehåll

Stichodactyla sp?


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Andreas Lange

Jag trodde jag hade en S. Haddoni. Dock har den glatt blivit adopterad av en Ocellaris vilket inte stämmer. Så antingen har jag antagit fel om anemonens art, eller så är det clownen som struntar i vilka anemoner den vanligen brukar boa i. Det kanske är det sistnämnda, men hur som helst vill jag veta vad det är för art.

(Tyvärr verkar inte kamerans makroläge uppskatta akvarieglaset :arg:)

Anemonen har sett ungefär likadan ut under det +1 år som jag haft den (möjligtvis lite mindre när den på eget grepp svalt några veckor). Tentaklerna är riktigt korta och jämnlånga. Det finns ett öppet område runt munnen. Den har gärna foten nere i sand.

post-830-14468912034464_thumb.jpg

post-830-14468912034537_thumb.jpg

post-830-14468912034608_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Kolla gärna! Tentaklerna är 5mm eller kortare, färgen mest koncentrerad till en bullig topp. Jag hittar inget om Mertensii's tentakler, däremot att Ocellaris brukar boa i den och att den ska vara Väldigt Svår (svårare än Haddoni).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Enda jag kan säga är att den ser ganska blekt ut(men det kanske bara så den ser ut på bilderna)och att haddonis är helt klart vanligast i handeln. Kolla min tråd,anemonlänkar under lägre djur så finns det lite länkar som du borde ha nytta av för att identifera den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Nix, den har inte tagit någon fisk även om jag är allvarligt orolig över att min Z.Scopas envisas med att simma förbi precis över den när den rundar revet lite då och då. smiley5.gif.

Det är bara en av clownerna som har bosatt sig i den, den andra clowner är minst sagt lite utanför. Fast de tar en gemensam utflykt ibland.

Nu har jag kollat alla bilder och info, och det är garanterat en Haddoni som jag trodde. De andra har inte så korta tentakler (giganteas är alldeles för långa) och alla övriga kännetecken stämmer. Det är väl helt enkelt så att clownen inte känner till vilken anemon han ska bo i. smiley1.gif Å andra sidan, jag är lite förvånad över att en boade in sig över huvud taget med tanke på att det är odlade clowner.

Samuel, jag kan hålla med om att den ser blekt ut. Har tyvärr inte hittat några andra bilder av Haddoni-fötter någonstans att jämföra med. Jag tycker att den borde ha mer färg, men den har haft samma färg hela tiden och ändrade sig inte nämnvärt ens när den satt så den fick mycket MH-ljus. Kanske blev den något ljusare när den belägrade sig inne i revet. Den äter dock snabbt och verkar frisk så jag oroar mig inte direkt. Tycker väl kanske att det vore bra att kunna ge den lite mer varierad kost än enbart bitar av skalade räkor, men jag har inte hittat något bra alternativ än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange
Tjenare!Har du några fler foton på ditt akvarium.

Skulle varaa roligt att se hur det blev.

MVH Jocke

Jag hade inte tid att göra skiftet förren precis före jul (småbarnsattack), så det nya karet stog och trängdes i vardagsrummet med det gamla rätt länge efter att det hämtats från dig... :smiley24:

Belysning och viss inkoppling är rätt temporärt, men nu börjar det arta sig. Har svurit en del över din hålplacering och det trånga skåpet (byggde ny sump). Rördragningen blev lite knepig, men det fungerar bra och är hyggligt tyst. Jag är mycket mera nöjd med det här än det förra.

Får du igång ditt nån gång? :smiley2:.

post-830-14468912034732_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej Jonas!

Jag har en Stichodactyle Haddoni vad jag själv har kommit fram till och den har en Amphiprion clarki som kompis som nästan aldrig är mer än 20 cm ifrån.

Jag kan rekommdera en sån för min är klargrön men otroligt glupsk för mig har den ätit följande: en 6sm stor sjöborre, 2 putsarräkor, 2st pajama cardinalfish, 1st centrpyge nox +lite annat gott.

Min har på 8 månader gått från att vara 15cm till ca30cm stor.

Så det är en dyr sak att införskaffa

Ska försöka att klistra in en bild.

post-1134-14468912034366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas!

Jag har en Stichodactyle Haddoni vad jag själv har kommit fram till och den har en Amphiprion clarki som kompis som nästan aldrig är mer än 20 cm ifrån.

