Gå till innehåll

Min 375:a


Robbyn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Han har gått i karet i ca en månad nu simmar även fritt med jämna mellanrum och ser inte ut att ha magrat något heller, riktigt trevlig när han ligger och spanar på sina ställen. Tänkte se om jag kunde hitta några till i lite olika färger =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade fyra olika samtidigt o det va inga problem!

Gobiodon histrio tyckte jag mest om, o en sådan kommer att åka ner i det nya.

Gobiodon okinawae hade jag två av, men den ena försvann, mycket fin gul färg som syns.

Gobiodon citrinus är väl den du har? Den funkade men tyckte personligen att den magrade för mycket, matatde ändå rätt så bra.

Gobiodon quinquestrigatus har oxå en väldigt fin röd färg som syns där den lägger sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var hos Mats och köpte mig nya knappar (RPE), en bit favites och en Caulastrea Echinulata. Har en Seritopora Caliendrum som börjar se jättetråkig ut samt tappa vävnad nerifrån och ut i topparna. Kan detta bero på att det svängt i näringsvärden? Från att inte ha bytt vatten på ett tag till att ha bytat ca 20l vecka. Tog tester idag och de var dessa.

Alkanitet: 9.0

Magnesium: 1160

Calcium: 490

Fosfat: 0.36

Nitrat: 0.75

Allt mätt med Rsm's nya tester.

Kör Deltecs Special carbon och Rsm's Biologiska Nitrat och Fosfat reducerare. Kan det bli förmycket med båda samtidigt?

post-5406-14468923868697_thumb.jpg

post-5406-14468923868898_thumb.jpg

post-5406-14468923869109_thumb.jpg

post-5406-14468923869316_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har en Six Line gylta jag skulle vilja få ur karet då han bråkar lite med nya invånare.. Någon plan på hur man ska få ur den lilla rackaren? :)

jag har en fälla för småfiskar som brukar funka . nu är jag redan här nere men har du inte fått upp den till på måndag så slå en signal så tar jag med den till dig .

ska förmodligen hit igen på tisdag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en fälla för småfiskar som brukar funka . nu är jag redan här nere men har du inte fått upp den till på måndag så slå en signal så tar jag med den till dig .

ska förmodligen hit igen på tisdag

Ja det hade varit kanon =) Antar att det är omöjligt att försöka håva upp fisken iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fiskfälla du kan få låna!

Då gör jag det =) Trodde den nya wrassen gått bort då jag inte såg han på hela dagen igår, tills han kom fram alldeles nyligen med six linen efter som ett skott.. Då han varit dum mot mindre fiskar tidigare så får han gå nu då.. (Om man lyckas få upp han då) :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byta 20l vatten igår och sen tagit lite värden ikväll och de var väl hyfsade. Om man tittar på kurvan i Aqua calculator angående värden börjar de snart likna något. Hyfsat stabilt på Calcium, Magnesium och KH så tar sig. Dock är jag inte nöjd med Fosfaten så byte fosfatabsorbern nu samt satte de i ett gammalt innerfilter istället för att de bara ligger i sumpen.

Calcium: 500

Magnesium: 1200

KH: 9,5

Nitrate: 2,0

Fosfate: 0,4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bytt 30l vatten nu ikväll, vilket mina nya invånare lär bli glada över :) Var i Gbg i fredags med Ken och nu är karet galet fullt med koraller och fiskar. Släppt ner en Gramma Loreto och en Cryptocentrus Cinctus. Två härliga fiskar. Sänkt salthalten till 1.025 från 1.027 med. Även börjat dosera Polyp Lab's produkter Rf-fuel, Rf-plus, Rf-acids och Rf-genesis. Så får hoppas det ger en positiv effekt på karet.

post-5406-1446892417321_thumb.jpg

post-5406-14468924173427_thumb.jpg

post-5406-14468924173649_thumb.jpg

post-5406-14468924173905_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vet inte om mitt akvarie fått för lite kärlek nu på sista tiden då det varit lite bortfall. Min mussla hade sjunkit ihopa ikväll så slängde ute den, sett lite risig ut ett tag och släppte från sin sten förra veckan så var väl bara en tidsfråga.. Kan detta bero på att vattnet blivit näringsfattigt för fort? Fått lite saker sålt så börjar bli lite mer ordning och reda i karet så skönt det iaf =) Kopplade in filter med rowaphos förra veckan. Fast funderar över att köra pellets istället. Vilken pumpkapacitet behöver man för att köra detta i ett Deltec-filter? Ska försöka få kläm på kalkmixer och även köra in denna i karet sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Misstänker att jag doserat för många produkter med kolkälla och därmed fått lite motgångar med någon korall som dött och kanske då musslan innan? Hursomhelst har jag slutat på Polyp Labs flaskorna och de flytande nitrat/fosfat reducerarna. Bytt ca 30l vatten idag med. Annars känns det som karet snurrar på bra. Fått hem skivor till överdelen nu med så ska bara lösa magneter nu med, spanat in några som verkar bra på "Classe". Blir förhoppningsvis några fina tillskott i helgen då jag ska till Gbg, en stor mussla vore kanon :ler:. Får kanske gå i det lilla karet ett tag så man inte riskerar den direkt.. Läste om att dosera salpeter för att höja nitrat så får väl fixa det och se om det ser bättre ut i karet sen. Tex har min flakväxande montipora blivit blå i grunden med gröna polyper..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...