Gå till innehåll

Bästa sandrengöraren?


Newbe

Rekommenderade inlägg

Någon som har tips på bra "sandtvättare", min sand börjar se lite småtråkig ut. Har bara haft den i3v och jag antar att det blir bättre med tiden.

Jag har argonitsand 0.2-0.5 mm, och ca 9 kg i ett 1-2 cm tjock lager i främre delen av akvariet. Funderar på att slänga i 9 kg till.

Tror inte jag vill ha sandvändande fiskar eftersom de sprätter sand och med hög cirkulation känns det onödigt.

Finns det arter av sjögurkor som är sandfiltrerare och som inte fungerar som neutronbomber om de dör?

Som det ser ut nu så lutar det lite åt sandvändande sjöstjörna men frågan är hur effektiva de är och om min sandmängd räcker för en att överleva på.

Har när jag tittar i tidigare trådar inte hittat en bra diskussion om sandfiltrerande djur. Tacksam för förslag på djur, deras för och nackdelar samt krav på miljö.

//

1F323_14.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sjögurkor (dom brunsvarta "bajskorvarna") ,blåbenade eremiter,rödbenade eremiter,neferitessnäckor(om man får dom att stanna i karet)ormsjöstjärnor,räkor,sandvändande gobies borstmaskar mm, ju mer av detta ju bättre.

sandbädden bör vara 4-6 cm djup för att funka,och man ska inte hålla på och slamsuga och rota omkring - det ska dom ovanstående djuren göra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...