Jag kan rekommdera en sån för min är klargrön men otroligt glupsk för mig har den ätit följande: en 6sm stor sjöborre, 2 putsarräkor, 2st pajama cardinalfish, 1st centrpyge nox +lite annat gott.

Min har på 8 månader gått från att vara 15cm till ca30cm stor.

Så det är en dyr sak att införskaffa

Ska försöka att klistra in en bild.

Attans kan den vara så glupsk! Nu blev jag lite tveksam till ev inköp...

När dina djur "försvunnit" hade du matat den ordentligt... var 2-3 dag? Men det spelar väl i och för sig ingen roll då inte vet vad mätt är, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå,

Jag har liknande erfarenheter. Min haddoni var inte mina ocellaris intresserade av alls, men däremot en three-spot damsell. När jag väl skaffade en magnifica så åkte mina ocellaris direkt dit! Jag har bara haft min haddoni i en månad, så än så länge har den inte ätit upp något oönskat (tror jag)

post-1358-14468912037913_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min S.Haddoni bebos numera av min 3 prickiga Frökenfiskar..

Detta ska tydligen vara fullt normalt.. :)

Min Haddoni är dock välldigt snäll att äga.

Än så länge saknas det ej ngn fisk.

(peppar, peppar) :)

Skulle det bli bråk om att vara i anemonen om man både har clowner (anemonens rätta värddjur) och andra frökenfiskar?

Har som sagt 14 fröknar, varav de tre-prickiga beter sig som "riktiga clowner"...(De gosade nämligen ganska duktigt i en anemnon jag hade en gång i tiden)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det bli bråk om att vara i anemonen om man både har clowner (anemonens rätta värddjur) och andra frökenfiskar?

Japp, det kan mycket väl hända,

Innan du fick överta mina fröknar så var en av dem inne i min magnifica och försökte knuffas med de två ocellaris som bodde där :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans kan den vara så glupsk! Nu blev jag lite tveksam till ev inköp...

När dina djur "försvunnit" hade du matat den ordentligt... var 2-3 dag? Men det spelar väl i och för sig ingen roll då inte vet vad mätt är, eller hur?

Jag matade den med ca:1/2 räka var 3:e dag ungefär.

Jag antar att den är ett sorts rovdjur som tar allt den kommer åt när det finns.

Jag har ju suttit och tittat in i akvariet när min fina nyinköpta NOX simmade bara förbi och hur min stora clownfisk har ansett att den varit för nära och då på så sett bokstavligen puttat in den i anemonen!!

Blev lite hetsigt då från min sida måste sägas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en S. haddoni idag. Håller på att acklimatisera den då jag skriver dessa rader. Nyfiken på var den kommer vilja va i karet! Det blev inga clowner den här gången...

Så vad matar ni dem med? Har ni några Gourmé tipps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en S. haddoni idag. Håller på att acklimatisera den då jag skriver dessa rader. Nyfiken på var den kommer vilja va i karet! Det blev inga clowner den här gången...

Så vad matar ni dem med? Har ni några Gourmé tipps?

Kul!

En halv räka mumsar den i sig utan vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skulle föra över anemonen från transportpåsen till karet var foten 30 cm lång och 10 cm i diameter...ett hyffsat exemplar med andra ord! Undrar hur stor den kommer att bli med ett par fräscha 250w lampor och "JMAONE´s sushi plate".... (Anenomen kan bli så stor som 75 cm diameter, om man nu vill låta den bli så stor!)

Läste om några andra arter som kan vara värddjur;

- Amphirprion sebae; Se bild. ("though the Saddle Anemone is it's preferred host anemone")

(-Three-spot Dascyllus (Dascyllus trimaculatus);

Three-spot Dascyllus Juveniles are often associated with large sea anemones and are sometimes seen with Anemone fish. As they grow, Three-spot Dascyllus lose the ability to live in anemones).

- Periclimenes schrimp, (hittar ingen bild!)

- Neopetrolisthes oshshimai, (hittar ingen bild!)

*Vargklo, jag hittade en bild där en A. ocellaris har boat in sig ie en S.haddoni, så de kan tydligen gå ihop de också....(Baensch, Marine Atlas vol 1).

post-907-14468912039385_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...