stigigemla Postat 15 april 2011 Postat 15 april 2011 Du får nog lov att strypa UVC- pumpen lite. Parasiterna hinner inte dö av strålningen om de passerar för snabbt. Det bör stå i bruksen för filtret vilket maxflöde det har.
Ragman Postat 16 april 2011 Författare Postat 16 april 2011 japp och maxflödet är 2700 liter på deras uvc mycket effektivt uvc (lifeguard QL25)och drar jag av all slang o böjar så är det säkert långt under 3000L flöde
stigigemla Postat 16 april 2011 Postat 16 april 2011 Jag har letat på nätet men inte hittat en vettig manual för Lifeguard UVC.Andra fabrikanter rekommenderar olika maxflöden beroende på vad man skall använda UVC:n till. Dammar högst flöde där man bara bekämpar svävalger. Följt av sötvattensakvarier och sedan saltvattensakvarier där det tydligen finns tåligare parasiter. Se ett exempel här:http://www.aqua-medic.de/manuals/Helix%20Max-manual_128803233989.pdfJag skulle halvera flödet genom UVC:t för att få det att fungera bättre.Jag tror inte ett dugg på att Lifeguard skulle ha högre verkningsgrad än andra UVC eftersom det använder samma teknik som de andra.
cheva Postat 16 april 2011 Postat 16 april 2011 jimmy sänk flödet på uvc så får du bättre verkningsgrad jag hade en 3000 lit pump innan dorsen hade prick varannan veka byta de ut pumpen till en stelbar har cirka 1000 liter ida ingen prick på 3 månader
Ragman Postat 16 april 2011 Författare Postat 16 april 2011 jag har kört detta uvc innan med utomordentligt bra resultat. körde då en aquaclear 150 eller om det var 110 som har 3750 liter i timmen, räknade kallt med att slanglängd samt böjar gjorde att det sjönk till under 2700L i timmen. och nu kör jag alltså endast en 3000L så det borde ju sjunka ännu mer. och innan tog det 1 dag efter jag stannade uvc för att pricken skulle komma, startade sen upp uvc och pricken försvann på 2 dar och kom ej tillbaks igen. innan dess har jag kört med deltec 10w uvc med 500L pump och det gjorde precis ingen nytta alls utan firrarna dog av pricksjukan trots uvc inkopplat. köpte därefter detta uvc och fiskarna klarade sig utmärkt (hepatus samt leucusternon) leucusternon gick ändå hädan pga den ej ville käka föränn precis innan den dog men då vart det troligen försent och den var för svag . denna gång har jag som sagt gjort en annan variant och lagt ner fisken i ett litet kar med gott om alger uvc igång och det tog några veckor innan den började ta pelletsen men är nu helt galen i dom
Ragman Postat 16 april 2011 Författare Postat 16 april 2011 och någon pricksjuka har ej drabbat clownerna än, men leucusternon har lite lite återkommande prickar. blir dock allt mindre o mindre
blackizzz Postat 16 april 2011 Postat 16 april 2011 Vad jag vet, så är ofta clownerna mycket mer motståndskraftiga mot prick, och med de lite känsligare fiskarna som leucusternon och hepatus är det ofta stressprick det pratas om...
Ragman Postat 16 april 2011 Författare Postat 16 april 2011 japp men när det går så långt till prick som dödar fiskar, så får alla fiskar det , mitt första kar strök ju allt med i då min leucusternon fick prick och jag ej hade uvc. alla inklusive clownerna fick prick o strök med. jag medicinerade mot pricken men det var totalt verkningslöst. men nu kör jag ju uvc så alla frisimmande äckelprickar stryker ju med och förökas ej
Rekommenderade inlägg