Gå till innehåll

Min 375:a


Robbyn

Rekommenderade inlägg

Var en runda nerom Zooab ikväll och handlade lite smått och gott. Blev en ny Imperator då den andra checkade in dagen efter jag köpt den, dock trevligare storlek på denna ca 10cm. Den håller på att färga om så blir kanon =) Blev även en liten blennid (Meiacanthus grammistes), trevlig krabat men som dock draken kollat in redan.. Blev även mat för musslan (H2Ocean clam filter feeder), Red Sea´s Biological Nitrate and Phosphate reducer, Red Sea´s Reef Foundation ABC+, Instant Ocean salt och frysfoder. Får se om det blir någon skillnad på karet när jag kör dessa produkter och hoppas man får musslan till att äta maten. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag kom det hem ett paket med en Vortech Mp40 och en Mp10 :ler: Så ut med de gamla pumparna och in med de nya. Frågan är bara var? Satte Mp40n på gaveln med fragghyllan så den står mot överrinningen ca 10cm under ytan och Mp10n mot den på andra gaveln. Men hur ska man nu styra dessa för att det ska bli bäst?

post-5406-14468922809012_thumb.jpg

post-5406-14468922809228_thumb.jpg

post-5406-1446892280944_thumb.jpg

post-5406-14468922809642_thumb.jpg

post-5406-14468922809843_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser kanon trevligt ut :) funkar vortecn bra?.

Den timmen de gått här verkar det funka fint, klart smidiga med vad man ser i karet jämfört med innan =) Låter dock en del, men får ta det onda med det goda.. Ska bara få koll på hur man ska programera dem så de blir bra :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Längesedan det blev en uppdatering nu. Har iaf hänt lite i karet blev en Meiacanthus atrodorsalis och en Moorish Idol förra veckan samt att jag sålde draken till min kusin Husvagn. Tanken är nu att köra lite mindre fiskar typ Blennies, Wrassar och Gobies samt några större då men inga rovfiskar. Lite mer koncentrerat på koraller istället =)

Nuvarande invånare i fiskväg är:

Moorish Idol

Forktail Blenny

Persian Blenny

Bicolor Blenny

Imperator

Doubleband kirurg

Chromis viridis 2st

Clownpar Ocellaris

Tomatclown

Sixline wrasse

Är pågång att uppdatera ljuset med då jag köpt 2st 250w Mh med dimbara ballaster. Tanken är att köra dessa två tillsammans med en Led-list med blåljus. Så nu kan jag få till en vettig överdel. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra med framsidan på överdelen som ska vara löstagbar. Magneter + vinkeljärn som vilar på en överliggare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå det ska nog bli bra =) Beställt blåare lampor bara. Precis det jag har, Mannes gamla ledlist byggd på sådana (20st) =) Så nu ska jag bara ta tag i en stomme till överdelen sen ska det bytas belysning. Kommer byggas i 45x45 reglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för ledlist med blåljus har du hittat är lite sugen på ett sådant alternativ själv.

Hur funkar det med idolen?

Är Mannes gamla hemmabygge som är kortat till 150cm. 3w royalblue leds 20st. Blir kanon som morgon/kvällsbelysning =) Idolen har varit här i en vecka nu och är lite grinig med maten, köpte Angel Formula på Kristianstad Zoologiska häromdagen som han börjat ta lite av samt att han pickar lite på stenen. Dock har den prick så har börjat låta maten ligga i vatten med vitlök i innan jag matar. Hoppas det släpper av detta, några här på guiden som fått det till att funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det lär det göra. hade riktigt bra tillväxt i mitt kar med mh.

får se vad led´n kan prestera...

Mvh Chrille

Hade egentligen själv med velat ha ren led-belysning men tycker att köpa komplett för mitt kar blir dyrt (även om driften blir billigare) och kunskapen att bygga eget förliten. Men utan tvekan ett speciellt ljuse. Ditt kar var kanonfint =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var ett tag sedan jag uppdaterade nu och har haft några motgångar (som vanligt) Idolen dog efter en vecka av matvägran även om olika frysfoder testades inkl. Angel Formula som Anders (Zoologiska) rekomenderade. Imperatorn dog igår, bara över natten utan förvarning fast han ätit som en häst.. Två fiskar lekte flygfisk och landade utanför karet Forktail blenny och en Decora. Dock har jag fått till en början till den nya belysningen och ligger över karet "tillsvidare". Får se när tiden finns att få överdelen färdig. Något positivt är att mina clowner (ocellaris) har lekt =) I onsdags eftermiddag och romen finns kvar ännu =) Några tips?

Nuvarande invånare är:

7st Chromis Viridis

2st Ocellaris

1st Foxface (som glömdes förra listan)

1st Tomatclown

1st Sixline Wrasse

1st Persian Blenny

1st Maiden Gobie

1st Kirurg Tennentii

1st Bicolor Blenny

post-5406-14468923209849_thumb.jpg

post-5406-14468923210053_thumb.jpg

post-5406-1446892321026_thumb.jpg

post-5406-14468923210487_thumb.jpg

post-5406-14468923210694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...